• Vitamin D3 supplementation does not enhance the effects of resistance training in older adults 

      Mølmen, Knut Sindre; Hammarström, Jens Konrad Daniel; Pedersen, Karianne; Lie, Anne Cecilie Lian; Steile, Ragnvald B.; Nygård, Håvard; Khan, Yusuf; Hamarsland, Håvard; Koll, Lise; Hanestadhaugen, Marita; Eriksen, Atle Lie; Grindaker, Eirik; Whist, Jon Elling; Buck, Daniel; Ahmad, Rafi; Strand, Tor Arne; Rønnestad, Bent R.; Ellefsen, Stian (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Background: Lifestyle therapy with resistance training is a potent measure to counteract age-related loss in muscle strength and mass. Unfortunately, many individuals fail to respond in the expected manner. This phenomenon ...
    • Vitamin K and Calcium Chelation in Vascular Health 

      Aaseth, Jan; Alehagen, Urban; Opstad, Trine Baur; Alexander, Jan (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      The observation that the extent of artery calcification correlates with the degree of atherosclerosis was the background for the alternative treatment of cardiovascular disease with chelator ethylenediamine tetraacetate ...
    • Viten og vilje : en kvantitativ undersøkelse av vitensentre som inspirasjonskilde til ungdoms ønske om å velge realfaglig utdanning 

      Foss, Marte Helene (Master thesis, 2014)
      Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er hvorvidt vitensentrene i Norge inspirerer ungdom til et ønske om å velge realfaglig utdanning. Falk og Dierkings (2013) kontekstuelle læringsmodell bidrar til å se helheten ...
    • Vitenskapelig publisering og investering i forskning 

      Mønness, Erik Neslein (Notat, Working paper, 2010)
      Norsk: Utvikling av vitenskapelige publikasjonspoeng i Høgskolen i Hedmark analyseres i lys av styrets allokering av midler og satsing på vitenskapelig utvikling for Prosjekt Innlandsuniversitetet (PIU). Innsatsen gir ...
    • Vocabulary as a linguistic component in foreign language teaching. An analysis of three course books for year 5 in Norway 

      Stenseth, Ann-Kristin (Master thesis, 2008)
      English: The views on both the position and type of vocabulary teaching have changed over the years. The development of the different teaching approaches has been influenced by the trends in general linguistic theory. ...
    • Vocalic Intrusions in Consonant Clusters in Child-Directed vs. Adult-Directed Speech 

      Garmann, Nina Gram; Hansen, Pernille; Simonsen, Hanne Gram; Holm, Elisabeth; Tengesdal, Eirik; Post, Brechtje; Payne, Elinor (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      In this paper, we investigate a prosodic-phonetic feature in child-directed speech within a dynamic, complex, interactive theoretical framework. We focus on vocalic intrusions, commonly occurring in Norwegian word initial ...
    • Vocational English Students’ Perception of Motivation for Oral Assessment: A Self-determination Theory Analysis 

      Pedersen, Aksel Lund (Master thesis, 2022)
      Målet med denne oppgaven er å undersøke hvordan yrkesfagelever oppfatter sin egen motivasjon for muntlig vurdering i engelskfaget i videregående skole i Norge. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er basert på ...
    • Voice Behavior in Creative Teams: A Case Study of Music Production 

      Koulaei, Afra; Vold, Aud Tone; Haave, Hanne Marit; Wahl, Carl-Henrik; Ranglund, Ole Jørgen Stefferud (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Putting people together with distinct roles on a team often seems effective for creative work, as group work can share diverse ideas based on roles and expertise. However, to refine and build on one another's suggestions, ...
    • Voices from the Peripheries: A Study of the Regional Film and Television Business in Norway 

      Sand, Stine Agnete (Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Lillehammer;9, Doctoral thesis, 2017)
      This thesis is a study of how regional film and television companies in Norway manage to survive and achieve their goals in the context of a larger film and television business that is centralised, economically fragile, ...
    • Vokalopptak i populærmusikken 

      Sætre, Sveinung; Sollie, Petter Nebb (Bachelor thesis, 2015)
      Denne bacheloroppgaven er basert på en praktisk gjennomføring av vår problemstilling, med underbyggende teoretisk litteratur. Med denne oppgaven ønsket vi å rette et større fokus på den u-prosesserte innspillingen av vokal ...
    • Voksenrollen i barns kroppslige lek. 

