Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 på tittel
Viser treff 71-90 av 148
-
«Jeg hadde jo ingen anelse, og ble jo egentlig bare kastet ut i det» En kvalitativ studie av nyutdannede norsklæreres erfaringer knyttet til egne muligheter for kompetanseutvikling om lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke muligheter nyutdannede norsklærere har for kompetanseutvikling når det gjelder lese- og skrivevansker. Studiens problemstilling lyder som følger: Hvilke muligheter erfarer ... -
Kjønn og seksualitet i lærebøker i samfunnsfag – en kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2024)Kjønn og seksualitet blir stadig tematisert både i medier, forskning og i skolen. Etter Kunnskapsløftet 2020, etter 7. trinn, skal samfunnsfag gi elever de redskapene de trenger for å kunne reflektere over variasjoner i ... -
Kompetanse for den aspirerende elektriker
(Master thesis, 2022)Utgangspunktet til denne studien er å undersøke kompetanse i elektrisitet for en ungdomsskoleelev som skal gå en elektrofaglig utdannelse på videregående skole. Studien er basert på fem semistrukturerte intervju av lærere ... -
Kontroversielle temaer i KRLE-klasserommet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt om kontroversielle temaer i KRLE-faget. Et kontroversielt tema er et tema som skaper debatt og/eller kan vekke sterke følelser i oss. Etter å ha skrevet et arbeidskrav ... -
Kreativ samarbeidslæring - acroyoga Å være kreativ innenfor samarbeidslæring kan føre til en positiv utvikling hos elevenes sosiale kompetanse
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne entreprenørielle masteroppgaven er det utviklet og bearbeidet et didaktisk undervisningsopplegg med acroyoga som aktivitet. Opplegget er tilegnet elever på 5.-7. trinn i faget kroppsøving. Formålet med ... -
Kritisk lesing i klasserommet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er skrevet i grunnskolelærerutdanningen 5-10 ved Høgskolen i Innlandet 2024. Oppgaven handler om hvilke erfaringer og tanker norsklærere som underviser på ungdomstrinnet har knyttet til kritisk lesing ... -
Kritisk tekstkompetanse i norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven presenterer en kvalitativ studie med fokus på kritisk tekstkompetanse på ungdomstrinnet. Deltakerne i denne studien består av tre norsklærere på ungdomstrinnet, og datamaterialet i studien er innhentet ... -
Kritisk tenkning for å fremme egen og andres helse - en analyse av LK20, med vekt på naturfag
(Master thesis, 2024)Kritisk tenkning er beskrevet som en sentral kompetanse elever trenger for å utvikle helsekompetanse. I denne masteroppgaven undersøkes derfor koplingen mellom kritisk tenkning (KT) og folkehelse og livsmestringstemaet ... -
Kroppsøvingslærerens tiltak for å skape inkluderende undervisning for alle - Med fokus på elever med særskilte behov
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har som formål å se på hvordan kroppsøvingslærere arbeider med inkludering i skolen. Videre vil oppgaven fokusere på elever med særskilte behov og inkludering av denne elevgruppen i kroppsøving. Oppgaven tar ... -
Kvalitativ studie av lærerkompetanse og alternative forestillinger innenfor partikkelmodellen
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven belyses det hvilken lærerkompetanse lærere mener de trenger for å undervise i fysikk, og hvordan lærere kan benytte denne kompetansen i arbeidet med å forebygge, avdekke og rette opp alternative forestillinger ... -
Lesing på ungdomstrinnet: En studie av ti ungdomsskoleelevers lesevaner og deres erfaringer med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2022)Lesing er en av de fem grunnleggende ferdighetene i skolen, og er helt nødvendig å mestre for å ta del i det norske samfunnet. Det kan se ut til å være en trend i skolen hvor ungdomsskoleelever leser mindre skjønnlitteratur. ... -
Litteratur som danning: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatninger om danningspotensialet til litteratur som tematiserer kulturmøter
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som utforsker hvilke oppfatninger norsklærere på ungdomsskolen har omkring litteraturens danningsfunksjon, samt litteraturen som tematiserer kulturmøter. Studiens overordnede ... -
Lokalhistorie og læringsressurser En studie av lokalhistorieundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven er semi-strukturerte intervjuer brukt for å undersøke hvordan lokalhistorie undervises på ungdomstrinnet og hvilke faktorer som påvirker valg av læringsressurser i lokalhistorieundervisningen. Gjennom dette ... -
Lærer-elev relasjoner i skolen - en "scoping review"
(Master thesis, 2023)Lærer-elev relasjoner i skolen er avgjørende for elevenes sosiale- og faglige læring. Derfor er det vesentlig at lærere kjenner til hvilke faktorer eksisterende forskning trekker frem som læringsfremmende. En ... -
Læreres bruk av representasjoner i språklig heterogene naturfagsklasser
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan lærere bruker representasjoner i naturfagundervisning med flerspråklige elever. To naturfagslærere blir observert når de underviser i henholdsvis en ordinær ... -
Læreres erfaring med forebyggende arbeid av skolevegring
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i intervju med fire lærere og deres erfaringer i arbeid med forebygging av skolevegring. Formålet har vært å belyse hvordan lærere forstår begrepet skolevegring, ... -
Læreres møte med elevenes identitetsutvikling knyttet til seksualitet og kjønn
(Master thesis, 2022)Tittelen på denne masteroppgaven er «Læreres møte med elevenes identitetsutvikling knyttet til seksualitet og kjønn», og følgende problemstilling er drøftet: Hvordan opplever mellomtrinnslærere at de møter elevenes ... -
Læreres oppfatninger av modeller og bruken av dem i utforskende samtaler i naturfag
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan naturfagslærere tar i bruk modeller, og hvordan de tar i bruk modeller for å få utforskende samtaler. Bruk av modeller i naturvitenskapen kan hjelpe elever med å få en dypere forståelse ... -
Læreres oppfatninger om to lærebokmodeller i naturfag for ungdomstrinnet – en sosialsemiotisk tilnærming
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker læreres refleksjoner om bruk av modeller i naturfagundervisning med ungdomsskoleelever. Spesielt kartlegger studien hva lærere vektlegger ved to kjente naturfaglige modeller. Videre reflekteres ... -
Læreres perspektiv på inkludering og anerkjennelse av minoritetsspråklige barn
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen er inkludering og anerkjennelse av minoritetsspråklige elever fra et lærerperspektiv. Dette har blitt undersøkt for å se nærmere på hvordan lærere selv oppfatter de to begrepene, og ...