Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 på tittel
Viser treff 15-34 av 149
-
Danning i KRLE gjennom etisk bevissthet
(Master thesis, 2024)Skolens danningsoppdrag står sentralt i styringsdokumentene som regulerer virksomheten i den norske skolen. Overordnet del tydeliggjør at skolen har både et dannings- og utdanningsoppdrag. I lys av danningsoppdraget står ... -
Danning i KRLE gjennom kritisk tenkning og etisk bevissthet
(Master thesis, 2023)Danning står sentralt i dokumentene som regulerer virksomheten i den norske skolen. Overordnet del tydeliggjør at skolen har både et dannings- og utdanningsoppdrag. I lys av danningsoppdraget står kritisk tenkning og etisk ... -
Danning på dagsorden: En analyse av KRLE-faget i lys av Overordnet dels danningsoppdrag
(Master thesis, 2023)I læreplanverket ved Overordnet del spesifiseres det eksplisitt at skolen både har et dannings- og et utdanningsoppdrag. Allikevel defineres hverken danningsbegrepet eller hvordan løse danningsoppdraget. Et naturlig spørsmål ... -
De feministiske bølgenes påvirkning på norske læreplaner for samfunnsfag.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Dette er en mastergradsoppgave i samfunnsfag ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av de feministiske bølgene med tilhørende feministisk teori samt læreplanene fra 1994, ... -
Deltakelse i et profesjonelt læringsfellesskap og kroppsøvingslæreres syn på danning: erfaringer fra et fire ukers Lesson Study - prosjekt
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan profesjonelle læringsfellesskap kan påvirke kroppsøvingslæreres syn på dannelse. Formålet med denne studien var å utforske hvordan en intervensjonsperiode ville påvirke en gruppe ... -
Deltakelse i et profesjonelt læringsfellesskap og kroppsøvingslæreres syn på danning: erfaringer fra et fire ukers Lesson Study-prosjekt
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan profesjonelle læringsfellesskap kan påvirke kroppsøvingslæreres syn på dannelse. Formålet med denne studien var å utforske hvordan en intervensjonsperiode ville påvirke en gruppe ... -
Demokrati- og medborgerskapsbegrepet i lærebøker utgitt etter Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven har tatt utgangspunkt i tre lærebøker for 8. trinn, hvor formålet har vært å undersøke hvordan begrepene demokrati og medborgerskap blir operasjonalisert. Mye av bakgrunnen for valg av tema er den nye ... -
Den komplekse bildebokas tolkningsrom: Hvordan responderer elever på ulike klassetrinn på denne type litteratur?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen: Den komplekse bildebokas tolkningsrom: Hvordan responderer elever på ulike klassetrinn på denne type litteratur? Ved bruk av litterære samtaler med elever på 5. ... -
Design av kroppslige aktiviteter med fokus på trygghet og positive opplevelser for elever med særskilte behov
(Master thesis, 2024)Dette dokumentet er den delen av vår entreprenørielle masteroppgave som heter “skriftlig begrunnelse og refleksjon”. I dokumentet reflekterer vi omkring produktet vi har utviklet. Gjennom pedagogisk designforskning har ... -
Design av kroppslige aktiviteter med fokus på trygghet og positive opplevelser for elever med særskilte behov.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Dette dokumentet er den delen av vår entreprenørielle masteroppgave som heter “skriftlig begrunnelse og refleksjon”. I dokumentet reflekterer vi omkring produktet vi har utviklet. Gjennom pedagogisk ... -
«Det er populært å si og anta at seksualitetsundervisningen er dårlig, men det er den ikke». Eller er den det? - Seksualitetsundervisning i norsk ungdomsskole fra lærerens perspektiv
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg tanker, meninger og opplevelser lærere har av seksualitetsundervisning i ungdomsskolen. Hensikten med oppgaven er få et øyeblikksbilde på situasjonen i dag. Undersøkelsen har fokus på ... -
Digitale verktøy i matematikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Digitale verktøy blir stadig en større del av den norske skolen og læreryrket. Flere og flere skoler får 1-til-1 tilgang på datamaskiner eller nettbrett, og dette vil påvirke hvordan lærerne underviser i klasserommet. ... -
Elever i møte med problemløsning og naturfaglige forklaringer i naturfag i ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgave er problemløsning og naturfaglige forklaringer. Disse to kompetanseområdene blir aktualisert gjennom det nye Kunnskapsløftet (Kunnskapsdepartementet, 2017), og innebærer kunnskaper og ferdigheter ... -
Elevers helhetlige systemforståelse av drivhuseffekten og karbonets kretsløp
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er systemforståelse. UNESCO (2017) peker på systemforståelse som en nøkkelkompetanse, som vil bli viktig for fremtidens samfunnsborgere. I denne studien er det blitt undersøkt elevenes ... -
Elevers konseptuelle forståelse sett gjennom modeller og modellering.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det undersøkt elevers konseptuelle forståelse gjennom modeller og modellering. Modeller og modellering er sentrale aspekter ved kommunikasjon innenfor naturvitenskapens egenart og har fått en ... -
Elevers refleksjoner rundt naturvitenskapens egenart og naturvitenskapelige praksiser
(Master thesis, 2022)Formålet med dette studiet var å utforske elevers refleksjoner rundt sentrale perspektiver på naturvitenskapens egenart (NOS), og naturvitenskapelige praksiser (SI). Refleksjonene rundt NOS ble undersøkt i lys av Lederman ... -
En dokumentanalyse av hvordan inkluderingsbegrepet har utviklet seg i læreplanen for kroppsøvingsfaget de siste 50 årene.
(Master thesis, 2024)Formålet med studien har vært å undersøke hvordan inkluderingsbegrepet har utviklet seg i læreplanene for kroppsøvingsfaget over de siste 50 årene, fra M74 til LK20. Studien skal gi et innblikk i bruken av inkludering og ... -
En dokumentanalyse av norske lærebøkers fremstilling av terroren 22. juli 2011, og dens bidrag til historisk empati.
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er terrorhandlingene 22. juli 2011 og historisk empati. Problemstillingen som belyses er «Hvordan er 22. juli 2011 presentert i norske lærebøker for 10. trinn, og hvordan kan denne ... -
En kvalitativ innholdsanalyse av læreverket Naturfag 8-10
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan naturvitenskapens egenart blir fremstilt i læreverket Naturfag 8-10. Refleksjonene rundt naturvitenskaps egenart ble undersøkt i lys av Lederman et al (2002) sine ... -
En kvalitativ kasusstudie av deltakerperspektivet på skolebiblioteket på 5.trinn: leselyst og samarbeid
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap om skolebiblioteket sitt potensiale for elevenes leselyst. Skolebibliotekene i norsk skole er preget av store forskjeller på bakgrunn av et snevert krav i opplæringsloven, ...