Blar i Brage INN på tittel
Viser treff 7395-7414 av 7443
-
Å sette sammen det sammensatte. En undersøkelse av hvordan hovedområdet komponering i Musikk fordypning 1 forberedes og synliggjøres i videregående skolers lokale fagplaner.
(Master thesis, 2014)Norsk sammendrag: Denne masteroppgaven undersøker norske videregående skolers lokale læreplaner – fagplanene – for hovedområdet komponering i Musikk fordypning 1, gjeldende for undervisningsåret 2013/2014. Utgangspunktet ... -
Å sitte stille i båten. En kvalitativ studie av hvordan fryktkultur beskrives og oppleves i politiet - og hva fører den til?
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven har vi valgt å ta for oss temaet fryktkultur i politiet. I forbindelse med terrorhandlingene i Oslo og på Utøya 22, juli 2011, fikk kulturen i norsk politi et voldsomt negativt fokus. I etterkant av ... -
Å skape en dynamisk trommeproduksjon
(Bachelor thesis, 2017)Denne bacheloroppgaven tar for seg en praktisk gjennomføring av vår problemstilling, med basis i relevant teori. Med denne oppgaven vil vi se nærmere på hvordan man planlegger og utfører en trommeproduksjon, og relevante ... -
Å spille med følelsene: Sorg og affektive rom i digitale spill, og hvordan spill kan bidra i sorgarbeid
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven søker å svare på hvordan de fire digitale spillene Oxenfree, Fragments of Him, That Dragon, Cancer og Life is Strange: Before the Storm kan skape affektive rom relatert til sorg og død, hva det ... -
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. ... -
Å strekke seg litt lenger: Hva kan vi lære av erfaringene av implementering av et fagutviklingsprosjekt i kroppsøving?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Flere studier viser at samarbeid mellom forskere og lærere kan bidra til å utvikle pedagogiske praksiser i kroppsøving, men kunnskapen om hvordan slike samarbeid kan operasjonaliseres, er mangelfull. I det vi har gitt ... -
Å tenke i alle fag - Fundamentet for de grunnleggende ferdighetene.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan filosofi som metode i grunnskolen skal kunne bidra til å fremme elevenes kritiske tenkning. Med støtte fra ulike kilder argumenteres det for hvordan kritisk tenkning er ... -
Å tolke lyset. Fra en samtale med Hanne Bramness
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Å tro på et liv før døden. En grounded theory studie av basehopperes subjektive opplevelse av egen helse
(Master thesis, 2014)Hovedmålet for denne oppgaven var å undersøke hvilke forhold basehopperes har til sin egen helse og hvilke rolle basehopping og risikotaking spiller i denne oppfattelsen. Problemstillingene for oppgaven er; Hva er B.A.S.E ... -
Å vera to om å fortelja eit liv. Ein analyse av forhandlinga om ei livshistorie i Demian Vitanzas Dette livet eller det neste
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen tek føre seg Demian Vitanzas Dette livet eller det neste (2017) for å diskutere kva det vil seia å fortelja og gjenfortelja eit liv. Romanen utforskar eit etisk og litterært grenseland, der forhandlinga mellom ... -
Å vise empati i møte med den andre
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Dette handler om miljøterapeutisk arbeid med pasienter som er i behandling for spiseforstyrrelser i spesialisthelsetjenesten. Miljøterapi utgjør en tidsmessig stor andel av behandlingen ved døgnenheter i psykisk ... -
Å våge å spørre og ha kunnskap til å se
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: Dessverre vet vi at det finnes mange barn i Norge som blir utsatt for vold og seksuelle overgrep. Mange av disse tilfellene blir ikke avdekt, og overgrepene fortsetter. Å bli utsatt for slike overgrep kan føre til ... -
Å være kommun ikasjonspartner til barn som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon : Erfaringer med læringsressursen God ASK
(Master thesis, 2017)Noen av barna i norske barnehager kan ikke bruke talespråket sitt for å kommunisere. De er forsinket i sin språkutvikling eller mangler funksjonell tale. Barna dette gjelder har bruk for alternativ og supplerende ... -
Å være minoritetsstudent i grunnutdanning i sykepleie
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;05/2004, Research report, 2004)Med antagelsen at minoritetsstudenter i Høgskolen i Hedmark kan ha andre utfordringer enn i Oslo, var det ønskelig å få en forståelse for minoritetsstudentenes erfaringer med grunnutdanning i sykepleie. Kunnskap om slike ... -
Å være pappa etterpå: Om skilte fedres rolleforståelse etter samlivsbrudd i et postmoderne samfunn
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven handler om hvordan skilte fedre forstår sin rolle som deltidsforelder i det postmoderne samfunnet. Oppgaven har som mål å undersøke hvordan det er å være pappa etter samlivsbruddet. Dette ses i lys ... -
Å være sammen i/om bevegelsen. Kroppslig samspill med de yngste barna.
(Bachelor thesis, 2018)Norsk: Denne oppgaven tar for seg de yngste barnas kroppslige samspill og hvordan vi som voksne og ansatte i barnehagen kan møte og besvare dette samspillet. Min nysgjerrighet har vært rettet mot bevegelsen og hvordan man ... -
Å være snill eller å være streng?
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om autoritativ lærerstil. Jeg forsøker å finne ut om lærerstiler med overvekt av varme, eller lærerstiler med overvekt av kontroll, kan resultere i færre forstyrrelser i undervisningen. ... -
Å være vennlig og bestemt er ingen motsetninger. En mikroetnografisk studie av positive og støttende lærer-elev-relasjoner.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne mastergradsoppgave i tilpasset opplæring handler om lærer-elev-relasjoner. Bakgrunnen for studien er hvordan forskning fremhever positive og støttende lærer-elev-relasjoner som den viktigste faktoren for å ...