Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 69
-
Moderne begynneropplæring: Et blikk på den skjermbaserte begynneropplæringen i lesing og skriving – en litteraturstudie
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er norskfaglig og fokuserer på moderne begynneropplæring i lesing og skriving. Ved hjelp av et systematisk litteratursøk og tematisk analyse skal denne litteraturstudien gi et innblikk i hvordan den ... -
Hvordan tilrettelegge undervisning for elever med dysleksi?
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven i norsk handler om dysleksi, tilrettelegging og de digitale hjelpemidlene. Den handler også om to lærere og to ledere sine refleksjoner rundt dysleksi og tilrettelegging. Problemstillingen ... -
Hvordan bruker norske læreverk i naturfag digitale virkemidler?
(Master thesis, 2024)Det er store forventninger til digitalisering i norsk skole, både med tanke på hvilke digitale ferdigheter elevene skal oppnå og fordi lærere gjennom teknologi får tilgang til nye didaktiske virkemiddel. Men hvor langt har ... -
En rettskrivingsstudie av et utvalg elever på 7. trinn i nynorsk randsone, med sammenligning av skriveverktøy.
(Master thesis, 2024)Skriving er et komplekst fenomen og en kritisk kompetanse, både i samfunnet, i skolesammenheng og for hver enkelt skriver. Skrivekompetanse omfatter personlige ytringer og samhandling, og for å mestre skriving avhenger det ... -
Digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen: en analyse av læreplanen i norsk i lys av forskning
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke i hvilken grad og på hvilke måter læreplanen i norsk samsvarer med eller avviker fra forskning på bruk av digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen. ... -
Nøkkelkompetanser elever behøver for å skape en bærekraftig verden – en analyse av digitale læreverk i naturfag
(Master thesis, 2024)Sammendrag Nøkkelkompetanser elever trenger for å skape en bærekraftig verden – en analyse av læreverk i naturfag. Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et av de tre tverrfaglige temaene i læreplanen for den norske ... -
Er det nok tid til frilek i 1. trinn? En kvalitativ studie av læreres forståelse av frilek og dens betydning for elevenes sosiale utvikling
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i intervju av en rektor og to lærere. Deres erfaringer og synspunkter rundt hva frilek er blir synliggjort, og også hvordan de ser på endringer som har ... -
Interaksjons- og argumentasjonsmønstre i ulike gruppesammensetninger av elever på 6. trinn
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er samarbeid, med særlig oppmerksomhet på elevenes interaksjons- og argumentasjonsmønstre. Formålet med forskningen er å undersøke hvordan ulike gruppesammensetninger kan påvirke elevenes ... -
Teaching and Assessing Intercultural Competence in Norwegian Upper Primary Education
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven omhandler det mangefasetterte begrepet interkulturell kompetanse i den konteksten hvor det engelske språket læres bort i klasserommene på mellomtrinnet i Norge. I bakteppet av en verden som stadig blir ... -
Bruk av algoritmisk tenkning og representasjoner for å lære om månefaser
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er gjennomført som en kvalitativ studie, hvor jeg har benyttet meg av aksjonsforskning som forskningsmetode. I oppgaven har jeg gjennomført intervjuer av elever som har deltatt i et undervisningsopplegg ... -
Anerkjennelse i lys av problematferd - de nyutdannede lærernes stemmer
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å få et innblikk i hvordan nyutdannede lærere opplever å utøve anerkjennelse overfor elevene med problematferd i skolen. Bakgrunnen for tematikken i studien begrunnes med at problematferd ... -
Dagens tall utendørs
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en del av et entreprenørielt pilotprosjekt ved Høgskolen i Innlandet, hvor målet er å utvikle et pedagogisk produkt. Det er utarbeidet et undervisningsopplegg, kalt Dagens tall utendørs for 1.trinn, ... -
Korleis blir multimodalitet fremma i lærarvegleiingar i kapittelet geometri på 4.trinn?
(Master thesis, 2024)I masteroppgåva har eg gjennomført ei analyse basert på Van Steenbrugge og Remillard (2023) sitt rammeverk på lærarvegleiingane for 4.trinn i geometrikapittelet. Det er ei dokumentanalyse som har vorte gjennomført. Det ... -
Utforsking av «Flere – Færre». Et designprosjekt for kroppslig læring, samarbeid og multimodalitet i matematikkundervisning på 1. trinn.
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven presenterer utviklingen av aktiviteten «Flere – Færre» gjennom pedagogisk design forsking. Aktiviteten er utviklet på bakgrunn av læreplanen 2020, og den er rettet mot 1.trinn i begynneropplæringen i matematikk. ... -
Bruk av skjønnlitteratur i norskfaget.
(Master thesis, 2024)Tema for denne oppgaven er bruk av skjønnlitteratur i norskundervisningen. Oppgaven ser nærmere på hvordan tre lærere fra småtrinnet velger og leser skjønnlitteratur og hvordan de benytter bøkenes potensial i undervisningen. ... -
Samisk tematikk i norskfaget – et garnityr eller en ingrediens?
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den ... -
Samisk tematikk i norskfaget - et garnityr eller en ingrediens?
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den ... -
«Kan vi gjøre mere sånn?» - En studie av hva elever på 7. trinn sier de verdsetter når de arbeider med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker arbeid med skjønnlitteratur i norskfaget på 7. trinn. Problemstillingen som ble utformet var: «Hva sier elevene om hvordan de liker å jobbe med skjønnlitterære bøker?». Målet med denne ... -
Utvikling av resiliens for risikoutsatte barn
(Master thesis, 2024)Utvikling av resiliens for risikoutsatte barn: Oppgavens formål er å få mer innsikt og kunnskap om hvordan lærere kan arbeide med risikoutsatte barn for å fremme resiliens, til tross for en utfordrende hverdag. Problem ... -
Getting the English primary classroom climate-ready, a study of English teachers’ reported mindsets and views on establishing climate-ready classrooms.
(Master thesis, 2024)I masteroppgaven tar jeg for meg det økende problemet knyttet til klimaendringer og bærekraftig utvikling. Oppgaven tar for seg ulike teorier som indikerer at tiden for å forhindre en klimakatastrofe begynner å renne ut. ...