Browsing Master i spesialpedagogikk deltid MASPE by Title
Now showing items 14-33 of 56
-
How might the co-creation of a situated working woodland begin to address some of the major pedagogical challenges of our time?
(Master thesis, 2019)This thesis was written alongside the practical realisation of a new working woodland provision for young adults with special educational needs (SEN) in the West Midlands of the United Kingdom. The thesis traces the journey ... -
Hva kjennetegner tilrettelagte klasser/ grupper på den videregående skole i dag?
(Master thesis, 2018)Bakgrunn til valget i denne studien er relatert til min jobb som sos- og spesialpedagogisk rådgiver i den videregående skole. Gjennom mitt virke i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet ser jeg at disse tilbudene skiller seg ... -
Hva vil vi med utdanningen i vår tids skole? I spenningsfeltet mellom målstyring og inkludering.
(Master thesis, 2023)I denne studien har vi gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av utvalgte kapitler i St.meld. nr. 30 (2003-2004) -Kultur for læring og Meld. St. 6 (2019-2020) - Tett på tidlig innsats og inkluderende fellesskap i bhg, ... -
Hva vil vi med utdanningen i vår tids skole? I spenningsfeltet mellom målstyring og inkludering.
(Master thesis, 2023)I denne studien har vi gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av utvalgte kapitler i St.meld. nr. 30 (2003-2004) -Kultur for læring og Meld. St. 6 (2019-2020) - Tett på tidlig innsats og inkluderende fellesskap i bhg, ... -
Hvilken forståelse har dagens lærere av begrepet psykisk helse og på hvilken måte kan denne forståelsen påvirke egen lærerrolle
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag I denne kvalitative studien har jeg forsket på problemstillingen «hvilken forståelse har dagens lærere av begrepet psykisk helse og på hvilken måte kan denne forståelsen påvirke egen lærerrolle» Med ... -
Hvordan arbeider barnehagelærere med matematikk i aldersgruppen 3- 6 år?
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne kvalitative undersøkelsen har jeg utforsket hvordan barnehagelærere arbeider med matematikk i aldersgruppen 3-6 år. Formålet med oppgaven er å få tanker, erfaringer og opplevelser rundt dette arbeidet. ... -
Hvordan beskriver lærere sin gjennomføring av den begynnende lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative undersøkelsen har jeg hatt interesse av å finne ut hvordan lærerne beskriver sin praksis i gjennomføringen av den begynnende lese- og skriveopplæringen. Formålet med oppgaven er å få innsikt i hvordan ... -
Hvordan erfarer fagansatte i fagskolen å undervise studenter med funksjonsnedsettelser?
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven innenfor det spesial pedagogiske feltet handler om fagansattes erfaringer med å undervise studenter med funksjonsnedsettelser i fagskolen. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende ... -
Hvordan jobber lærere med å skape et godt psykososialt miljø med vekt på relasjonen?
(Master thesis, 2020)Elevenes rett til et godt psykososialt miljø har fått mye oppmerksomhet i Norge de siste ti-årene. Interessen for å kunne gi trygghet, trivsel og mestring til alle barn har ført til økt forskning innenfor psykososiale ... -
Hvordan kan ulike forståelser av Stortingsmelding 6`s fremstilling av tidlig innsats påvirke elevers opplevelse av mestring i grunnskolen? : En teoretisk analyse ved bruk av Biesta teori om formålet med utdanning innenfor ulike pedagogiske tradisjoner.
(Master thesis, 2021)Denne studien omhandler hvordan ulike forståelser av Stortingsmelding 6`s (2019-2020) fremstilling av tidlig innsats kan påvirke elevers opplevelse av mestring i skolen. Oppgaven er en teoretisk analyse ved bruk av Biestas ... -
Hvordan opplever kontaktlærere i skolen pedagogisk-psykologisk tjeneste sitt systemrettede arbeid, sett i lys av inkludering?
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ studie der jeg har undersøkt hvordan kontaktlærere i skolen opplever pedagogisk-psykologisk tjenestes (ppt) systemrettede arbeid sett i lys av inkludering. Jeg ønsket å undersøke dette i etterkant ... -
Hvordan oppleves komplikasjonen det er rundt skolevegring blant elever i barnevernstiltak, av PP-rådgivere og ansatte i barnevernstjenesten?
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formålet: De involverte instansene kan meddele om en opplevelse av økende tendenser til skolefravær, spesielt av typen de definerer som problematisk skolefravær (Havik, 2018a). Gjennom forskning og opplevelser ... -
Hvordan påvirker tidstyvene i skolen pedagogens relasjonsarbeid?
(Master thesis, 2019) -
Inkludering av elever med rett til spesialundervisning i klassefelleskapet
(Master thesis, 2023)Hovedmålet med denne kvalitative studieoppgaven er å belyse spesialpedagogenes erfaringer i møte med inkludering av elever med rett til spesialundervisning i klassefelleskapet. Oppgavens problemstilling: «Hvilke aspekter ... -
Inkludering i alternative opplæringsarenaer
(Master thesis, 2022)Å oppleve seg som inkludert i et felleskap er en grunnleggende dimensjon ved å ha et meningsfylt liv. I de senere årene har et økende antall elever falt utenfor det ordinære opplæringstilbudet. Et betimelig spørsmål er ... -
Jakten på den sensitive barnehagelæreren – i arbeidet med å avdekke seksuelle overgrep i førskolealder
(Master thesis, 2019)Denne forskningsoppgaven er skrevet ved masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i innlandet, avdeling Lillehammer. Det er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju med tre ansatte ved tre ... -
Kartleggingsverktøy i matematikk. En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer med kartleggingsverktøy i matematikkfaget.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om bruk av kartleggingsverktøy i grunnskolen. Skoleelever består av ulike individer, og som derfor lærer forskjellig. Noen lærer fort og har høyt læringsutbytte gjennom den ordinære ... -
Kroppen som barnets stemme
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven gir et forskningsbidrag innenfor temaet kroppslig samspill mellom ansatte og elev i en spesialpedagogisk kontekst. Temaet aktualiseres på bakgrunn av mangelfull forskning om kroppsspråk innenfor det ... -
Litteraturgjennomgang av kjønnets betydning for inkludering av elever med ADHD
(Master thesis, 2024)Den følgende avhandling tar sikte på å undersøke forskningsspørsmålet, som er «Hvilken kunnskap har vi om betydningen av kjønn i sammenheng med inkludering av elever med ADHD i skolen?». Det er en litteraturstudie hvor ... -
Lærerens tilrettelegginger for elever med språkforstyrrelser på 5. - 7. trinn.
(Master thesis, 2023)Tema for dette masterprosjektet er språkforstyrrelser og prinsippet om tilpasset opplæring, i lys av det spesialpedagogiske feltet. Med bakgrunn i tema ble følgende problemstilling formulert for oppgaven: Hva vektlegger ...