Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S
Recent Submissions
-
Hvordan påvirker "Tenkende Klasserom" elevers holdning til matematikk i 6. klasse?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om 13 elevers holdninger til matematikk. Elevene gikk i 6. klasse og har dermed hatt muligheten til å opparbeide seg noen tanker og meninger om hva de syns om matematikkfaget i skolen. Ifølge ... -
Inkludering av hørselshemmede elever -en litteraturstudie
(Master thesis, 2024)Inkluderingsperspektivet står sterk i den norske skolen. Alle barn har rett til å gå på sin nærskole uavhengig av deres forutsetninger, på skolen skal de oppleve å være en naturlig del av fellesskapet. I denne masteravhandlingen ... -
Geokuler: Praktisk tilnærming til geometri
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker bruken av geokuler i geometriundervisningen på 5. trinn, med utgangspunkt i artikkelen som utforsker bruken av tredimensjonale sfærer i undervisning. Formålet med studien er å overføre ... -
Tre lærere sin praksis av veiledet lesing.
(Master thesis, 2024)Å lære seg å lese er noe barn har en forventning til når de begynner på skolen. Noen knekker lesekoden tidlig, mens andre trenger lenger tid. Den første leseopplæringen er både spennende og utfordrende på samme tid. Det ... -
A Grounded Theory Approach to Exploring Foreign Language Reading Anxiety
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven var å gjennomgå et utvalg relevant litteratur for å få en oversikt og en dypere forståelse av fenomenet fremmedspråksrelatert leseangst [foreign language reading anxiety (FLRA)], hvordan ... -
Picturebooks, sustainability and climate change in primary school: A lesson study project
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag Tittel: Bildebøker, bærekraft og klimaendringer i grunnskolen: Et lesson study prosjekt Forfatter: Heidi Aliisa Karhu År: 2023/2024 Sider: 91 (ikke medregnet vedlegg) «Globale klimaendringer, forurensning ... -
Moderne begynneropplæring: Et blikk på den skjermbaserte begynneropplæringen i lesing og skriving – en litteraturstudie
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er norskfaglig og fokuserer på moderne begynneropplæring i lesing og skriving. Ved hjelp av et systematisk litteratursøk og tematisk analyse skal denne litteraturstudien gi et innblikk i hvordan den ... -
En rettskrivingsstudie av et utvalg elever på 7. trinn i nynorsk randsone, med sammenligning av skriveverktøy.
(Master thesis, 2024)Skriving er et komplekst fenomen og en kritisk kompetanse, både i samfunnet, i skolesammenheng og for hver enkelt skriver. Skrivekompetanse omfatter personlige ytringer og samhandling, og for å mestre skriving avhenger det ... -
Hvordan tilrettelegge undervisning for elever med dysleksi?
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven i norsk handler om dysleksi, tilrettelegging og de digitale hjelpemidlene. Den handler også om to lærere og to ledere sine refleksjoner rundt dysleksi og tilrettelegging. Problemstillingen ... -
Hvordan bruker norske læreverk i naturfag digitale virkemidler?
(Master thesis, 2024)Det er store forventninger til digitalisering i norsk skole, både med tanke på hvilke digitale ferdigheter elevene skal oppnå og fordi lærere gjennom teknologi får tilgang til nye didaktiske virkemiddel. Men hvor langt har ... -
Digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen: en analyse av læreplanen i norsk i lys av forskning
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke i hvilken grad og på hvilke måter læreplanen i norsk samsvarer med eller avviker fra forskning på bruk av digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen. ... -
Nøkkelkompetanser elever behøver for å skape en bærekraftig verden – en analyse av digitale læreverk i naturfag
(Master thesis, 2024)Sammendrag Nøkkelkompetanser elever trenger for å skape en bærekraftig verden – en analyse av læreverk i naturfag. Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et av de tre tverrfaglige temaene i læreplanen for den norske ... -
Er det nok tid til frilek i 1. trinn? En kvalitativ studie av læreres forståelse av frilek og dens betydning for elevenes sosiale utvikling
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i intervju av en rektor og to lærere. Deres erfaringer og synspunkter rundt hva frilek er blir synliggjort, og også hvordan de ser på endringer som har ... -
Interaksjons- og argumentasjonsmønstre i ulike gruppesammensetninger av elever på 6. trinn
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er samarbeid, med særlig oppmerksomhet på elevenes interaksjons- og argumentasjonsmønstre. Formålet med forskningen er å undersøke hvordan ulike gruppesammensetninger kan påvirke elevenes ... -
Teaching and Assessing Intercultural Competence in Norwegian Upper Primary Education
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven omhandler det mangefasetterte begrepet interkulturell kompetanse i den konteksten hvor det engelske språket læres bort i klasserommene på mellomtrinnet i Norge. I bakteppet av en verden som stadig blir ... -
Bruk av algoritmisk tenkning og representasjoner for å lære om månefaser
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er gjennomført som en kvalitativ studie, hvor jeg har benyttet meg av aksjonsforskning som forskningsmetode. I oppgaven har jeg gjennomført intervjuer av elever som har deltatt i et undervisningsopplegg ... -
Anerkjennelse i lys av problematferd - de nyutdannede lærernes stemmer
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å få et innblikk i hvordan nyutdannede lærere opplever å utøve anerkjennelse overfor elevene med problematferd i skolen. Bakgrunnen for tematikken i studien begrunnes med at problematferd ... -
Dagens tall utendørs
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en del av et entreprenørielt pilotprosjekt ved Høgskolen i Innlandet, hvor målet er å utvikle et pedagogisk produkt. Det er utarbeidet et undervisningsopplegg, kalt Dagens tall utendørs for 1.trinn, ... -
Korleis blir multimodalitet fremma i lærarvegleiingar i kapittelet geometri på 4.trinn?
(Master thesis, 2024)I masteroppgåva har eg gjennomført ei analyse basert på Van Steenbrugge og Remillard (2023) sitt rammeverk på lærarvegleiingane for 4.trinn i geometrikapittelet. Det er ei dokumentanalyse som har vorte gjennomført. Det ... -
Utforsking av «Flere – Færre». Et designprosjekt for kroppslig læring, samarbeid og multimodalitet i matematikkundervisning på 1. trinn.
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven presenterer utviklingen av aktiviteten «Flere – Færre» gjennom pedagogisk design forsking. Aktiviteten er utviklet på bakgrunn av læreplanen 2020, og den er rettet mot 1.trinn i begynneropplæringen i matematikk. ...