Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 by Title
Now showing items 106-125 of 148
-
Operasjonalisering av kjønn i musikk i LK20: En kvalitativ intervjustudie med musikklærere i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven løfter frem hvordan fire musikklærere operasjonaliserer kjønn, og hvordan dette kan påvirke elevenes læringsmuligheter. Den utforsker også mulige tilnærminger for å motvirke negative påvirkninger. ... -
Programmeringsoppgaver i Kikora: En studie av Kognitive Krav, Oppgavetype, Affordances & Constraints
(Master thesis, 2023)Denne studien har sett på programmeringsoppgaver på 9. trinn i det digitale læreverket Kikora med fokus på kognitive krav, oppgavetyper og affordances og constraints. Gjennom en grundig analyse av to temaer, Fra blokk til ... -
Samarbeidslæring i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å utforske hvordan en intervensjonsperiode ville påvirke holdningen til en gruppe lærere, ovenfor grunntankene i den pedagogiske undervisningsmodellen Cooperative Learning. For å svare på ... -
Samarbeidslæring og inkludering i matematikkundervisning: Erfaringer fra en lærerstudent
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan jeg som lærer kan legge til rette for inkludering gjennom samarbeidslæring i matematikkfaget. For å forske på dette gjennomførte jeg et prosjekt over åtte mattetimer i løpet ... -
SAS Spektrum & ungdom: En kvalitativ undersøkelse av ungdom sine tanker og refleksjoner i møte med populærkulturen
(Master thesis, 2023)Karpe har gjennom en lang karriere bygd seg opp en enorm posisjon i dagens populærkultur. Denne posisjonen har de skildret hvordan det er å vokse opp og bo i Norge med en minoritetskultur. Deres nyeste album, Omar Sheriff, ... -
Seksualitetens og kjønnsidentitetens fremkomst i læreplaner fra 2006 og 2020.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag. Denne oppgaven er en masteravhandling i samfunnsfag ved Høgskolen Innlandet. Oppgaven bruker en kvalitativ innholdsanalyse på læreplaner fra 2006 (LK06) og 2020 (LK20) og forsøker å belyse problemstillingen ... -
Skeiv identitet i litteratur: En analyse av den samtidsrealistiske ungdomsromanen Felefeber (2023)
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøkes hvordan temaene identitet og seksuell orientering (homofili) belyses i den samtidsrealistiske ungdomsromanen Felefeber, skrevet av Elin Hansson (Hansson, 2023). I Felefeber møter leseren ... -
Skoler og læreres arbeid for et trygt og godt klasse- og læringsmiljø i flerkulturelle klasser
(Master thesis, 2023)Tittelen på denne masteroppgaven er: «Skoler og læreres arbeid for et trygt og godt klasse- og læringsmiljø i flerkulturelle klasser». Studien tar for seg erfaringene til fire kompetente personer i skolesystemet, og hvilke ... -
Stasjonsbasert brøkundervisning utenfor klasserommet – utvikling av en ressurs i arbeidet med elevers forståelse, innlæring og anvendelse av brøk
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utarbeidet et stasjonsbasert undervisningsopplegg i brøk, til bruk på mellomtrinnet. Undervisningsopplegget består av fem stasjoner til bruk i matematikkundervisning utenfor ... -
Støttestrukturer for utforskende elevdialoger i naturfag
(Master thesis, 2024)Oppgaven utforsker hvordan støttestrukturer påvirker elevenes dialog i naturfag. Hensikten med oppgaven er å fremme utforskende samtaler i naturfagundervisningen, og rette et blikk rundt hvordan støttestrukturer kan benyttes. ... -
Sum besøker Geotopia
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven er det blitt utviklet et produkt som baserer seg på historiefortelling i matematikkfaget. Produktet består av en lesebok, «Sum besøker Geotopia», og en lærerveiledning som inneholder ... -
Summativ vurdering i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å få et innblikk og forståelse av ungdomsskoleelevers meninger og erfaringer med karaktervurdering i kroppsøving. Det finnes mange ulike vurderingspraksiser i faget basert på hvordan læreplanen ... -
Sustainable development and indigeneity: Teachers of English in lower secondary school in Norway and their views on using indigeneity as a part of teaching sustainable development.
(Master thesis, 2024)Denne avhandlingen undersøker integreringen av urfolksfortellinger innenfor rammen av bærekraftig utvikling i engelskundervisning i ungdomsskolen i Norge. Etter som utdanningsreformen vektlegger de tverrfaglige temaene, ... -
Teachers' cognition on teaching about racism
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan lærere på ungdomsskolen underviser om rasisme og hva de anser som viktig i den sammenheng. Ved å undersøke rasisme gjennom et teoretisk perspektiv, har rasisme som begrep har vist seg ... -
Teachers' reported beliefs on how and why use literature to promote intercultural competence in lower secondary classroom: challenges and advantages
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning indikerer at litteratur har aspekter som kan være fordelaktig ved å utvikle interkulturell kompetanse i engelskfaget (Hecke 2013; Bland, 2020; 2013; et al.). Interkulturell kompetanse er blitt konseptualisert ... -
Text use in Norwegian lower secondary schools: Two teachers’ cognitions
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Tekstbruk i norske ungdomsskoler: To læreres kognisjoner» undersøker to engelsklærere i Norges tanker om tekstbruk gjennom forskningsspørsmålet «Hva slags tekster bruker engelsklærere i norske ungdomsskoler, ... -
Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Målet med studien er å avdekke lærernes kunnskap og forståelse av elevgruppen, og hvordan de bruker denne kunnskapen i arbeidet ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven har vært «Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk på ungdomstrinnet». I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere tilpasser undervisningen for evnerike elever og hvilke ... -
Tilrettelegging for elever med dysleksi på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av tre norsklæreres erfaringer
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse med følgende problemstilling: «Hvordan erfarer tre norsklærere på ungdomstrinnet å tilrettelegge undervisningen for elever med dysleksi?». Basert på kvalitative intervjuer ... -
Tre læreres erfaring med utforskende undervisning i naturfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser på naturfaglæreres erfaringer med utforskende arbeidsmåter, samt naturfagslæreres forståelse av begrepet utforskende undervisning. I arbeidet med naturfag skal elevene arbeide utforskende. De skal ...