Brage INN: Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 7786
-
Bruk av film i samfunnsfag på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med denne undersøkelsen er å undersøke hvordan og hvorfor lærere på mellomtrinnet tar i bruk ulike typer film i sin samfunnsfagundervisning. Problemstillingen er: «Hvordan og hvorfor benytter samfunnsfagslærere ... -
Identitet og andrespråkslæring situert i en norsk kontekst
(Master thesis, 2024)Å lære et nytt språk er en krevende prosess der den som skal lære språket, må investere både tid og arbeid. Å lære et andrespråk kan være enda mer krevende fordi dette nødvendigvis innebærer at man i tillegg til å lære ... -
Spesialpedagogisk anerkjennelse i og av barnelitteraturen – et eksempel med et urolig barn i Lønneberget og et fagmiljø på Lillehammer med en opprørsk fortid
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt det spesialpedagogiske kunnskapspotensialet som er å finne i barnelitteraturen ved å analysere Emil-bøkene av Astrid Lindgren i lys av Anne-Lise Løvlie Schibbye og Elisabeth Løvlies ... -
Hva opplever lærerne at påvirker egen undervisningspraksis?
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG Dette masterstudiet tar for seg kroppsøvingslærere og mer spesifikt hvilke faktorer som påvirker deres undervisningspraksis. Studiet er kontekstualisert inn mot både fagfornyelsen fra 2020 og tidligere forskning, ... -
Gutter med minoritetsbakgrunn sin opplevelse av kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Basert på personlige erfaringer fra egen utdanning og som vikarlærer ute i feltet, opplever jeg at elevenes sosiokulturelle bakgrunn berøres i liten grad. Det eksisterer en del forskning rundt jenter med ... -
Den uvurderlige lærer-elev-relasjonen: en litteraturstudie av lærerens betydning i møte med innagerende atferd
(Master thesis, 2024)Denne studien tar for seg innagerende atferd og dens sammenheng med lærer-elev-relasjonen ut fra et sosialkonstruktivistisk vitenskapsperspektiv. For å komme nærmere et svar på hvilken betydning lærer-elev-relasjonen har ... -
Elevers lesing av digitale fagtekster: En kvalitativ studie av elevers perspektiver på digital lesing.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen: «Hvilke refleksjoner og holdninger har 11-åringer til lesing av to multimodale fagtekster på læringsbrett?» gjennom et kvalitativt gruppeintervju av fire 5.-klassinger og ... -
Aktivitetsplikten- en plikt til å handle, et rom til å forandre
(Master thesis, 2024)Skolens aktivitetsplikt slik den framkommer i opplæringsloven kap 9A (1998) har vært utgangspunktet for denne masteroppgaven. Aktivitetsplikten utfordrer skolene, og opererer i skjæringspunktet mellom juridiske rettigheter ... -
Samarbeid om overgangen mellom barnehagen og skole og lekens plass i L97 og LK20
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven er å finne svar på følgende problemstillinger: Artikkel 1: Hvordan opplever barnehagestyrer og rektor samarbeidet om overgangen mellom barnehage og skole? Artikkel 2: Hvordan kommer lek ... -
Lederrollen i utviklingsarbeid: Ledelse av teammøter og ledergruppens kollektive mestringstro
(Master thesis, 2024)Kunnskapsdepartementet understreker at det er rektors ansvar å sikre høy kvalitet i skolens opplæring (Kunnskapsdepartementet, 2017). Skolelederens ansvar er omfattende, og rektor må sørge for at disse oppgavene blir ... -
Skolelederes og læreres erfaringer med utviklingsarbeid
(Master thesis, 2024) -
Håndtering av motstand og struktur som driver i utviklingsarbeid i skolen
(Master thesis, 2024)Skoleledelse kan kobles til og påvirke elevenes læringsresultat på flere og avgjørende måter og den samlede effekten av skoleledelse med kvalitet, kan utgjøre en betydelig forskjell i forhold til skoleutvikling og ... -
Hva to barneskolelærere fremhever som sentralt i Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven delte to matematikklærere i barneskolen sine erfaringer knyttet til læringsverktøyet Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn. Dette ble delt gjennom semistrukturerte intervjuer, og datamaterialet består ... -
Foreldres opplevelse av samarbeid med kontaktlærere i grunnskolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Tittel: Foreldres opplevelse av samarbeid med kontaktlærere Problemstilling: Hvordan opplever foreldre av barn med spesielle behov samarbeidet med barnets kontaktlærer? Metode: Datamaterialet er samlet inn ved ... -
Teaching and Assessing Intercultural Competence in Norwegian Upper Primary Education
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven omhandler det mangefasetterte begrepet interkulturell kompetanse i den konteksten hvor det engelske språket læres bort i klasserommene på mellomtrinnet i Norge. I bakteppet av en verden som stadig blir ... -
Vurdering i kroppsøving: En nærmere undersøkelse på kroppsøvingslæreres tanker
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne studien er å få et nærmere innblikk i hvordan kroppsøvingslærere sine tanker er om vurdering, samt hvordan dette praktiseres. Det ønskes også å få et innblikk i hvordan fysiske tester blir tatt i bruk ... -
Treningsmiljøet i Toppserien
(Master thesis, 2024)Sammendrag Det er en kjensgjerning at det er forsket langt mindre på kvinnelige idrettsutøvere både med tanke på prestasjon, motivasjon og andre psykologiske faktorer innen idretten. I tillegg er fotball fortsatt en svært ... -
Litteratur som danning: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatninger om danningspotensialet til litteratur som tematiserer kulturmøter
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som utforsker hvilke oppfatninger norsklærere på ungdomsskolen har omkring litteraturens danningsfunksjon, samt litteraturen som tematiserer kulturmøter. Studiens overordnede ... -
Sum besøker Geotopia
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven er det blitt utviklet et produkt som baserer seg på historiefortelling i matematikkfaget. Produktet består av en lesebok, «Sum besøker Geotopia», og en lærerveiledning som inneholder ... -
Å invitere pasienten til å styrke "kompetansemusklene" sine. En kvalitativ studie om hvordan helseperosnell forstår og utforsker helsekompetanse i psykisk helsearbeid
(Master thesis, 2024)Bakgrunn Helsepersonells kunnskap, ferdigheter og holdninger om helsekompetanse kan være av betydning for pasienter med psykiske lidelser. Helsekompetanse handler om personers evne til å finne, forstå, vurdere og anvende ...