Browsing Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring by Title
Now showing items 7-26 of 46
-
En kvalitativ studie av PP-tjenesten og barneverntjenesten sin opplevelse av taushetsplikten i det tverrfaglige samarbeidet om barnets beste : Taushetsplikten som en mulighet eller en begrensning i et tverrfaglig samarbeid
(Master thesis, 2018)Oppgaven tar for seg PPT og barnevernet i et tverrfaglige samarbeid hvor både taushetsplikten og barnets beste står sentralt. Det blir drøftet både begrensninger og muligheter med taushetsplikten. Det er gjort lite ... -
En kvalitativ undersøkelse om hvordan barn på flukt utfordrer skolen.
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har barn på flukt i skolen som tema, hvor det blir sett på hvordan målgruppen utfordrer skolesektoren. Gjennom den teoretiske delen vises det til opplæringsloven, tidligere forskning knyttet til nyankomne ... -
En problematisering av sider ved normalitetsideologien ved hjelp av Erving Goffmans stigmatiseringsteori og Julia Kristevas perspektiv på sårbarhet og annerledeshet.
(Master thesis, 2018)Kan vi finne likheter i ulikhetene våre? Hvilken betydning har holdningene våre for møte med annerledeshet? Er sårbarhet en svakhet som kun assosieres med funksjonshemmede mennesker? Kan teoretiske modeller og forståelsesrammer ... -
”En skole for alle med blikk for den enkelte” - en visjon som forplikter : hvilke utfordringer møter skolen i sitt arbeid når den jobber for å bli en inkluderende skole? : en case-studie
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven har inkludering som tema, og bygger på en kvalitativ undersøkelse gjort i februar måned 2010. Undersøkelsen er lagt til en bestemt ungdomsskole som samler elever fra ulike grender. Det ble gjort intervju med ... -
En undersøkelse av skoleerfaringene til fem unge voksne med Aspergers syndrom.
(Master thesis, 2017)Målet med studien er å fremskaffe mer kunnskap om skoletiden til personer med Aspergers syndrom gjennom å få innsikt i deres egne erfaringer og meninger om den. Temaene som er undersøkt er opplevelser av lærene, tilrettelegging, ... -
Ettåringen i barnehage. Om tilknytning i tilvenning : En kvalitativ studie av barnehagelæreres forståelse, og praksis, i tilknytnings- og tilvenningsarbeid
(Master thesis, 2017)Denne studien har til formål å øke kunnskapen om ettåringen i barnehagen, med fokus på tilknytning i tilvenningsperioden. Som en tilnærming til denne tematikken er det her blitt gjennomført intervjuer med fire barnehagelærere, ... -
Foreldresamarbeid i PP-tjenesten : En kvalitativ undersøkelse om PP-rådgivernes opplevelse av samarbeid med flerkulturelle foreldre
(Master thesis, 2017)Det norske samfunn er stadig i endring. Globalisering og innvandring gjennom de siste 30 år, har ført til at Norge i dag består av en mangfoldig befolkning (Gjervan, Andersen & Bleka, 2006). Med denne studien vil jeg rette ... -
Helsedirektoratets konstruksjon av ADHD : Kritisk diskursanalyse av den nye retningslinjen om ADHD
(Master thesis, 2015)Aktualitet, formål og problemstilling: Antall elever med ADHD-diagnose i skolen er stadig økende. Diagnosen er kjent for folk flest, og forbindes ofte med urolige barn og unge med utfordringer knyttet til blant annet skole. ... -
Hva kan estetikk bidra med i matematikkfaget?
(Master thesis, 2017)Det er vanskelig å ta til seg kunnskap uten å være åpen, nysgjerrig og ha lyst til å forstå og lære. Vi vet i dag at undervisningen kan berikes med mer utforskende og varierte metoder, og gjennom forskning lærer vi stadig ... -
Hvilke utfordringer møter rådgivere på i arbeid med forebyggende psykisk helsearbeid i ungdomsskolen?: En kvalitativ undersøkelse
(Master thesis, 2012)Bakgrunn og problemstilling: Formålet med oppgaven er å belyse hvilke utfordringer skolen, og spesifikt rådgivere i ungdomsskolen, opplever med henhold til utførelse av forebyggende psykisk helsearbeid. Vi møter alle på ... -
Hvordan kan skolen fremme resiliens hos barn og unge i barnevernet?
