Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge MASBU: Nye registreringer
Viser treff 61-80 av 114
-
Ungdom, atferd og mentalisering : Om mentalisering som tilnærming i arbeid med ungdom med atferdsutfordringer bosatt i barneverninstitusjoner
(Master thesis, 2015)Dette studiet tar for seg mentalisering som et mulig alternativ når det gjelder teoretisk tilnærming og metode i møtet med atferdsutfordringer hos ungdom i norske barneverninstitusjoner. Det blir redegjort for ... -
Om å passe inn i en skoleklasse- et feltarbeid i en grunnskole
(Master thesis, 2015)Temaet i denne oppgaven er lærere, elevers og deres foreldres opplevelse av et læringsmiljø. Læringsmiljøet forstås med de miljømessige faktorene i skolen som har innflytelse på elevenes sosiale og faglige læring samt ... -
"Når mor eller far drar i krig" : En kvalitativ studie om barn og unges erfaringer og opplevelser relatert til at foreldre deltar i militære operasjoner i utlandet
(Master thesis, 2015)Denne studien fokuserer på barn og unge som opplever at en forelder forlater familien over lengre perioder for å gjøre militære innsatser i krig- og konfliktområder. Studiens problemstilling er; hvilke erfaringer og ... -
Å finne hverandre på godt og vondt : tenåringsjenter, psykisk helse og sosiale medier
(Master thesis, 2014)Oppgavens tittel: Å finne hverandre på godt og vondt – tenåringsjenter, psykisk helse og sosiale medier. Hensikt: Oppgaven har til hensikt å belyse fenomenet; tenåringsjenter, psykisk helse og sosiale medier. Jeg ønsker ... -
"Har barnehagen noe med det?" : tidlig åpen dialog mellom hjem og barnehage som forebyggende tiltak for barn i risiko : terskler og muligheter
(Master thesis, 2014)Oppgaven handler om samarbeid og dialog mellom barnehage og hjem. Vi startet med følgende problemstilling: ”Kan en mer åpen dialog være et forebyggende tiltak for barn i risiko?”. Utgangspunktet var at undersøkelser tyder ... -
"Skolen - en gave til alle hjelpetjenester" : en kvalitativ studie om tverrfaglig samarbeid og forebyggende arbeid i skolen
(Master thesis, 2014)Skolen er den arenaen hvor alle barn mellom 6 og 16 år befinner seg og det er her det kan gjøres en innsats med det forebyggende arbeidet. Selv om skolen skal være styrt av et førevar prinsipp viser forskning at det ofte ... -
"Mamma, er det sant at pappaen til Casper har blitt sau?" : barn som pårørende av ryggmargsskadde
(Master thesis, 2014)Bakgrunn: Mange barn opplever å være pårørende en eller flere ganger i løpet av sin oppvekst. Studier viser at når en mor eller far rammes av alvorlig sykdom vil dette prege alle i familien, og situasjonen de pårørende ... -
Barnets medvirkning i barnevernets undersøkelser
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven omhandler barns medvirkning i barnevernets undersøkelser. Medvirkning handler om at barn skal få informasjon, få mulighet til å uttale seg og at barnets synspunkter skal bli tillagt vekt (Barnekonvensjonen, ... -
"Vi er nærmest elevene" : en kvalitativ undersøkelse om utfordringer knyttet til å ivareta barnefokuset i behandlingen av voksne rusavhengige
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven er en studie om ivaretakelse av barn som pårørende når deres foreldre er i behandling for rusavhengighet. Undersøkelsen baserer seg på erfaringer og refleksjoner presentert gjennom seks barneansvarlige i ... -
"Tidstyvene" : barn som pårørende : en kvalitativ studie av hvordan behandlere ved en psykiatrisk avdeling forstår og handler for å ivareta mindreårige barn som pårørende
(Master thesis, 2013)Denne studien fokuserer på hvordan behandlere i psykiatrisk spesialisthelsetjeneste tenker og handler i forhold til en gruppe barn som har foreldre med alvorlige psykiske vansker. Studiens problemstilling er hvordan ... -
Trygge foreldre kan! : VÅRS-kurs som foreldreveiledningstiltak - en evaluering av foreldreopplevelser
(Master thesis, 2013)Prosjektet Trygge foreldre kan! kom i gang som et samarbeid mellom Lunner kommune og fire studenter på Tverrfaglig studie i psykososialt arbeid med barn og unge, ved Høgskolen i Lillehammer. Som en del av dette prosjektet ... -
”Hadde hun avvist ham, så var det fordi hun ikke visste...” : En studie om helsesøstres arbeid med de yngste barna og deres
(Master thesis, 2013)Jeg er utdannet barnevernspedagog. En av grunnene til at jeg som barnevernspedagog ønsker å jobbe i barneverntjenesten er for å hjelpe barn som har det vanskelig i sin oppvekst og som trenger hjelp. Jeg har selv sett ... -
En kvalitativ studie: ”Foreldre og fagfolks tanker og erfaringer om den tverrfaglige samhandlingen rundt gravide, foreldre og barn 0-2år i Vestre Toten kommune.»
(Master thesis, 2013)Vestre Toten kommune prøver ut et tverrfaglig tilbud for gravide, foreldre og barn. Tilbudet er plassert på helsestasjonen, og kalles «Trygghet og trivsel for småbarnsfamilien». Hensikten med tilbudet er å finne fram til ... -
Blogg som et interaktivt verktøy for å fremme (psykisk)helse
(Master thesis, 2013)Bakgrunn/hensikt: Hensikten med studien var å se nærmere på hvordan blogger kan ses i sammenheng med tidligere forskning og teorier rundt verdien av emosjonell skriving, og dermed kunne bli betraktet som et interaktivt ... -
En analyse av to tilnærmingsmåter for barns deltakelse : barns beste og barns deltakelse i barneverntjenestens utredningsarbeid
(Master thesis, 2013)Barns beste er et av de grunnleggende prinsippene som skal gjennomsyre alt av barneverntjenestens arbeid, mens barns deltakelse er et fenomen det stadig rettes mer søkelys mot. Barn blir i dagens samfunn forstått å være ... -
"Familiehjelpa" er et ledd i kommunens forebyggende arbeid : hvordan fungerer tiltaket fra samarbeidspartnernes ståsted?
(Master thesis, 2012)Tema for denne oppgaven er forebyggende arbeid og tverrfaglig samarbeid med stor vekt på brukermedvirkning i en kommunal kontekst. Oppgaven er basert på en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ undersøkelse. Informantene ... -
Støttekontakt som tiltak i barnevernet : en undersøkelse av støttekontakttiltaket i Bærum kommune, sett fra saksbehandleres og støttekontaktenes ståsted
(Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilken virkning støttekontaktene har på barna, sett i forhold til tiltakets målsetninger som er aktivisering av barna, støttekontakten som rollemodell og i forhold ...