Blar i Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge MASBU på emneord "VDP::Social science: 200::Social work: 360"
Viser treff 21-40 av 48
-
”Hva mener elever ved yrkesfaglige program i den videregående skolen har betydning for at de skal fullføre utdanningen”
(Master thesis, 2011)Denne studiens hovedmål er å finne ut hvordan elevene i videregående skole ser på de tiltakene som videregående skole iverksetter for å forebygge fravær og utdanningsavbrudd. Det er forsket mye på hvorfor elever slutter ... -
Hvordan opplever barn bruk av familieråd ved fosterhjemsplasseringer?
(Master thesis, 2009)Temaet i denne oppgaven er barns opplevelser med bruk av familieråd ved fosterhjemsplasseringer. Familieråd er en beslutningsmodell der barnevernet gir barnet, familien og nettverket mulighet til selv å finne løsninger og ... -
Hvordan posisjoneres barnet i barnemedieforskning som retter oppmerksomheten mot medieteknologi og relasjonen mellom barn og foreldre? En kvalitativ innholdsanalyse
(Master thesis, 2015-11-18)Tema i denne oppgaven er medieteknologi og relasjonen mellom barn og foreldre. Et tema som er av allmenn interesse, men vanskelig tilgjengelig sett fra et vitenskapelig ståsted. Medieforskning generelt og barnemedieforskning ... -
Innføring av lean : En kollisjon mellom to ulike tenkemåter?
(Master thesis, 2016) -
”Jeg har ikke selv fået lov til at vælge…men det er sjovt” : Barnets perspektiv på deltagelse i beslutningsprocesser omkring eget liv i sit habiliteringsforløb
(Master thesis, 2012)Formål: At udforske og få kundskab om barnets perspektiv på deltagelse i beslutningsprocesser omkring eget liv i sit habiliteringsforløb. I studiet stilles spørgsmålene: I) I hvilket omfang oplever barnet at deltage i ... -
Kan barneverntjenesten tilby fattige familier en betydningsfull hjelp mot barnefattigdommen? : basert på en undersøkelse med tittelen: "Det nye barnevernet"
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven handler om fattigdom. Mest av alt barnefattigdom og hvordan dette defineres, omtales og diskuteres i samfunnet. Den handler om hvordan vi kan forstå fattigdom, sett fra ulike perspektiver, men den handler ... -
Kommunalt rusforebyggende arbeid med ungdom - fagpersoners erfaring og refleksjon
(Master thesis, 2012)Masteroppgavens hensikt er å få kunnskap om fagpersoners erfaring og refleksjon i det kommunale rusforebyggende arbeid med ungdom. Masteroppgaven er konsentrert rundt rusmidlet alkohol. Fagpersonene er helsesøster, ... -
Konsekvenser for barns utvikling ved et høyt og langvarig konfliktnivå mellom foreldre
(Master thesis, 2011) -
Kva behandlingsformer kan nyttast ved samanfallande eteforstyrringar og rusmiddelmisbruk, og korleis bevare pasienten sin posisjon som subjekt i ein behandlingssituasjon?
(Master thesis, 2015-11-18)Denne masteroppgåva handlar om å finne eigna behandlingsformer for samanfallande rusmiddelmisbruk og eteforstyrringar. I seinare tid har det vorte føreteke mange studiar på koplingar mellom desse lidingane. Til tross for ... -
Leve med en kropp i stadig forandring : leve med den progredierende sykdom ataxia telangiectasia : hva betyr det for barnet og for fysioterapeuten?
(Master thesis, 2008)Problemstilling: Jeg belyser to problemstillinger: Hvordan er utviklingen hos barn med den neurodegenerative sykdommen Ataxia Telangiectasia (AT) sett fra fysioterapeutens perspektiv? Hva er barnets perspektiv på å leve ... -
Mellom to verdener : om enslige mindreårige gutter fra Afghanistan : relasjons- og identitetsbygging
(Master thesis, 2011)For å gi oppgaven et godt grunnlag har jeg arbeidet ut i fra denne problemstillingen: Hvilke relasjoner oppleves som viktige for enslige mindreårige i deres hverdag og hvordan påvirker dette deres identitet/tilhørighet? ... -
”Og jeg har jo klart videregående skole, det er det verste” : Bo- og omsorgsituasjoner og nettverks betydning for at enslige flyktningungdommer fullfører videregående skole
(Master thesis, 2012)Undersøkelsen har som målsetting å sette fokus på skolegangen for enslige flyktningungdommer og noen forhold i deres livssituasjon som kan fremme en utvikling som leder frem til at de gjennomfører og tilslutt fullfører ... -
Om å bry seg på verkeleg : ein studie av tidlegare rusavhengige si oppleving av hjelpsam hjelp
(Master thesis, 2009)Denne oppgåva er meint som eit bidrag til diskusjonen om kva som er hjelpsam hjelp i behandling av menneske med rusvanskar. Eg tar utgangspunkt i kvalitative intervju eg har gjennomført med fem unge menneske mellom 23 ... -
Om å passe inn i en skoleklasse- et feltarbeid i en grunnskole
(Master thesis, 2015)Temaet i denne oppgaven er lærere, elevers og deres foreldres opplevelse av et læringsmiljø. Læringsmiljøet forstås med de miljømessige faktorene i skolen som har innflytelse på elevenes sosiale og faglige læring samt ... -
Overgangsgrupper som forebyggende metode
(Master thesis, 2011)Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i et pilotprosjekt som har fått navnet Overgangsgrupper. Prosjektet handler om en forebyggende metode, der målet er at deltakerne skal utvikle bedre sosial kompetanse for å mestre ... -
Samarbeid mellom hjem og skole : hvordan kan barnevernpedagogens kompetanse være et bidrag til å utvikle et bedre samarbeid mellom hjem og skole i tråd med idealet om tilpasset opplæring i en inkluderende skole?
(Master thesis, 2008)Idealet om tilpasset opplæring i en inkluderende skole stiller økte krav til skolens struktur, innhold og kompetanse. Samarbeid mellom hjem og skole blir et stadig viktigere moment som trengs ytterligere styrking dersom ... -
Samtaler med barn i barnevernets undersøkelser : hvordan syv saksbehandlere i kommunal barneverntjeneste opplever det å samtale med barn i undersøkelser
(Master thesis, 2010)Temaet for denne oppgaven er samtaler med barn i barnevernets undersøkelser, og oppgaven er skrevet ut i fra følgende problemstilling: Del 1. ”I hvilken grad, og hvordan, samtaler saksbehandlere i kommunal barneverntjeneste ... -
Samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner på krisesenter : ”Hvordan tilrettelegger og gjennomfører krisesentre samtaler med barn i relasjon til kjønn, kultur og utviklingsnivå?”
(Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner på krisesenter, og oppgaven er skrevet ut fra følgende problemstilling: Hvordan tilrettelegger og gjennomfører krisesentre samtaler med barn ...