(Master thesis, 2016)Bakgrunnen for studien er et stort frafall i videregående opplæring, hos barn og unge under barnevernet. Formålet for studien har vært å finne ut av hvordan skolen kan fremme resiliens hos denne gruppen, da disse har vist ... -
Hvordan vil implementering av bruken av et ASK-hjelpemiddel forstås i lys av Honneths perspektiver om anerkjennelse?
(Master thesis, 2019)Dette masterprosjektet er inspirert av alle barna jeg har møtt gjennom et langt yrkesliv. Noen av disse barna har vansker med å uttrykke seg verbalt. Som PP-rådgiver har jeg møtt mange fortvilede foreldre og ansatte som ... -
Inkluderende spesialundervisning ved bruk av nettbrett
(Master thesis, 2020)Denne undersøkelsen fokuserer på å få innsikt og forståelse i hvordan ulike profesjonsdeltagere i skolen opplever at bruken av nettbrett kan fremme inkludering i skolen. Problemstilling til denne undersøkelsen er: «Hvordan ... -
Inkludering av elever med spesielle behov på en spesialpedagogisk avdeling : En kvalitativ intervjuundersøkelse
(Master thesis, 2018)Målet med denne studien er å se hva spesialpedagoger ansatt på en spesialpedagogisk avdeling legger i inkluderingsbegrepet og hvordan inkludering gjennomføres i praksis. Etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 viser ... -
«Jeg vet ikke hvorfor jeg har det, men jeg liker det»! : Elevens oppleves av spesialundervisning : «Er det samsvar mellom hensikten til styringsdokumentene og elevens opplevelse av spesialundervisningen?»
(Master thesis, 2014)Formålet vårt med masteroppgaven har vært å undersøke om det er samsvar mellom hensikten til styringsdokumentene og elevens opplevelse av spesialundervisning på 5. -7. trinn. Videre ønsket vi å utforske hvorvidt eleven ... -
Kjønn i spesialpedagogisk politisk utviklingsarbeid: en resepsjonsanalyse av NOU 2019:3 - Nye sjanser -bedre læring. Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp
(Master thesis, 2019-09)Bakgrunn og formål Stoltenbergutvalgets arbeid med NOU 2019:3 har skapt mye oppmerksomhet om at gutter gjør det dårligere i skolen i forhold til standpunktskarakterer. En slik rapport vil sannsynligvis legge skolepolitiske ... -
Klar, ferdig, gå! Hva skjer nå? : empiriske undersøkelser og forskningsanalyse som belyser samsvar og utfordringer mellom 0-3 åringers emosjonelle behov og norske barnehagers praksis
(Master thesis, 2011)Norway is one of several western countries where most children spend long days in non-parent care. The number of children aged 0-3 has grown quickly and in 2008 near 80 % of the nation‟s one year olds attended kindergartens. ... -
Kulturelle utfordringer i pedagogisk psykologisk tjenestes møte med minoritetsspråklige foreldre i utredningen og refleksjoner rundt anerkjennelse i dette møtet
(Master thesis, 2016)Intensjonen med studien er å bidra til økt forståelse for kulturelle forskjeller i Pedagogisk Psykologisk Tjenestes (PPTs) møte med minoritetsspråklige foreldre i utredningssamtalen. Samtidig er målet å vise at anerkjennelse ... -
«Kunsten å lære»: Kan trening av eksekutive funksjoner ved hjelp av kunstaktiviteter øke elevenes sosiale kompetanse?
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven er skrevet i tilknytning til prosjektet Kunsten å lære som foregikk i Oppland i 2018. Det er delprosjektet av denne som vil bli presentert. Bakgrunnen for Kunsten å lære har vært å undersøke om et 12 ukers ... -
Livsmestring, på liv eller død. En dekonstruksjon.
(Master thesis, 2018)Dette er et avsluttende arbeid, en masteroppgave, i disiplinen rådgivning og endring, i faget spesialpedagogikk tatt ved Høgskolen i Lillehammer. Teksten er en filosofisk tilnærming og en slags begrepsanalyse av ordet ...