Browsing Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH by Document Types "Master thesis"
Now showing items 1-20 of 127
-
2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. En studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet.
(Master thesis, 2016)Norsk: Temaet i denne oppgaven er norske historiske romaner om 2. verdenskrig for barn og unge fra 2000-tallet. Studien går ut på å undersøke hva som karakteriserer et utvalg nyere norske historiske barne- og ungdomsromaner ... -
A postfeminist analysis of Katniss Everdeen as an action heroine in The Hunger Games trilogy
(Master thesis, 2015)English: In this master thesis, I have discussed and analyzed the female protagonist in The Hunger Games, Katniss Everdeen, in relation to postfeminist theory and perspectives concerning the phenomenon of the action heroine ... -
Addressing 21st century skills: Breakout games in the EFL classroom.
(Master thesis, 2017)English: A new National Curriculum is under development, adding 21st century skills into the mix, with an added focus on the skills learners will need in the future. The focus of this thesis is therefore to explore how ... -
Alle kan spille sammen. En studie av flerbruksarrangement som metode i grunnskolen.
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne masteroppgaven utforsker flerbruksarrangement som metode i praktisk musikkundervisning og i hvilken grad flerbruksarrangement kan bidra til å bedre musikkundervisningen i grunnskolen. Den setter også søkelys ... -
Analysis of English Textbooks for Upper-Secondary School
(Master thesis, 2023)Lærebøker er inkludert i utdanningen vår da innholdet inneholder kunnskap som forskere ser på som nyttig og nødvendig. Lærebøker gir elevene strukturerte tilnærminger til språklæring gjennom aktiviteter og øvelser som kan ... -
Applying Cognitive Linguistics in the EFL Classroom
(Master thesis, 2017)English: This thesis explores cognitive science and linguistics to connect theory and research on cognition to vocabulary teaching in the EFL classroom. In 2016, the Norwegian Ministry of Education and Research proposed ... -
Arbeidsretting av nybegynneropplæring i norsk: en komparativ analyse av ordforrådet i to utgaver av På vei
(Master thesis, 2021)Denne studien er en masteroppgave i andrespråksdidaktikk, levert på studieprogrammet Master i kultur- og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en komparativ analyse av ordforrådet i den 3. og 4. ... -
Argumenterende skriving på mellomtrinnet. En studie av et læringsforløp.
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven handler om opplæring i argumenterende skriving på grunnskolens mellomtrinn. Første del av problemstillingen søker svar på hvordan et helhetlig undervisningsopplegg i argumenterende skriving ... -
”Å lese fakta, fortellinger og tall” : en studie av litterasitetshendinger og litterasitetspraksiser i naturfag, norsk og matematikk på åttende trinn
(Master thesis, 2008)Norsk: I denne masteravhandlingen har jeg benyttet meg av sentrale begreper hentet fra sosiokulturelle leseteorier og forsøkt å belyse den overordnede problemstillingen: ”Hvilke litterasitetshendinger er fremtredende i ... -
Barnelitteratur som vilkår for tenkning: En studie av muligheter for underliggjøring i barnelitteraturen
(Master thesis, 2023)Dette er en masteravhandling skrevet innenfor studieprogrammet Master i kultur- og språkfagenes didaktikk, med fordypning i norsk. Avhandlingen har en litteraturteoretisk forankring, og dreier seg om barnelitteratur. Viktor ... -
Bildebokens potensial for utvikling av sosial handlingskompetanse
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan bildeboken egner seg for utvikling av sosial handlingskompetanse på ungdomstrinnet. Gjennom nærlesing og analyse av bildeboken Odd er et egg (2010) av Lisa Aisato, har jeg sett på ... -
Blomsterblomstrenes evige nå: En litterær og semiotisk analyse av "Jan van Huysums Blomsterstykke" av Henrik Wergeland
(Master thesis, 2024)I denne avhandlingen er det ekfrasen «Jan van Huysums Blomsterstykke» av Wergeland som er brakt til torgs, og den forteller en fiktiv tilblivelseshistorie til et blomstermaleri fra 1700-tallet. Når man snakker om ekfraser, ... -
Confident Speakers: What Does It Take for Students to Become Condifent English Speakers?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hvordan elever i videregående skole definerer det å være komfortabel med å utrykke seg muntlig på engelsk, samt hva elevene trenger fra lærerne sine for å oppnå dette. ... -
Den komplekse Paul Simon : en intermedial studie av "Still crazy after all these years" og "American Tune"
(Master thesis, 2009)Norsk: Oppgaven En intermedial studie av "Still crazy after all these years" og "American Tune" er en analyse av to av Paul Simons mest kjente melodier. Sentralt i oppgaven er å undersøke storstrukturene i sangene, det ... -
"Det er som ei livslinje" - om musikalsk aktørskap på musikklinja
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva undersøker omgrepet musikalsk aktørskap sin plass i programfagundervisinga på musikklinja i programområdet Musikk, dans og drama i vidaregåande utdanning. Kvalitativ empiri er produsert i intervju av ... -
Det økologiske musikkfaget: En kartleggingen av musikkens økologiske tilknytning til natur, miljø og bærekraft
(Master thesis, 2023)Med fagfornyelsen ble bærekraftig utvikling innført som et tverrfaglig tema i læreplanen for den norske skolen. I grunnskolens musikkfag er det derimot ikke eksplisitt nevnt, og musikklærere er derfor ikke forpliktet til ... -
Digital Learning - Before, During, and After Covid-19. A study on teaching methods based on digital tools in an EFL classroom in a lower secondary school in Norway.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøkte hvordan Covid-19 pandemien kan ha påvirket lærernes undervisningsmetoder i engelskfaget basert på digitale verktøy. I tillegg undersøkte den hvordan fjernundervisning og digital undervisning kan ... -
Digital sjibbolett? Testing av andrespråksskriving med penn og PC.
(Master thesis, 2016)Norsk: Delferdigheten skriftlig produksjon på Norskprøven for innvandrere, arrangert av Vox, ble digitalisert i 2014. Antall elever som nådde nivå B1 (fra Det felles europeiske rammeverket for språk) i denne delferdigheten ... -
«Egentlig er det jo to helt forskjellige ting» En kvalitativ analyse av ungdommers skriving i to kontekster
(Master thesis, 2014)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er ungdommers skriving i to kontekster: på skolen der ungdommene skriver tekster i norskfaget og på fritida der de skriver blogg. Problemstillingen min er todelt. Det første spørsmålet ... -
En didaktisk studie av lærerrespons av elevtekster produsert av andrespråksskrivere
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne didaktiske masteroppgaven har responsanalyse vært hovedstudieobjektet, og problemstillingen lyder som følger: Hva kjennetegner norsklæreres respons på elevtekster produsert av andrespråkselever, og hvordan ...