Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 142
-
Kritisk tenkning for å fremme egen og andres helse - en analyse av LK20, med vekt på naturfag
(Master thesis, 2024)Kritisk tenkning er beskrevet som en sentral kompetanse elever trenger for å utvikle helsekompetanse. I denne masteroppgaven undersøkes derfor koplingen mellom kritisk tenkning (KT) og folkehelse og livsmestringstemaet ... -
En dokumentanalyse av hvordan inkluderingsbegrepet har utviklet seg i læreplanen for kroppsøvingsfaget de siste 50 årene.
(Master thesis, 2024)Formålet med studien har vært å undersøke hvordan inkluderingsbegrepet har utviklet seg i læreplanene for kroppsøvingsfaget over de siste 50 årene, fra M74 til LK20. Studien skal gi et innblikk i bruken av inkludering og ... -
Bruk av digitale verktøy i undervisningen: En analyse av hvordan digitale verktøy brukes i matematikk for 9. trinn ved hjelp av SAMR-modellen og Blooms digitale taksonomi.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var for meg å bli bedre kjent med hvordan lærere bruker digitale verktøy i undervisningen sin. Herunder hvordan man planlegger en god økt hvor digitale verktøy er brukt på en måte som ... -
Kreativ samarbeidslæring - acroyoga Å være kreativ innenfor samarbeidslæring kan føre til en positiv utvikling hos elevenes sosiale kompetanse
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne entreprenørielle masteroppgaven er det utviklet og bearbeidet et didaktisk undervisningsopplegg med acroyoga som aktivitet. Opplegget er tilegnet elever på 5.-7. trinn i faget kroppsøving. Formålet med ... -
En kvalitativ studie om kroppsøvingsstudenters opplevelse av egen kompetanse i å inkludere elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien, var å undersøke hvordan siste års masterstudenter med kroppsøving som masterfag, opplever egen kompetanse i inkluderingen av elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøving. Studien har satt søkelys ... -
Formativ vurdering av helhetlig naturfagkompetanse ved bruk av exit-lapper
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven er exit-lapper videreutviklet som et verktøy for formativ vurdering av helhetlig naturfagkompetanse. Produktet inneholder en nettside med informasjon rundt bruk av exit-lapper, forslag ... -
«Escape Room: Oppdrag Miltbrann»: Utviklingen av et digitalt Escape Room knyttet til problemløsning og algebraisk tenkning
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har det blitt utviklet et digitalt Escape Room. Produktet er tiltenkt 10. trinn innenfor faget matematikk. Problemområdet mitt har vært å utvikle et digital Escape Room hvor elevene arbeider sammen ... -
Historisk empati i lærebøker på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på historisk empati gjennom lærebøkers fremstilling av temaene første og andre verdenskrig. Fokuset i denne oppgaven er på hvordan historisk empati kommer til uttrykk gjennom lærebøkenes fremstillinger ... -
Kritisk tekstkompetanse i norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven presenterer en kvalitativ studie med fokus på kritisk tekstkompetanse på ungdomstrinnet. Deltakerne i denne studien består av tre norsklærere på ungdomstrinnet, og datamaterialet i studien er innhentet ... -
«Uansett nærmiljø så er det alltid noe som kan brukes» En kvalitativ tilnærming til læreres bruk av uteskole i undervisningen for å fremme et bærekraftig perspektiv
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på hvordan et utvalg lærere benytter seg av uteskole i undervisningen for å fremme et bærekraftig perspektiv. Jeg ser på hvilke syn og forståelse fire ulike lærere har på termen uteskole, samt ... -
Naturfaglige fenomener kombinert med programmering
(Master thesis, 2024)I dette undervisningsopplegget kalt naturfaglige fenomener kombinert med programmering, kombineres Scratch-programmering med temaet drivhuseffekten for å fremme samarbeid og algoritmisk tenking blant ungdomsskoleelever. ... -
Integrering av NOS i ungdomskolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne entreprenørielle masteren har jeg laget en nettside med et verktøy som lærere kan bruke for å bygge undervisningen sin rundt NOS. Det er beregnet for bruk på ungdomskolen og skal bidra til at elever får ... -
Kjønn og seksualitet i lærebøker i samfunnsfag – en kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2024)Kjønn og seksualitet blir stadig tematisert både i medier, forskning og i skolen. Etter Kunnskapsløftet 2020, etter 7. trinn, skal samfunnsfag gi elever de redskapene de trenger for å kunne reflektere over variasjoner i ... -
«Jeg hadde jo ingen anelse, og ble jo egentlig bare kastet ut i det» En kvalitativ studie av nyutdannede norsklæreres erfaringer knyttet til egne muligheter for kompetanseutvikling om lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke muligheter nyutdannede norsklærere har for kompetanseutvikling når det gjelder lese- og skrivevansker. Studiens problemstilling lyder som følger: Hvilke muligheter erfarer ... -
Design av kroppslige aktiviteter med fokus på trygghet og positive opplevelser for elever med særskilte behov
(Master thesis, 2024)Dette dokumentet er den delen av vår entreprenørielle masteroppgave som heter “skriftlig begrunnelse og refleksjon”. I dokumentet reflekterer vi omkring produktet vi har utviklet. Gjennom pedagogisk designforskning har ... -
Summativ vurdering i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å få et innblikk og forståelse av ungdomsskoleelevers meninger og erfaringer med karaktervurdering i kroppsøving. Det finnes mange ulike vurderingspraksiser i faget basert på hvordan læreplanen ... -
Design av kroppslige aktiviteter med fokus på trygghet og positive opplevelser for elever med særskilte behov.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Dette dokumentet er den delen av vår entreprenørielle masteroppgave som heter “skriftlig begrunnelse og refleksjon”. I dokumentet reflekterer vi omkring produktet vi har utviklet. Gjennom pedagogisk ... -
Matematikklæreres oppfatninger og utfordringer ved integrering av programmering i matematikkundervisningen i ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)Programmering ble innført høsten 2020 i den nye læreplanen (LK20). Vi finner programmering i ulike fag som matematikk, naturfag og kunst & håndverk gjennom blant annet kompetansemål, kjerneelementer og problemløsningsmetoden ... -
En vurdering av ungdomsskoleelevers celleteorikunnskaper
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker ungdomsskoleelevers forståelse av celleteori, en viktig bærende ide i naturfag. Ved hjelp av en metodisk triangulering, bestående av skriftlige oppgaver, tegneoppgave og intervju, har studien ... -
Tilrettelegging for elever med dysleksi på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av tre norsklæreres erfaringer
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse med følgende problemstilling: «Hvordan erfarer tre norsklærere på ungdomstrinnet å tilrettelegge undervisningen for elever med dysleksi?». Basert på kvalitative intervjuer ...