Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 by Title
Now showing items 82-101 of 149
-
Lesing på ungdomstrinnet: En studie av ti ungdomsskoleelevers lesevaner og deres erfaringer med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2022)Lesing er en av de fem grunnleggende ferdighetene i skolen, og er helt nødvendig å mestre for å ta del i det norske samfunnet. Det kan se ut til å være en trend i skolen hvor ungdomsskoleelever leser mindre skjønnlitteratur. ... -
Litteratur som danning: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatninger om danningspotensialet til litteratur som tematiserer kulturmøter
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som utforsker hvilke oppfatninger norsklærere på ungdomsskolen har omkring litteraturens danningsfunksjon, samt litteraturen som tematiserer kulturmøter. Studiens overordnede ... -
Lokalhistorie og læringsressurser En studie av lokalhistorieundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven er semi-strukturerte intervjuer brukt for å undersøke hvordan lokalhistorie undervises på ungdomstrinnet og hvilke faktorer som påvirker valg av læringsressurser i lokalhistorieundervisningen. Gjennom dette ... -
Lærer-elev relasjoner i skolen - en "scoping review"
(Master thesis, 2023)Lærer-elev relasjoner i skolen er avgjørende for elevenes sosiale- og faglige læring. Derfor er det vesentlig at lærere kjenner til hvilke faktorer eksisterende forskning trekker frem som læringsfremmende. En ... -
Læreres bruk av representasjoner i språklig heterogene naturfagsklasser
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan lærere bruker representasjoner i naturfagundervisning med flerspråklige elever. To naturfagslærere blir observert når de underviser i henholdsvis en ordinær ... -
Læreres erfaring med forebyggende arbeid av skolevegring
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i intervju med fire lærere og deres erfaringer i arbeid med forebygging av skolevegring. Formålet har vært å belyse hvordan lærere forstår begrepet skolevegring, ... -
Læreres møte med elevenes identitetsutvikling knyttet til seksualitet og kjønn
(Master thesis, 2022)Tittelen på denne masteroppgaven er «Læreres møte med elevenes identitetsutvikling knyttet til seksualitet og kjønn», og følgende problemstilling er drøftet: Hvordan opplever mellomtrinnslærere at de møter elevenes ... -
Læreres oppfatninger av modeller og bruken av dem i utforskende samtaler i naturfag
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan naturfagslærere tar i bruk modeller, og hvordan de tar i bruk modeller for å få utforskende samtaler. Bruk av modeller i naturvitenskapen kan hjelpe elever med å få en dypere forståelse ... -
Læreres oppfatninger om to lærebokmodeller i naturfag for ungdomstrinnet – en sosialsemiotisk tilnærming
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker læreres refleksjoner om bruk av modeller i naturfagundervisning med ungdomsskoleelever. Spesielt kartlegger studien hva lærere vektlegger ved to kjente naturfaglige modeller. Videre reflekteres ... -
Læreres perspektiv på inkludering og anerkjennelse av minoritetsspråklige barn
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen er inkludering og anerkjennelse av minoritetsspråklige elever fra et lærerperspektiv. Dette har blitt undersøkt for å se nærmere på hvordan lærere selv oppfatter de to begrepene, og ... -
Læreres tanker og erfaringer om å bruke konspirasjonsteorier til å fremme kritisk tenkning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven utforsker samfunnsfagslæreres erfaringer og tanker om å bruke konspirasjonsteorier i undervisningen på ungdomstrinnet, sett i lys av kritisk tenkning. Målet var å undersøke hvordan lærere bruker ... -
Lærernes bruk av utforskende arbeidsmetoder i naturfagundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan naturfaglærere bruker sin kompetanse til å kunne planlegge og gjennomføre undervisningen som bygger på utforskende arbeid og arbeidsmetoder. hvilken forståelse og ... -
Læreverket Gyldendal si framstilling av naturvitskapens eigenart (NOS) og evolusjonsteorien
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva beskriv korleis læreverket til Gyldendal framstiller naturvitskapens eigenart (NOS) og evolusjonsteorien gjennom bøkene Refleks 5-7 og Element 8-10. Hensikta med oppgåva har vert å undersøke korleis ... -
Matematikklæreres oppfatninger og utfordringer ved integrering av programmering i matematikkundervisningen i ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)Programmering ble innført høsten 2020 i den nye læreplanen (LK20). Vi finner programmering i ulike fag som matematikk, naturfag og kunst & håndverk gjennom blant annet kompetansemål, kjerneelementer og problemløsningsmetoden ... -
Matematikklærerne sine oppfatninger om bruk av Wittario i matematikkundervisningen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Dette studiet analyserer et eksisterende datamateriale fra et avsluttet forskningsprosjekt Augmented Reality in mathematics: Enhancing pupils´ everyday school lives ved Høgskolen i Innlandet, avdeling Hamar (Sombye et al., ... -
Matematisk argumentasjon i det tenkende klasserommet
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formålet med studien er å undersøke hvordan matematisk argumentasjon kommer til syne ved bruk av undervisningsmetoden kjent som tenkende klasserom på ungdomstrinnet. Graden av argumentasjon som uttrykkes gjennom ... -
Matematiske problemer i lærebøker på ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har en teoridrevet innholdsanalyse blitt brukt for å karakterisere fordelingen av matematiske problemer (MP) i de første kapitlene i Matematikk 8, Maximum 8 og Matemagisk 8. Rammeverket som er brukt ... -
Medbestemmelsesprinsippet for foresatte: En kvalitativ analyse av læreres og foresattes erfaringer og opplevelser i skole-hjem samarbeidet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere og foresatte har erfart og opplevd å være en samarbeidende part i skole-hjem samarbeidet når barnet har en dysleksidiagnose. Oppgavens problemstilling ... -
Muligheter, utfordringer og forutsetninger ved bruk av historisk empati. Hvordan legge til rette for historisk empati i historieundervisningen på ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det sett nærmere på hvilket potensial som ligger i det å benytte historisk empati i historieundervisningen. For å besvare forskningsprosjektets problemstilling ble det utarbeidet to forskningsspørsmål ... -
Muntlighet på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Med denne kvalitative forskningsstudien har målet vært å undersøke hvordan tre norsklærere på mellomtrinnet bruker elevenes muntlige ferdigheter i undervisningen og hvilke utfordringer og muligheter de ser i dette arbeidet. ...