Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 på tittel
Viser treff 119-138 av 148
-
Teachers' cognition on teaching about racism
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan lærere på ungdomsskolen underviser om rasisme og hva de anser som viktig i den sammenheng. Ved å undersøke rasisme gjennom et teoretisk perspektiv, har rasisme som begrep har vist seg ... -
Teachers' reported beliefs on how and why use literature to promote intercultural competence in lower secondary classroom: challenges and advantages
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning indikerer at litteratur har aspekter som kan være fordelaktig ved å utvikle interkulturell kompetanse i engelskfaget (Hecke 2013; Bland, 2020; 2013; et al.). Interkulturell kompetanse er blitt konseptualisert ... -
Text use in Norwegian lower secondary schools: Two teachers’ cognitions
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Tekstbruk i norske ungdomsskoler: To læreres kognisjoner» undersøker to engelsklærere i Norges tanker om tekstbruk gjennom forskningsspørsmålet «Hva slags tekster bruker engelsklærere i norske ungdomsskoler, ... -
Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Målet med studien er å avdekke lærernes kunnskap og forståelse av elevgruppen, og hvordan de bruker denne kunnskapen i arbeidet ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven har vært «Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk på ungdomstrinnet». I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere tilpasser undervisningen for evnerike elever og hvilke ... -
Tilrettelegging for elever med dysleksi på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av tre norsklæreres erfaringer
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse med følgende problemstilling: «Hvordan erfarer tre norsklærere på ungdomstrinnet å tilrettelegge undervisningen for elever med dysleksi?». Basert på kvalitative intervjuer ... -
Tre læreres erfaring med utforskende undervisning i naturfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser på naturfaglæreres erfaringer med utforskende arbeidsmåter, samt naturfagslæreres forståelse av begrepet utforskende undervisning. I arbeidet med naturfag skal elevene arbeide utforskende. De skal ... -
Trend eller tro? En kvalitativ analyse av hvordan manifestering fremtrer for ungdom og en refleksjon over dagens KRLE-fag
(Master thesis, 2024)Manifestering har det siste året dukket opp på flere ulike medier, og blitt et populært fenomen blant unge. Den moderne forståelsen av fenomenet har bakgrunn i boken The Secret skrevet av den australske forfatteren Rhonda ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom naturfag og mat og helse
(Master thesis, 2024)I den nye læreplanen fra 2020 er det satt stort søkelys på en tverrfaglig tilnærming til undervisningen. Ved at det er lagt inn tre tverrfaglige tema som skal være gjennomgående for alle fag, skal det føre til mer dybdelæring ... -
Tverrfaglig undervisning som skoleutvikling
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er temaet tverrfaglig undervisning og skoleutvikling. I overordnet del i LK20 kommer tverrfaglig undervisning inn i skolen i form av tre tverrfaglige temaer alle skoler skal arbeide med. Denne studien ... -
Tverrfaglig undervisning: En analyse av lærerutdanneres forståelse og kunnskaper rundt temaet
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven er å svare på problemstillingen: Hvordan forstår lærerutdannere tverrfaglig undervisning, og hvilken kunnskap har de om dette? For å kunne svare på denne problemstillingen er det blitt gjort ... -
«Uansett hva vi som lærere sier her, hvilke forventninger vi har, hvilke regler vi har, så har det ingen betydning hvis de sier stikk mot oss hjemme.» Foreldreinvolvering i et lærerperspektiv
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven omhandler foreldreinvolvering og lærernes syn på dette. Gjennom denne masteroppgaven har det blitt undersøkt hvilke tanker, holdninger og opplevelser ungdomsskolelæreren har på foreldreinvolvering. ... -
«Uansett nærmiljø så er det alltid noe som kan brukes» En kvalitativ tilnærming til læreres bruk av uteskole i undervisningen for å fremme et bærekraftig perspektiv
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på hvordan et utvalg lærere benytter seg av uteskole i undervisningen for å fremme et bærekraftig perspektiv. Jeg ser på hvilke syn og forståelse fire ulike lærere har på termen uteskole, samt ... -
Underveisvurdering av elever i arbeid med problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker på hvilke måter et underveisvurderingsskjema i matematikk kan bli brukt som et nyttige hjelpemiddel for lærere når de skal vurdere elever formativt, og samtidig med at elevene arbeider med ... -
Underveisvurdering i matematikkfaget
(Master thesis, 2022)I 2010 ble det satt i gang en nasjonal satsning på underveisvurdering i Norge. Denne oppgaven søker å belyse hvordan ungdomsskoleelever beskriver underveisvurdering i matematikkfaget, over ti år etter at satsningen ble ... -
Undervisning av andre verdenskrig – en historiedidaktisk analyse gjennom multiperspektivitet
(Master thesis, 2023)Med en kvalitativ tilnærming er det gjennomført semistrukturerte intervjuer og digitale spørreskjemaer med informanter fra tre ulike land: Norge, Japan og USA. I tillegg er det foretatt en enkel dokumentanalyse. Formålet ... -
Undervisning for dybdelæring med bruk av modeller i naturfag
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan naturfaglærere reflekterer over hvordan modeller kan brukes for å legge til rette for dybdelæring i naturfag. Med bakgrunn i denne tematikken er følgende problemstilling ... -
Ungdomsskolelæreres møte med samtaleroboter
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har vi undersøkt læreres opplevelser med samtaleroboter i skolen. Tittelen for oppgaven er Ungdomsskolelæreres møte med samtaleroboter. Gjennom seks semistrukturerte intervjuer har vi forsøkt å forstå ... -
Ungdomsskolelæreres møte med samtaleroboter.
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har vi undersøkt læreres opplevelser med samtaleroboter i skolen. Tittelen for oppgaven er Ungdomsskolelæreres møte med samtaleroboter. Gjennom seks semistrukturerte intervjuer har vi forsøkt å forstå ... -
Ungdomsskolelæreres oppfatninger om algebraundervisning
(Master thesis, 2023)Norske elever presterer desidert svakest i algebra sammenliknet med andre emner innenfor matematikk (Bergem, 2016; Grønmo et al., 2017; Kaarstein et al., 2020). En av grunnene til dette er at norske elever ikke ser poenget ...