• Voksenrollen og sosial kompetanse i barnehagen. 

      Westbye, Siv (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Tema for denne oppgaven er hvordan personalet i barnehagen kan hjelpe barn som sliter med innagerende atferd i møte med jevnaldrende barn, slik at de får et godt samspill. Formålet med oppgaven er å sette søkelyset ...
    • Vold og trusler mot sykepleiere i somatiske sykehus 

      Johansen, Frode (Master thesis, 2021)
      Bakgrunn: Vold og trusler mot sykepleiere er et økende problem, med store konsekvenser både menneskelig og samfunnsøkonomisk, og er en betydelig risikofaktor for langtids sykefravær. Det mangler fortsatt kunnskap om ...
    • Vold og trusler mot tilsatte i kriminalomsorgen 

      Normann, Tom (Student paper, others, 2013)
      Innledning: Denne prosjektoppgaven er en del av årsstudium krisehåndtering 2013. Problemstillingen for oppgaven er å peke på utfordringer knyttet til vold og trusler mot tilsatte i Kriminalomsorgen. Oppgaven vil omhandle ...
    • Vold og trusler om vold i førstelinjen. Om lederskap og et trygt arbeidsmiljø 

      Ellingsen, Pål; Hafting, Tore; Ranglund, Ole Jørgen Stefferud (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Vold og trusler om vold mot ansatte i førstelinjen er utbredt. Utfordringen er hvordan ledere og ansatte kan arbeide sammen for et arbeidsmiljø uten vold og trusler. Målet med artikkelen er å drøfte tiltak ledere og ansatte ...
    • Voldelige jenters opplevelse av skolen som arena for læring og sosialt samspill. 

      Faldet, Ann-Catrin; Lekhal, Ratib (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Norsk: Kunnskapen om jenter med et volds- og aggresjonsproblem er langt mer sparsom enn tilsvarende vansker hos gutter. Denne studien utnytter data fra 9442 elever, hvorav 60 jenter og 254 gutter er definert til å ha ...
    • Voldsutsatt barn – Traumatisert voksenpasient: Forebygging av den orale helsen 

      Memedi, Feride; Brekka, Stine Kvasnes (Bachelor thesis, 2018)
      Denne bacheloroppgaven er en litteraturstudie basert på kvalitative og kvantitative forskningsartikler, samt pensum- og selvvalgt litteratur. Oppgaven handler om hvilke psykiske og orale lidelser og konsekvenser som kan ...
    • Vurdering av ClassFronter 

      Zachrisen, Berit (Notat;5/2001, Working paper, 2001)
      Norsk: Rapporten presenterer resultatene av en vurdering av studienettet ClassFronter. Vurderingen ble gjennomført ved lærerutdanningen, Høgskolen i Hedmark i 2001. Målet var å få fram erfaringer og betraktninger angående ...
    • Vurdering av forsøks- og utviklingsarbeid 

      Sjøbakken, Ola Johan (6;2002, Research report, 2002)
      Denne rapporten presenterer en vurdering av et pågående forsøks- og utviklingsarbeid ved ”nye Nes ungdomsskole”. Hensikten med rapporten er å formidle noen resultater av vurderingsarbeidet og veiledningsdialogen i ...
    • Vurdering av innsats i kroppsøving 

      Martinsen, Svend Jørgen (Bachelor thesis, 2016)
      Forfatter Svend Jørgen Martinsen Oppgavetittel Vurdering av innsats i kroppsøving Problemstilling Hvordan kan lærerens planlegging påvirke elevenes muligheter til å gi en god innsats og hvordan skal innsatsen vektlegges ...
    • Vurdering av kvalitetselement fisk i Skinnarbølåa, Noret (Vingersjøen), Roverudåa, Agnåa, Noret (Nugguren), Domma og Auståa i henhold til vanndirektivet og deres betydning for rekruttering til Glomma 

      Næstad, Frode (Skriftserien;12/2020, Research report, 2020)
      Elvene Skinnarbølåa, Noret (Vingersjøen), Roverudåa, Agnåa, Noret (Nugguren), Domma og Auståa ble undersøkt den 1. og 2. oktober 2019. Med hensikt å gi en vurdering på kvalitetselement fisk i henhold til vanndirektivet og ...
    • Vurdering av minoritetselevers språkferdigheter i grunnskolen. 