      Stenseng, Ivar (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne oppgaven tar jeg for meg voksenrollen i barnehagebarns kroppslige lek. Den kroppslige leken er en stor del av barnas hverdag i barnehagen. Hvordan barnehagens ansatte ser på denne typen lek er viktig for ...
    • Voksenrollen og sosial kompetanse i barnehagen. 

      Westbye, Siv (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Tema for denne oppgaven er hvordan personalet i barnehagen kan hjelpe barn som sliter med innagerende atferd i møte med jevnaldrende barn, slik at de får et godt samspill. Formålet med oppgaven er å sette søkelyset ...
    • Vold og trusler mot sykepleiere i somatiske sykehus 

      Johansen, Frode (Master thesis, 2021)
      Bakgrunn: Vold og trusler mot sykepleiere er et økende problem, med store konsekvenser både menneskelig og samfunnsøkonomisk, og er en betydelig risikofaktor for langtids sykefravær. Det mangler fortsatt kunnskap om ...
    • Vold og trusler mot tilsatte i kriminalomsorgen 

      Normann, Tom (Student paper, others, 2013)
      Innledning: Denne prosjektoppgaven er en del av årsstudium krisehåndtering 2013. Problemstillingen for oppgaven er å peke på utfordringer knyttet til vold og trusler mot tilsatte i Kriminalomsorgen. Oppgaven vil omhandle ...
    • Vold og trusler om vold i førstelinjen. Om lederskap og et trygt arbeidsmiljø 

      Ellingsen, Pål; Hafting, Tore; Ranglund, Ole Jørgen Stefferud (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Vold og trusler om vold mot ansatte i førstelinjen er utbredt. Utfordringen er hvordan ledere og ansatte kan arbeide sammen for et arbeidsmiljø uten vold og trusler. Målet med artikkelen er å drøfte tiltak ledere og ansatte ...
    • Voldelige jenters opplevelse av skolen som arena for læring og sosialt samspill. 

      Faldet, Ann-Catrin; Lekhal, Ratib (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Norsk: Kunnskapen om jenter med et volds- og aggresjonsproblem er langt mer sparsom enn tilsvarende vansker hos gutter. Denne studien utnytter data fra 9442 elever, hvorav 60 jenter og 254 gutter er definert til å ha ...
    • Voldsutsatt barn – Traumatisert voksenpasient: Forebygging av den orale helsen 

      Memedi, Feride; Brekka, Stine Kvasnes (Bachelor thesis, 2018)
      Denne bacheloroppgaven er en litteraturstudie basert på kvalitative og kvantitative forskningsartikler, samt pensum- og selvvalgt litteratur. Oppgaven handler om hvilke psykiske og orale lidelser og konsekvenser som kan ...
    • Vurdering av ClassFronter 

      Zachrisen, Berit (Notat;5/2001, Working paper, 2001)
      Norsk: Rapporten presenterer resultatene av en vurdering av studienettet ClassFronter. Vurderingen ble gjennomført ved lærerutdanningen, Høgskolen i Hedmark i 2001. Målet var å få fram erfaringer og betraktninger angående ...
    • Vurdering av forsøks- og utviklingsarbeid 

      Sjøbakken, Ola Johan (6;2002, Research report, 2002)
      Denne rapporten presenterer en vurdering av et pågående forsøks- og utviklingsarbeid ved ”nye Nes ungdomsskole”. Hensikten med rapporten er å formidle noen resultater av vurderingsarbeidet og veiledningsdialogen i ...
    • Vurdering av innsats i kroppsøving 

      Martinsen, Svend Jørgen (Bachelor thesis, 2016)
      Forfatter Svend Jørgen Martinsen Oppgavetittel Vurdering av innsats i kroppsøving Problemstilling Hvordan kan lærerens planlegging påvirke elevenes muligheter til å gi en god innsats og hvordan skal innsatsen vektlegges ...