Master i pedagogikk deltid MAPED: Recent submissions
Now showing items 61-80 of 104
-
Ledermøtet – en arena for læring i organisasjonen?
(Master thesis, 2015)Denne studien har utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan reflekterer ledermøtene i barnehagen lærings- og utviklingsrelaterte temaer? Her fremkommer det at studien har fokus på lederskap og læring. For å besvare ... -
«Hva er digital mobbing blant barn og unge, og hva er årsakene til dette?»
(Master thesis, 2015)De senere års nye digitale medier gjør at barn og unge befinner seg på flere ulike arenaer, samtidig som de til enhver tid må forstå ulike koder som gjelder for disse (Østerud & Arnseth, 2008). Den moderne teknologien har ... -
Rådgivers rolle og bortvalg i videregående skole : I hvilken grad kan skolens rådgiver bruke sin rolle til å bidra til mindre bortvalg i videregående skole?
(Master thesis, 2015)Videregående opplæring synes å være viktig for det enkelte individ i dagens samfunn (Hernes, 2010). Det er derimot ikke alle elever i norske skoler som fullfører opplæringen, og på den måten står uten studie - eller ... -
Læreren og spesialpedagogens møte med begavede elever og begavede elever med lærevansker
(Master thesis, 2015-11-18)Oppgavens tema er begavede elever og begavede elever med lærevansker, og har følgende tittel: Læreren og spesialpedagogens møte med begavede elever og begavede elever med lærevansker. Forskning har hittil vist at begavede ... -
Læremiddeldiskursen. Utdanningsfeltets møte med nye media og digitale læringsteknologier: fra Diderot til Wikipedia
(Master thesis, 2015-11-18)15 år etter at godkjenningsordninga for lærebøker ble fjernet, fyller elevene fremdeles skolesekken med forlagenes lærebøker. De siste 6 årene sammen med en bærbar PC. I klasserommet har læreboka beholdt sin dominerende ... -
E-læring og studenter : Studenters beskrivelser av og refleksjoner over et e-læringskurs i akademisk skriving
(Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er e-læring og studenter. Studentene fikk tilgang til et akademisk skrivekurs gjennom læringsplattformen Fronter. Kurset var basert på 7 temaer innen akademisk skriving: problemstilling, ... -
Dans, pedagogikk og mennesket : Bevegelse gjennom bevegelse
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven i pedagogikk er et kvalitativ studie av de estetiske virkningene av dans som kunstform. Feltarbeidet har dreid seg om en gruppe elevers deltakelse i et danseverksted på skolen hvor hensikten var at de ... -
«Fra idioti til spesialpedagogiske utfordringer» : ”Hvordan kan det idèhistoriske landskapet rundt Maria Montessori ha bidratt til å forme hennes syn på spesialpedagogiske utfordringer?»