      Randen, Gunhild Tveit (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Vurdering, testing og kartlegging er et omdiskutert tema i norsk skolepolitikk, og minoritetsspråklige elevers resultater på ulike typer vurderinger får mye oppmerksomhet. Denne artikkelen gir en oversikt over forskningen på ...
    • Vurdering av systemer for merking av tilleggshydraulikk på traktor og redskap i landbruket 

      Aker, Nils Kristian (Bachelor thesis, 2014-12-18)
      Utviklingen av gårdene i Norge går mot større, mer spesialiserte og færre bruk, i samme takt øker størrelsen på maskiner og utstyr. Med størrelsen øker også kompleksiteten, og traktorer og redskaper trenger sjåfører som ...
    • Vurdering av tre hogstmetoder for uttak av biovirke i høyereliggende skog i Vang Almenning 

      Aavestrud, Knut; Bakmann, Ole Andersen (Rapport;4/2014, Research report, 2014)
      Denne studien har vurdert to ulike hogstmetoder mot konvensjonell avvirkning for Vang Allmenning i Løten. Studien har bakgrunn i at skader på tømmeret og en lav massevirkepris ville kunne påvirke økonomien i å hente ut ...
    • Vurdering av tverrfaglig arbeid som inkluderer naturfag 

      Marit Ocelie Bakkerud (Master thesis, 2022)
      I denne studien har jeg intervjuet fem lærere i to ulike lærerteam om hvordan de utarbeider og vurderer tverrfaglige arbeider som inkluderer naturfag på vg1. Jeg har også intervjuet deres elever om deres refleksjoner rundt ...
    • Vurdering av vold og medvirkning i saker om omsorgsovertakelse for barneverns- og helsenemnda, en dokumentanalyse 

      Mostad, Ragne Marie (Master thesis, 2023)
      Omtrent et av fem vedtak som fattes av barneverns- og helsenemndene i Norge blir publisert på Lovdata i anonymisert versjon. Denne masteroppgaven er en dokumentanalyse med tematisk analytisk tilnærming av 13 vedtak om ...
    • Vurdering for læring - hva betyr det egentlig? 

      Flinterud, Agnete; Smidesang, Øyvind Rindal (Master thesis, 2012)
      Denne masteroppgaven omhandler begrepsbruken og begrepsforståelsen omkring vurdering for læring. Vi vil se på både Utdanningdirektoratets egen forståelse av sin egen satsing, og hvorvidt denne satsingen er en naturlig ...
    • Vurdering for læring blant kroppsøvingslærere 

      Hanssen, Karl Petter (Bachelor thesis, 2017)
      Teori: Her belyser jeg relevant teori for min oppgave som skal være med på å besvare min problemstilling. Metode: Litteraturstudie Resultater: Her legger jeg frem resultatene som kommer frem i de fire artiklene jeg ...
    • Vurdering for læring i kroppsøving 

      Rynning, Martin (Bachelor thesis, 2016)
      Forfatter Martin Rynning Oppgavetittel Vurdering for læring i kroppsøving Problemstilling Følger lærere de ulike prinsippene i vurdering for læring i kroppsøvingsfaget? Teori Relevant teori om vurdering blir trukket ...
    • Vurdering for læring og undervisningsmetoder i kunst og håndverk. Min historie om en reise i et vurderingslandskap. 

      Hammerborg, Linda Jeanette Skarpnord (Master thesis, 2015)
      Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring. Fenomenet som studeres kvalitativt i denne oppgaven er forståelser om Vurdering for læring og undervisningsmetoder i kunst og håndverksfaget på ungdomsskolen. ...
    • Vurdering for læring, en motiverende læringsprosess 

      Lunde, Lene Marie (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hva vurdering for læring er, og på hvilke måter det kan gi økt motivasjon for læring. Vurdering for læring kom som en nasjonal satsing i 2010, og er en prosessorientert måte å ...