Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S
Recent Submissions
-
Digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen: en analyse av læreplanen i norsk i lys av forskning
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke i hvilken grad og på hvilke måter læreplanen i norsk samsvarer med eller avviker fra forskning på bruk av digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen. ... -
Nøkkelkompetanser elever behøver for å skape en bærekraftig verden – en analyse av digitale læreverk i naturfag
(Master thesis, 2024)Sammendrag Nøkkelkompetanser elever trenger for å skape en bærekraftig verden – en analyse av læreverk i naturfag. Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et av de tre tverrfaglige temaene i læreplanen for den norske ... -
Er det nok tid til frilek i 1. trinn? En kvalitativ studie av læreres forståelse av frilek og dens betydning for elevenes sosiale utvikling
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i intervju av en rektor og to lærere. Deres erfaringer og synspunkter rundt hva frilek er blir synliggjort, og også hvordan de ser på endringer som har ... -
Interaksjons- og argumentasjonsmønstre i ulike gruppesammensetninger av elever på 6. trinn
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er samarbeid, med særlig oppmerksomhet på elevenes interaksjons- og argumentasjonsmønstre. Formålet med forskningen er å undersøke hvordan ulike gruppesammensetninger kan påvirke elevenes ... -
Teaching and Assessing Intercultural Competence in Norwegian Upper Primary Education
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven omhandler det mangefasetterte begrepet interkulturell kompetanse i den konteksten hvor det engelske språket læres bort i klasserommene på mellomtrinnet i Norge. I bakteppet av en verden som stadig blir ... -
Dagens tall utendørs
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en del av et entreprenørielt pilotprosjekt ved Høgskolen i Innlandet, hvor målet er å utvikle et pedagogisk produkt. Det er utarbeidet et undervisningsopplegg, kalt Dagens tall utendørs for 1.trinn, ... -
Bruk av algoritmisk tenkning og representasjoner for å lære om månefaser
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er gjennomført som en kvalitativ studie, hvor jeg har benyttet meg av aksjonsforskning som forskningsmetode. I oppgaven har jeg gjennomført intervjuer av elever som har deltatt i et undervisningsopplegg ... -
Anerkjennelse i lys av problematferd - de nyutdannede lærernes stemmer
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å få et innblikk i hvordan nyutdannede lærere opplever å utøve anerkjennelse overfor elevene med problematferd i skolen. Bakgrunnen for tematikken i studien begrunnes med at problematferd ... -
Korleis blir multimodalitet fremma i lærarvegleiingar i kapittelet geometri på 4.trinn?
(Master thesis, 2024)I masteroppgåva har eg gjennomført ei analyse basert på Van Steenbrugge og Remillard (2023) sitt rammeverk på lærarvegleiingane for 4.trinn i geometrikapittelet. Det er ei dokumentanalyse som har vorte gjennomført. Det ... -
Utforsking av «Flere – Færre». Et designprosjekt for kroppslig læring, samarbeid og multimodalitet i matematikkundervisning på 1. trinn.
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven presenterer utviklingen av aktiviteten «Flere – Færre» gjennom pedagogisk design forsking. Aktiviteten er utviklet på bakgrunn av læreplanen 2020, og den er rettet mot 1.trinn i begynneropplæringen i matematikk. ... -
Bruk av skjønnlitteratur i norskfaget.
(Master thesis, 2024)Tema for denne oppgaven er bruk av skjønnlitteratur i norskundervisningen. Oppgaven ser nærmere på hvordan tre lærere fra småtrinnet velger og leser skjønnlitteratur og hvordan de benytter bøkenes potensial i undervisningen. ... -
Samisk tematikk i norskfaget – et garnityr eller en ingrediens?
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den ... -
Samisk tematikk i norskfaget - et garnityr eller en ingrediens?
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den ... -
«Kan vi gjøre mere sånn?» - En studie av hva elever på 7. trinn sier de verdsetter når de arbeider med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker arbeid med skjønnlitteratur i norskfaget på 7. trinn. Problemstillingen som ble utformet var: «Hva sier elevene om hvordan de liker å jobbe med skjønnlitterære bøker?». Målet med denne ... -
Utvikling av resiliens for risikoutsatte barn
(Master thesis, 2024)Utvikling av resiliens for risikoutsatte barn: Oppgavens formål er å få mer innsikt og kunnskap om hvordan lærere kan arbeide med risikoutsatte barn for å fremme resiliens, til tross for en utfordrende hverdag. Problem ... -
Getting the English primary classroom climate-ready, a study of English teachers’ reported mindsets and views on establishing climate-ready classrooms.
(Master thesis, 2024)I masteroppgaven tar jeg for meg det økende problemet knyttet til klimaendringer og bærekraftig utvikling. Oppgaven tar for seg ulike teorier som indikerer at tiden for å forhindre en klimakatastrofe begynner å renne ut. ... -
"Tallspill og samarbeid"-Kroppslig læring i tidlig tallforståelse.
(Master thesis, 2024)Tittelen i denne entreprenørielle masteroppgaven er: «Tallspill og samarbeid»-kroppslig læring i tidlig tallforståelse. Formålet med prosjektet er å utvikle et tallspill hvor elever får øve på tre telleprinsipper gjennom ... -
Inkluderende praksiser i et flerspråklig matematikklasserom
(Master thesis, 2024)Sammendrag Temaet i denne masteroppgaven er inkluderende matematikkundervisning i et flerspråklige klasserom. Oppgaven utforsker hvordan to matematikklærere legger til rette for inkluderende matematikkundervisning i et ... -
Utvikling av partikkelforståelse på barnetrinnet - En kvalitativ innholdsanalyse av læreverket Refleks
(Master thesis, 2023)Samtidssamfunnet gjennomgår kontinuerlige endringer, og det er en forventning om at fremtiden vil bringe med seg økonomiske, miljømessige og sosiale utfordringer av uante dimensjoner. Derfor er utdanning i dag mer avgjørende ... -
Kjærlighet og emosjonelt arbeid i grunnskolen: En litteraturstudie med systemperspektiv
(Master thesis, 2023)Gjennom en konfigurativ litteraturstudie utforskes hva slags emosjonelle ressurser som kan fremme en lærerpraksis i tråd med føringer om kjærlighet. Kjærlighet i denne oppgaven forstås som en andre-orientert kjærlighet der ...