(Master thesis, 2015)Formålet mitt med denne oppgaven har vært å få kunnskap om hva som kan ha bidratt til å forme Maria Montessoris syn på spesialpedagogiske utfordringer. Dette har jeg grepet fatt i ved å ta utgangspunkt i det idèhistoriske ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling : en analyse av læreplan og tre lærebøker i Mat og helse for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2014)Utdanning for bærekraftig utvikling skal som følge av et FN-initiativ og norske strategidokumenter være en del av norsk skole. Til tross for dette peker tidligere forskning på at dette i praksis ikke er tilfellet. ... -
En refleksjon over refleksjonens plass i sosialarbeiderens virke i NAV
(Master thesis, 2014)«En refleksjon over refleksjonens plass i sosialarbeiderens virke i NAV», er en masteroppgave i generell pedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Bakgrunnen for studien er mitt eget virke som sosialarbeider i NAV, og en ... -
Barns væremåte i klasserommet : 14 skoleansattes opplevelse av barndoms- og samfunnsrelaterte utfordringer i klasserommet
(Master thesis, 2014)Den moderne barndom og barns oppvekstsvilkår er fenomener som blir tatt opp til debatt med jevne mellomrom. Barns levekår og væremåte er noe som de fleste har et forhold til, kanskje fordi man jobber med barn eller fordi ... -
Gi meg en pause : om mindfulness i skolen
(Master thesis, 2014)Hvordan kan mindfulness bidra til mindre stress og uro på skolen? Forskningsspørsmålene er: Hvilke muligheter gir mindfulness på skolen? Kan mindfulness være en holdning som gir en effekt av mindre stress og uro i ... -
En kvalitativ undersøkelse om livskvalitet: “Det var så gøy, så gøy på skolen”
(Master thesis, 2014)Begrepet «livskvalitet» ble i Norge forbundet med begrepet «normalisering» innenfor sosialpolitikken sent på 1960- 70- tallet (St.meld. 88 (1966-67); St. meld. 23 (1977- 78)). Det vesentlige var å legge til rette tiltak ... -
Tilpasset opplæring i yrkesfagene - er det veien å gå og hva skal til for å lykkes? : en kvalitativ undersøkelse av videregående skoles erfaringer med tilpasset opplæring i fag- og yrkesutdanningene
(Master thesis, 2014)I denne studien har jeg ønsket å se på hvordan yrkesutdanningene i videregående skole kan tilpasse opplæringen, slik at elever som strever med å fullføre, kan få kompetanse som kan føre til varig arbeid og verdsatt rolle ... -
Pedagogikk, bærekraftighet og estetikk : et økologisk perspektiv på fysiske læringsmiljøer for hele kroppen
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven handler om det fysiske læringsmiljøet i skolen: Hvordan en kan benytte seg av prinsipper for bærekraftig utvikling, estetisk forståelse og innsikt i arkitektur for å kunne si noe om ønskede idealer for ... -
"Har du det i deg?" : korleis ser det ut å "ha det i seg" og kvifor eignar film seg som eit pedagogisk verktøy for å illustrera den gode læraren
(Master thesis, 2014)Oppgåva er ein kvalitativ studie av den gode læraren. Eg har brukt filmen ”Freedom Writers” som materiale for å visualisera kva det vil seia å ”ha det i seg” . Studien har fylgjande problemformulering: Korleis ser det ... -
Viten og vilje : en kvantitativ undersøkelse av vitensentre som inspirasjonskilde til ungdoms ønske om å velge realfaglig utdanning
(Master thesis, 2014)Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er hvorvidt vitensentrene i Norge inspirerer ungdom til et ønske om å velge realfaglig utdanning. Falk og Dierkings (2013) kontekstuelle læringsmodell bidrar til å se helheten ... -
Barnehagen som danningsarena - veivalg i et ullent danningslandskap : en studie av barnehageansattes forståelse av egen praksis med særlig fokus på danningsbegrepet
(Master thesis, 2014)Masterstudien er empirisk og handler om hvilken forståelse barnehageansatte har av egen pedagogisk praksis. Oppgavens utgangspunkt har vært implementeringen av danningsbegrepet i barnehagelovens formålsparagraf og det ... -
Danning i barnehagen : en analyse av sentrale dokumenter for barnehagen, med fokus på danningsbegrepet
(Master thesis, 2014)Denne masteravhandlingen handler om danningsbegrepet som kom inn i barnehagens formålsparagraf etter vedtak i Stortinget i 2008. Norske barnehager har i løpet av de siste tiårene fått status som en svært viktig ... -
Gutter med AD/HD : hvordan opplever foreldrene veien fra bekymring til diagnose og tiden etterpå?
(Master thesis, 2013)I denne oppgaven, som er en kvalitativ studie, har jeg intervjuet to foreldrepar. Dette er foreldre til gutter som har fått diagnosen AD/HD. Bakgrunnen for valg av tema er at antall barn som får diagnosen AD/HD er økende ...