Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 by Title
Now showing items 27-46 of 148
-
Elever i møte med problemløsning og naturfaglige forklaringer i naturfag i ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgave er problemløsning og naturfaglige forklaringer. Disse to kompetanseområdene blir aktualisert gjennom det nye Kunnskapsløftet (Kunnskapsdepartementet, 2017), og innebærer kunnskaper og ferdigheter ... -
Elevers helhetlige systemforståelse av drivhuseffekten og karbonets kretsløp
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er systemforståelse. UNESCO (2017) peker på systemforståelse som en nøkkelkompetanse, som vil bli viktig for fremtidens samfunnsborgere. I denne studien er det blitt undersøkt elevenes ... -
Elevers konseptuelle forståelse sett gjennom modeller og modellering.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det undersøkt elevers konseptuelle forståelse gjennom modeller og modellering. Modeller og modellering er sentrale aspekter ved kommunikasjon innenfor naturvitenskapens egenart og har fått en ... -
Elevers refleksjoner rundt naturvitenskapens egenart og naturvitenskapelige praksiser
(Master thesis, 2022)Formålet med dette studiet var å utforske elevers refleksjoner rundt sentrale perspektiver på naturvitenskapens egenart (NOS), og naturvitenskapelige praksiser (SI). Refleksjonene rundt NOS ble undersøkt i lys av Lederman ... -
En dokumentanalyse av hvordan inkluderingsbegrepet har utviklet seg i læreplanen for kroppsøvingsfaget de siste 50 årene.
(Master thesis, 2024)Formålet med studien har vært å undersøke hvordan inkluderingsbegrepet har utviklet seg i læreplanene for kroppsøvingsfaget over de siste 50 årene, fra M74 til LK20. Studien skal gi et innblikk i bruken av inkludering og ... -
En dokumentanalyse av norske lærebøkers fremstilling av terroren 22. juli 2011, og dens bidrag til historisk empati.
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er terrorhandlingene 22. juli 2011 og historisk empati. Problemstillingen som belyses er «Hvordan er 22. juli 2011 presentert i norske lærebøker for 10. trinn, og hvordan kan denne ... -
En kvalitativ innholdsanalyse av læreverket Naturfag 8-10
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan naturvitenskapens egenart blir fremstilt i læreverket Naturfag 8-10. Refleksjonene rundt naturvitenskaps egenart ble undersøkt i lys av Lederman et al (2002) sine ... -
En kvalitativ kasusstudie av deltakerperspektivet på skolebiblioteket på 5.trinn: leselyst og samarbeid
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap om skolebiblioteket sitt potensiale for elevenes leselyst. Skolebibliotekene i norsk skole er preget av store forskjeller på bakgrunn av et snevert krav i opplæringsloven, ... -
En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres mulighet for utvikling av profesjonskompetanse gjennom bolk- og punktpraksis
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan ulike former for praksis kan benyttes til utvikling av profesjonskompetanse blant kroppsøvingslærere. Det forventes at lærere holder seg oppdatert med endringer i ... -
En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres mulighet for utvikling av profesjonskompetanse gjennom bolk- og punktpraksis.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan ulike former for praksis kan benyttes til utvikling av profesjonskompetanse blant kroppsøvingslærere. Det forventes at lærere holder seg oppdatert med endringer i ... -
En kvalitativ studie om kroppsøvingsstudenters opplevelse av egen kompetanse i å inkludere elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien, var å undersøke hvordan siste års masterstudenter med kroppsøving som masterfag, opplever egen kompetanse i inkluderingen av elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøving. Studien har satt søkelys ... -
En kvalitativ studie om læreres erfaringer ved bruk av iPad på ungdomstrinnet og satsing på digital kompetanseutvikling
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven omhandler den stadig økende digitaliseringen av skolen og fenomenet iPad på ungdomstrinnet. Gjennom denne avhandlingen har det blitt undersøkt ungdomsskolelæreres tanker, holdninger og erfaringer ... -
En kvalitativ studie om skoleledere og kontaktlæreres møte med bekymringsfullt skolefravær
(Master thesis, 2024)I denne kvalitative studien har jeg forsket på skolelederes og kontaktlæreres møte med bekymringsfullt skolefravær og hvordan det håndteres på ulike nivå. Formålet med oppgaven er å få innsikt i deres oppfatninger, erfaringer ... -
En kvalitativ undersøkelse av læreres og lærerstudenters perspektiver på tverrfaglig undervisning i bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne studien ble det grundig undersøkt hvordan både erfarne lærere og fremtidige lærere, spesielt de med spesialisering innen naturvitenskap, forholder seg til pedagogiske metoder og kunnskap knyttet til ... -
En kvalitativ undersøkelse av norske montessorielevers holdninger til matematikkfaget
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i forskningsspørsmålet: "Hva slags holdninger til matematikkfaget kan vi finne hos ungdomsskoleelever på norske montessoriskoler og hvordan vurderer og reflekterer de over sine egne ... -
En studie av hvordan folkehelse og livsmestring tolkes og kommer til uttrykk i skolen
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien var å utforske hvordan folkehelse og livsmestring beskrives i styringsdokumenter som overordnet del av læreplanen og opplæringsloven, samt hvordan dette kom til uttrykk i skolen. I studien har ... -
En studie om elevenes holdninger til problemløsende matematikk
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å ta tak i fagfornyelsen og ett satsningsområdene innenfor denne: problemløsning. Problemstillingen er «Hvilke holdninger har elever på 9. trinn til problemløsning i matematikkfaget?». Med ... -
En vurdering av ungdomsskoleelevers celleteorikunnskaper
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker ungdomsskoleelevers forståelse av celleteori, en viktig bærende ide i naturfag. Ved hjelp av en metodisk triangulering, bestående av skriftlige oppgaver, tegneoppgave og intervju, har studien ... -
«Escape Room: Oppdrag Miltbrann»: Utviklingen av et digitalt Escape Room knyttet til problemløsning og algebraisk tenkning
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har det blitt utviklet et digitalt Escape Room. Produktet er tiltenkt 10. trinn innenfor faget matematikk. Problemområdet mitt har vært å utvikle et digital Escape Room hvor elevene arbeider sammen ... -
Europa Rundt - et undervisningsopplegg i OneNote med likninger
(Master thesis, 2024)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et didaktisk produkt innenfor det matematiske temaet likninger på 8. trinn. Undervisningsopplegget går ut på at elevene skal bruke Microsoft OneNote, heretter kalt ...