Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på tittel
Viser treff 2411-2430 av 2924
-
Skolen som forebyggende instans : En kvalitativ studie om læreres opplevelse om arbeidet for å forebygge skolevegring
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål: Skoler og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) melder ifra om en økende tendens av skolefravær, som spesielt omfatter skolevegring (Havik, 2018). Skolevegring og høyt skolefravær kan føre til store ... -
Skolen som lærende organisasjon : En studie av utvalgte rektorers og læreres oppfatninger av forutsetninger for organisasjonslæring i skolen
(Master thesis, 2008-01-24)Norsk : Mål: Vårt mål med studien har vært å få en større forståelse av hva som skal til for å gjøre skolen til en lærende organisasjon. I vårt daglige arbeid har vi behov for kompetanse om og forståelse av hva dette ... -
Skolens arbeid med å avdekke mobbing
(Master thesis, 2019)1. august 2017 trådte et nytt regelverk, med utgangspunkt i en endring av kapittel 9A i opplæringsloven, i kraft. Dette endrer premissene og gir klare føringer for arbeidet med et inkluderende miljø uten mobbing og andre ... -
Skolens arbeid med å forebygge og avdekke seksuelle overgrep.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne oppgaven tar for seg hvordan skolen jobber forebyggende og avdekkende med seksuelle overgrep. Det viser seg fra flere hold at seksuelle overgrep er lite tematisert i skolen, og av den grunn har jeg ønsket å ... -
Skolens tilrettelegging for inkludering og tilpasning for elever med ADHD, som følger ordinær undervisning, i overgangen fra barne- til ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Dette masterprosjektet har utforsket overgangen til ungdomsskolen for elever med ADHD som følger ordinær undervisning. Formålet med prosjektet har vært å undersøke hva som blir vektlagt i overgangen og hvordan ... -
Skoler med en inkluderende praksis gir alle elever en mulighet til å lykkes i sine ordinære klasser. En kvalitativ studie rettet mot inkluderende praksis og utviklingsarbeid.
(Master thesis, 2018)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Det er en kvalitativ undersøkelse der jeg ønsker å finne ut hva som er viktige forutsetninger for at lærere, gjennom et utviklingsarbeid ... -
Skoler og læreres arbeid for et trygt og godt klasse- og læringsmiljø i flerkulturelle klasser
(Master thesis, 2023)Tittelen på denne masteroppgaven er: «Skoler og læreres arbeid for et trygt og godt klasse- og læringsmiljø i flerkulturelle klasser». Studien tar for seg erfaringene til fire kompetente personer i skolesystemet, og hvilke ... -
Skoletilbud for barn og unge som er i barnevernstiltak
(Master thesis, 2010) -
Skoleungdommer i traumebehandling Hvordan regulerer traumatiserte ungdommer sine følelser på skolen, og hvilke metoder og faktorer har de erfaringer med?
(Master thesis, 2012)Metode Studien bygger på en kvalitativ undersøkelse med semi-strukturerte intervjuer av 6 skoleungdommer i traumebehandling. Teori Studien teoretiske tilnærminger er knyttet til traumer, nevrobiologi, tilknytning, ... -
Skolevandring – en metode for profesjonsutvikling for lærere?
(Master thesis, 2016)Problemstillingen er «Hvordan utøver rektor skolevandring og hvordan opplever lærerne skolevandring som utviklende for egen profesjonsutøvelse?» Bakgrunnen for valg av tema i oppgaven er at skolevandring benyttes i mange ... -
Skolevegrende atferd i tidlig skolealder: En kvalitativ studie av læreres erfaringer med å skape en trygg skolehverdag
(Master thesis, 2022)Det er lite forskning på skolevegrende atferd blant elever på småtrinnet. Derfor er temaet for denne kvalitative studien læreres erfaringer med skolevegrende atferd i tidlig skolealder, og tilrettelegging for å bedre ... -
Skolevegringsproblematikk Elevenes/deltakernes egne opplevelser med skolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring omhandler skolevegringsproblematikk. Kompleksiteten rundt dette tema gjør det vanskelig å beskrive utfordringene enkelt og kortfattet, jeg måtte derfor ... -
Skriften og landskapet: Litteraturdidaktiske perspektiver på Mikael Niemis Koka björn og kritisk literacy
(Master thesis, 2022)Innføringen av kjerneelementet «kritisk tilnærming til tekst» i norskfaget med LK20, har medført en styrking av posisjonen til kritisk lesing i faget. Likevel er forholdet mellom skjønnlitteratur og kritisk lesing en ... -
Skriftspråklig ferdighetstilegnelse i begynneropplæringen: Evaluering av forsøk med Fokus-metodikken – i lys av prinsippet tilpasset opplæring
(Master thesis, 2011)Norsk: Studien evaluerer klasseromstilpasning av Fokus – språklydsanger med oppgaver, opprinnelig utviklet innen spesialpedagogikken. Skjelfjords, Nyborgs og Frosts metoder er koblet sammen og tilsatt kreative læremidler ... -
Skrive for å forstå? En studie av elevers metaforer i kreative tekster om faseoverganger.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven handler om kreativ skriving i naturfag og potensialet kreativ skriving kan ha med tanke på å få et innblikk i elevenes forståelse og mentale modeller. Det naturfaglige temaet i oppgaven er ... -
«Skulle ønske de så meg som et menneske» En kvalitativ studie om barn med psykisk syke foreldre og deres møte med skolen
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne masteroppgaven handler om barn som pårørende og om hvordan vi i skolen på best mulig måte kan møte disse barna. Barn som pårørende kan også bli betegnet som «de usynlige» barna og de representerer en sårbar ... -
Slå ring om de minste : En kvalitativ studie om tverrfaglig samarbeid rundt sped- og småbarn i alvorlig risiko
(Master thesis, 2021)Bakgrunn Tverrfaglig samarbeid har siden slutten av 1960-tallet utviklet seg til å bli en viktig del av det sosialfaglige arbeidet i Norge. Begrepet tidlig innsats har også utviklet seg til å få en sentral rolle i arbeidet ... -
Slik føles det. Elevers opplevelse av tilpasset opplæring i matematikk.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne oppgavens tema er matematikk og tilpasset opplæring. Jeg har imidlertid ikke fokus på matematikkfaglige resultater eller den matematikkfaglige pedagogikken. Mange elever i norsk skole har en emosjonell motstand ... -
«Slipp dem løs!» En kvalitativ studie av fem læreres oppfatninger om fagsamtaler i norsk med nyankomne flerspråklige ungdommer
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne oppgaven hører inn under feltet norsk fagdidaktikk, og er rettet mot norsk som andrespråk. Fokus i oppgaven er på læreren som underviser i norskfaget for flerspråklige ungdommer som kommer til Norge sent i ... -
Smarte kommunale sykehjem
(Master thesis, 2016)Som bakgrunn og tema for denne masteroppgaven, ligger regjeringens plan for omsorgsfeltet 2015–2020. Den omfatter prioriterte områder i regjeringsplattformen, med viktige tiltak for å styrke kvaliteten og kompetansen i ...