Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 by Title
Now showing items 10-29 of 90
-
Danning i KRLE gjennom kritisk tenkning og etisk bevissthet
(Master thesis, 2023)Danning står sentralt i dokumentene som regulerer virksomheten i den norske skolen. Overordnet del tydeliggjør at skolen har både et dannings- og utdanningsoppdrag. I lys av danningsoppdraget står kritisk tenkning og etisk ... -
Danning på dagsorden: En analyse av KRLE-faget i lys av Overordnet dels danningsoppdrag
(Master thesis, 2023)I læreplanverket ved Overordnet del spesifiseres det eksplisitt at skolen både har et dannings- og et utdanningsoppdrag. Allikevel defineres hverken danningsbegrepet eller hvordan løse danningsoppdraget. Et naturlig spørsmål ... -
De feministiske bølgenes påvirkning på norske læreplaner for samfunnsfag.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Dette er en mastergradsoppgave i samfunnsfag ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av de feministiske bølgene med tilhørende feministisk teori samt læreplanene fra 1994, ... -
Deltakelse i et profesjonelt læringsfellesskap og kroppsøvingslæreres syn på danning: erfaringer fra et fire ukers Lesson Study - prosjekt
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan profesjonelle læringsfellesskap kan påvirke kroppsøvingslæreres syn på dannelse. Formålet med denne studien var å utforske hvordan en intervensjonsperiode ville påvirke en gruppe ... -
Deltakelse i et profesjonelt læringsfellesskap og kroppsøvingslæreres syn på danning: erfaringer fra et fire ukers Lesson Study-prosjekt
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan profesjonelle læringsfellesskap kan påvirke kroppsøvingslæreres syn på dannelse. Formålet med denne studien var å utforske hvordan en intervensjonsperiode ville påvirke en gruppe ... -
Demokrati- og medborgerskapsbegrepet i lærebøker utgitt etter Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven har tatt utgangspunkt i tre lærebøker for 8. trinn, hvor formålet har vært å undersøke hvordan begrepene demokrati og medborgerskap blir operasjonalisert. Mye av bakgrunnen for valg av tema er den nye ... -
Den komplekse bildebokas tolkningsrom: Hvordan responderer elever på ulike klassetrinn på denne type litteratur?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen: Den komplekse bildebokas tolkningsrom: Hvordan responderer elever på ulike klassetrinn på denne type litteratur? Ved bruk av litterære samtaler med elever på 5. ... -
Digitale verktøy i matematikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Digitale verktøy blir stadig en større del av den norske skolen og læreryrket. Flere og flere skoler får 1-til-1 tilgang på datamaskiner eller nettbrett, og dette vil påvirke hvordan lærerne underviser i klasserommet. ... -
Elever i møte med problemløsning og naturfaglige forklaringer i naturfag i ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgave er problemløsning og naturfaglige forklaringer. Disse to kompetanseområdene blir aktualisert gjennom det nye Kunnskapsløftet (Kunnskapsdepartementet, 2017), og innebærer kunnskaper og ferdigheter ... -
Elevers konseptuelle forståelse sett gjennom modeller og modellering.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det undersøkt elevers konseptuelle forståelse gjennom modeller og modellering. Modeller og modellering er sentrale aspekter ved kommunikasjon innenfor naturvitenskapens egenart og har fått en ... -
Elevers refleksjoner rundt naturvitenskapens egenart og naturvitenskapelige praksiser
(Master thesis, 2022)Formålet med dette studiet var å utforske elevers refleksjoner rundt sentrale perspektiver på naturvitenskapens egenart (NOS), og naturvitenskapelige praksiser (SI). Refleksjonene rundt NOS ble undersøkt i lys av Lederman ... -
En kvalitativ innholdsanalyse av læreverket Naturfag 8-10
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan naturvitenskapens egenart blir fremstilt i læreverket Naturfag 8-10. Refleksjonene rundt naturvitenskaps egenart ble undersøkt i lys av Lederman et al (2002) sine ... -
En kvalitativ kasusstudie av deltakerperspektivet på skolebiblioteket på 5.trinn: leselyst og samarbeid
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap om skolebiblioteket sitt potensiale for elevenes leselyst. Skolebibliotekene i norsk skole er preget av store forskjeller på bakgrunn av et snevert krav i opplæringsloven, ... -
En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres mulighet for utvikling av profesjonskompetanse gjennom bolk- og punktpraksis
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan ulike former for praksis kan benyttes til utvikling av profesjonskompetanse blant kroppsøvingslærere. Det forventes at lærere holder seg oppdatert med endringer i ... -
En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres mulighet for utvikling av profesjonskompetanse gjennom bolk- og punktpraksis.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan ulike former for praksis kan benyttes til utvikling av profesjonskompetanse blant kroppsøvingslærere. Det forventes at lærere holder seg oppdatert med endringer i ... -
En kvalitativ undersøkelse av norske montessorielevers holdninger til matematikkfaget
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i forskningsspørsmålet: "Hva slags holdninger til matematikkfaget kan vi finne hos ungdomsskoleelever på norske montessoriskoler og hvordan vurderer og reflekterer de over sine egne ... -
En studie av hvordan folkehelse og livsmestring tolkes og kommer til uttrykk i skolen
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien var å utforske hvordan folkehelse og livsmestring beskrives i styringsdokumenter som overordnet del av læreplanen og opplæringsloven, samt hvordan dette kom til uttrykk i skolen. I studien har ... -
En studie om elevenes holdninger til problemløsende matematikk
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å ta tak i fagfornyelsen og ett satsningsområdene innenfor denne: problemløsning. Problemstillingen er «Hvilke holdninger har elever på 9. trinn til problemløsning i matematikkfaget?». Med ... -
Fem matematikklæreres oppfatninger om undersøkende matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven delte fem matematikklærere i ungdomsskolen sine oppfatninger knyttet til undersøkende matematikkundervisning, gjennom semistrukturerte intervjuer. Disse intervjuene ble analysert og presentert som funn. ... -
FNs barnekonvensjon, et enkelt begrep med en stor betydning – en forskningsstudie om 8.klassingers kunnskap og læreres undervisningspraksis.
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg FNs barnekonvensjon som tematikk. Oppgaven er en kombinert kvalitativ og kvantitativ studie av elever og læreres forhold til tematikken. Problemstillingen min lyder som følger: ...