Browsing Master- og hovedoppgaver / Master thesis by Title
Now showing items 1992-2011 of 2924
-
Natur og religion i Petter Dass sin diktning. Økokritisk lesning av eldre litteratur.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven omhandler en studie av Petter Dass (1647-1707). Jeg har valgt to ulike dikt av samme forfatter for å undersøke om religion og natur har lik eller ulik betydning. Hans dikt kan dermed brukes både i norskfaget ... -
Natural antioxidants as a new food preservative
(Master thesis, 2022)Antioxidant is indispensable to hinder the oxidative damage of the lipid to maintain the product's safety and superior texture, odor, color, and nutritional value. The demand for antioxidants is increasing globally. Various ... -
Naturen brukt som læringsarena i en montessoribarneskole. Hvilken betydning har friluftpedagogikk for elevenes læring?
(Master thesis, 2018)Hovedmålet med min studie har vært å frembringe mer kunnskap om hvilken betydning friluftpedagogikk har for elevenes læring. Jeg ønsket å få elever og lærere til å fortelle om sine opplevelser med læringsaktiviteter ute ... -
Naturfag som vaksinasjon mot konspirasjonsteorier?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å finne ut hva lærere i naturfag tenker om konspirasjonsteorier i klasserommet. Mer spesifikt skal oppgaven forsøke å besvare to forskningsspørsmål. Det første handler om hvilke aspekter ... -
Naturfaglige fenomener kombinert med programmering
(Master thesis, 2024)I dette undervisningsopplegget kalt naturfaglige fenomener kombinert med programmering, kombineres Scratch-programmering med temaet drivhuseffekten for å fremme samarbeid og algoritmisk tenking blant ungdomsskoleelever. ... -
Naturfaglærernes påvirkning på astronomiundervisningen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med masteroppgaven har vært å se på hvordan naturfaglærernes kunnskap, ferdigheter og holdninger påvirker astronomiundervisningen som gis til elevene på mellomtrinnet i grunnskolen. Bakgrunnen for valg ... -
Naturfagslæreres tilrettelegging av utforskende samtaler
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet har videomateriale fra LISSI-prosjektet blitt analysert for å kategorisere elevenes samtaler og undersøke hvilke støttestrukturer naturfagslærere på ungdomsskolen kan benytte for å legge til rette for ... -
Naturlig variasjon i heomglobinmasse og blodvolum hos utholdenhetsutøvere
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven skulle se på den naturlige variansen i Hemoglobinmasse og blodvolum hos godt trente idrettsutøvere i utholdenhetsidrett. Videre skulle denne variansen vurderes, og det skulle settes en grense for hva som kan ... -
Naturopplevelser i naturfag - En kvalitativ undersøkelse av elevers naturopplevelser, og hvorvidt disse fremmer handlingskompetanse innen vern av miljø, ivaretagelse av naturressurser og bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Naturfagundervisningen i den norske grunnskolen har historisk hatt som et mål å fremme en vilje og evne til å bidra til vern av natur og ressurser. I nyere tid har dette blitt utviklet til å inkludere å bidra til en ... -
Naturskolens betydning for barn og unges psykososiale velvære etter kreft: En kvalitativ casestudie
(Master thesis, 2021)Grunnet fremgang innen kunnskap og behandling har overlevelsesgraden ved barnekreft økt i løpet av de siste tiårene. Den økende overlevelsesgraden har bidratt til et økt fokus på barnas livskvalitet, i henhold til psykososial ... -
Naturvitenskapens egenart gjennom andre læringsarenaer
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan man kan lære om naturvitenskapens egenart gjennom andre læringsarenaer. Dette var oppgavens problemstilling, og følgende forskningsspørsmål ble derfor formulert: ... -
NAV-veiledere i møte med unge som får diagnosen lett psykisk utviklingshemming.
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgavens tema er NAV-veilederes arbeid med unge som får diagnosen lett psykisk utviklingshemming. Innfallsvinkelen til temaet er at jeg har tatt utgangspunkt i perspektivene til NAV-veiledere som har arbeidet ... -
Navigating the Red Fox’s Cognitive Map : How recursive use of resource locations influence movement patterns and the notion of a home range.
(Master thesis, 2018)The size and location of an animal’s home range is considered fundamental to the understanding of a species’ dispersion and spatio-ecological requirements. Recent studies suggest that memory and recursive movement strategies ... -
Navigere i cyberdomenet: Essensielle kompetansekomponenter for cyberteknikere
(Master thesis, 2024)Sammendrag Studien tar utgangspunkt i behovet for å forstå kompetansebehovene i møte med den teknologiske utviklingen innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) gitt den stadig økende kompleksiteten i cyberdomenet. ... -
«NAVs jobbspesialist i karriereveiledningsarbeidet med ungdom med psykiske lidelser»
(Master thesis, 2021)Bakgrunn og formål Formålet med studiet har vært å få økt kunnskap rundt karriereveiledningsarbeidet jobbspesialister i NAV gjør med ungdom med psykiske lidelser. Problemstilling og forskningsspørsmål Med utgangspunkt ... -
Nå er det jeg som kommer først i livet mitt! - opplevd recoverystøtte hos brukere i FACT
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Etablering av FACT som samhandlingsmodell har de siste årene vært norske helsemyndigheters tiltak for at tjenestene til personer med ROP-lidelser skal fremstå koordinerte og sammenhengende. De politiske føringen ... -
Nå er det underveisvurdering som er vurdering
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å undersøke lærere i videregående skoles forståelse og praktisering av vurdering i kroppsøving, og hvordan innføring av fagfornyelsen og koronapandemi har påvirket deres arbeid med vurdering. ... -
Når dropouts dropper inn : En casestudie av frafallselever som vender tilbake som deltakere i voksenopplæringen
(Master thesis, 2019)I arbeidet med denne oppgaven har jeg undersøkt frafall og gjenopptak av videregående opplæring som fenomen. Studien har et aktørperspektiv. Tre deltakere har bidratt til empiriske data i casestudien. De fullførte ikke ... -
«Når du på en måte har lært om det å ta valg, og det først skjer, så kan du litt om det, så er det ikke bare sånn: WOW! Her er et veldig stort valg, og du vet ingenting om hvordan du skal gjøre det!» (elev 9. trinn)
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg valgkompetanse hos elever på 9. trinn. Empirien er hentet inn blant to klasser på 9. trinn ved en skole. Metoden jeg har brukt er aksjonsforskning med et avsluttende fokusgruppeintervju. ...