Blar i Brage INN på tittel
Viser treff 7364-7383 av 7436
-
Å fôra eller ikkje? Ei litteraturoversikt om fôring av storvilt
(Oppdragsrapport;1/2014, Research report, 2014)Ettersom storviltbestandane i Europa og Nord-Amerika har auka, ser folk ogso ulemper med tette bestandar. For å minska ulempene utan å redusera viltbestandane, har mange byrja å fôra. 2. Me har gått gjennom all tilgjengeleg ... -
Å gi rom for muslimske barns tilnærming til faste i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen utforskes muligheten til å gi rom for barns livshistorier knyttet til religiøse praksiser i barnehagen. I lys av en fokusgruppesamtale om barnehagebarn som vokser opp i hjem med muslimske praksiser, ... -
Å gjøre ADHD - En kvalitativ studie om kvinners opplevelser med å få diagnose ADHD i voksen alder.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler opplevelser knyttet til sen-diagnostisering av ADHD hos kvinner. Det blir poengtert at det er positivt og viktig å få diagnosen, for å vite hvordan ADHD kan påvirke hvordan man opplever å ... -
Å gå med i pasienten si livsverd. Tankar omkring ei sjukepleieforteljing
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Based on a nursing experience from a Norwegian local hospital, we reflect on the personal narrative in the story presented as well as on essential caring near the end of life. Important questions are: What will the challenging ... -
Å komme til kort eller være på høyden : en undersøkelse av trivselen i skolen og på fritiden til barn som har en vanske med språk.
(Master thesis, 2017)Mennesker har et medfødt behov for å kommunisere med omgivelsene og mye av læringen og utviklingen i oppveksten forutsetter at man kan bruke språk. For noen er dette en utfordring. Dette kan ha mange ulike årsaker. Barna ... -
Å lede asymmetriske kunnskapsorganisasjoner - "mission impossible"?
(Chapter; Peer reviewed, 2011)Den særegne logikken i utdanningsorganisasjoner har vært et puslespill som har fascinert både utdanningsforskere og organisasjonsteoretikere siden 1970-tallet. Utdanningsforskere observerte tidlig at skolereformer fikk ... -
Å lede forbedringsarbeid
(Master thesis, 2020)Norsk: Denne masteroppgaven inneholder to delstudier og en overbyggende kappe. Formålet med oppgaven er å få en dypere forståelse for hvordan ledere av barnehagen kan lede forbedringsarbeid i barnehagen. Det er gjennomført ... -
Å lede forbedringsarbeid
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg ledelse av pedagogisk forbedringsarbeid i skolen. Hensikten med masteroppgaven er å vise hvordan skoleledere kan lede arbeidet med forbedring av pedagogisk praksis med sikte på å øke elevenes ... -
Å leve med en tikkende «bombe»
(Bachelor thesis, 2016)Bakgrunn: Abdominalt aortaaneurisme (AAA) er forbundet med høy dødelighet ved ruptur. Hvilke tanker, reaksjoner og psykiske påkjenninger oppstår hos pasientene når de får denne beskjeden? Hensikt: Få mer kunnskap og økt ... -
Å leve med to personer i en
(Bachelor thesis, 2015)Hensikt: Å få økte kunnskaper om hva pårørende innen psykiatrien har behov for og hvordan vi som sykepleier kan møte dem på en best mulig måte. Samtidig håper vi at oppgaven kan bidra til et økt fokus på pårørende i ... -
Å leve med ulver tett på: En kvalitativ studie fra et ulvedistrikt
(Master thesis, 2019)Norsk sammendrag Hensikt: Å utdype forståelsen og få økt kunnskap om hvordan det kan være å leve tett på ulven i et ulvedistrikt. Teoretisk forankring: materialet er sett i lys av fenomenologisk-hermeneutisk tenkning. ... -
Å leve mens du er i live: livskvalitet i livets sluttfase
(Bachelor thesis, 2017)Tema: Palliativ pleie til pasienter som ønsker å avslutte livet i eget hjem. Hensikt: Å få mer kunnskap om palliative pasienter slik at vi som sykepleiere kan ivareta verdigheten og skape trygghet, i denne sårbare ... -
Å lykkes i utlandet: suksessfaktorer på den internasjonale filmarena
(Master thesis, 2011) -
Å lykkes med barnevernsreformen - Kjennetegn på viktige organisatoriske rammer og god praksis
(Master thesis, 2019)Barneverntjenesten har en viktig rolle når det gjelder å hjelpe barn og deres familier. Selv om en i Norge over tid har ønsket å få til likeverdig og kvalitativt godt tilbud til barn og unge uavhengig av bosted, viser det ... -
Å lykkes på skolen – er å lykkes i livet
(Master thesis, 2011) -
Å lytte til barns erfaringer : tre elevers beretninger om å gå i spesialgruppe
(Master thesis, 2013)Aktualitet, formål og problemstilling: Norge har en uttalt politikk om at man ønsker en skole for alle, som følger prinsipper for inklusjon. Dette kommer frem både av nasjonale politiske dokumenter som NOU 2009:18 ”Rett ... -
Å møte det ukjente med det kjente -en prosessbasert studie av beredskapsorganisasjoner i møte med uforutsette hendelser
(Master thesis, 2017)Samfunnets evne til krisehåndtering utfordres stadig. Morgendagens trusler er ikke nødvendigvis like gårsdagens og man må forberede seg på trusler som man nødvendigvis ikke kjenner i dag eller kan forberede seg på før de ... -
Å plutselig bli stor. Om overgangen fra småbarnsavdeling til avdeling for store barn.
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: Denne oppgaven handler om utfordringene barn møter i overgangen mellom småbarnsavdeling og avdeling for store barn, og hvordan barnehagen ivaretar barnas behov for omsorg og tilknytning. Antall voksne halveres og ... -
Å puste i et mer-enn-menneskelig fellesskap - en autoetnografi i relasjoner til autistiske barn, om å vise annerledesheter gjestfrihet i det uendelige
(Master thesis, 2021)Norsk: Masterprosjektet er en autoetnografisk fremstilt studie som er gjort etter inspirasjon fra-, og som tilsvar til Nina Johannesen (2016) sin doktorgradsavhandling «Medvirkning som tiltale», hvor hun argumenterer for ... -
Å realisere tilpasset opplæring gjennom litteraturundervisning.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som formål å utvikle forståelsen av litteraturundervisning i engelskfaget. Videre er håpet at denne forståelsen vil kunne gi grunnlag for refleksjoner omkring ...