Blar i Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH på tittel
Viser treff 79-98 av 229
-
Hvordan blir kulturelt mangfold anerkjent i lærebøker i norsk på 2. og 5.trinn?
(Master thesis, 2016)Norsk: I denne masteroppgaven har målet vært å se på hvordan kulturelt mangfold anerkjennes i lærebøker i norsk på 2. og 5.trinn. Jeg har i den sammenheng gjennomført en lærebokanalyse på et lite utvalg bøker, henholdsvis ... -
Hvordan er det å være bærer av en kristen identitet for ungdom i dag? Om religion, identitet og KRLE
(Master thesis, 2022)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring tematiserer hvordan det er å være ung og religiøs i dag, med spesiell vekt på kristen tro. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan er det å være bærer av en kristen ... -
Hvordan gir elevsamtalen rom for medvirkning i egen læring? Dialogen som læringsarena i formativ vurdering
(Master thesis, 2009)Norsk: Mål: Denne undersøkelsen formål er å identifisere prosesser som kan beskrive kvaliteten av dialogprosessen mellom lærer og elev. Den retter fokus mot kvalitative aspekter av dialogen hvor barns erfaringer blir ... -
Hvordan har en skole jobbet med tematikken gutter i skolen, og på hvilken måte har dette påvirket lærernes praksis?
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er en oppgave som har tatt utgangspunkt i et prosjekt som er satt i gang for å forsøke å utjevne forskjeller mellom gutter og jenters prestasjoner i skolen. Oppgaven ønsker å se på hvordan ... -
Hvordan kan barnehageassistenters kompetanseheving forstås - sett ut fra et konkret kompetansehevingstiltak?
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring. Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan barnehageassistenters kompetanseheving forstås - sett ut fra et konkret kompetansehevingstiltak. Bakgrunnen for studien er ... -
Hvordan kan elevmedvirkning bli en integrert del av skolehverdagen?
(Master thesis, 2015)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2015. Hensikten med oppgaven er å finne ut hvordan elevmedvirkning kan bli en integrert del av elevenes skolehverdag. Jeg har valgt å følgeforske ... -
Hvordan kan elevvurdering bidra til en bedre tilpasset opplæring? Vurdering for læring og kultur for vurdering med utgangspunkt i elevsamtalen
(Master thesis, 2010)Norsk: Hensikten med denne studien er å finne ut om elevvurdering kan gi muligheter for en forbedring av kvalitet i opplæringen. Den setter fokus på elevsamtaler og om de kan være et redskap som kan bidra til å gjøre ... -
Hvordan opplever elevene på 7.- og 8. trinn motivasjon og mestring i matteundervisningen?
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet, Hamar. Oppgaven er en studie der både kvalitativ og kvantitativ metode er benyttet, også kalt mixed methods. Formålet er å studere ... -
Hvordan opplever lærere at det har vært å arbeide med minoritetsspråklige elever under en pandemi?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om hvordan lærere har opplevd at koronapandemien har påvirket de minoritetsspråklige elevenes språklige og faglige utvikling, og hvilken innvirkning lange perioder med ... -
Hvordan opplever lærerne i videregående skole sin relasjonskompetanse i møte med elevene etter endt videreutdanning i veiledning, og hvordan mener lærerne det kan ha påvirket elevenes læringsstrategier?
(Master thesis, 2019)Norsk: Formålet med denne masteroppgave er å finne ut om det på en videregående skole har endret lærernes relasjonskompetanse i møte med elevene etter endt videreutdanning i veiledning, og om det videre har påvirket ... -
Hvordan opplever ungdomsskoleelever med dysleksi skolehverdagen? En kvalitativ studie basert på elevenes egne erfaringer.
(Master thesis, 2017)Norsk: Formålet med masteroppgaven er å få innsikt i hvordan ungdommer med dysleksi opplever sin skolehverdag og å fortelle fra deres ståsted. Jeg ønsker å gi dem en stemme. Denne oppgaven vil kunne hjelpe oss med å forså ... -
Hvordan opplever vi hverandre? En kvalitativ undersøkelse om hvilke diskurser som kommer til uttrykk i den forståelsen minoritetsforesatte og lærere har av hverandre før skolestart og hvordan disse utvikles i løpet av det første skoleåret.
(Master thesis, 2014)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2014. Oppgaven har som hensikt å finne ut hvilke diskurser som kommer til uttrykk i den forståelsen minoritetsspråklige foresatte og lærere ... -
Hvordan praktiseres tilpasset opplæring for en gruppe i en videregående skole slik elever og lærere oppfatter det? En empirisk studie på et utvalgt utdanningsprogram i en videregående skole
(Master thesis, 2008)Norsk: Jeg ønsker å undersøke hvilken forståelse lærerne i en videregående skole har av tilpasset opplæring, og hvordan de utøver dette i praksis. I oppgaven vil jeg se på hvordan lærerne sier at de praktiserer tilpasset ... -
Hvordan vises elevers læringshemmende atferd, og hvordan gir læreren tilbakemeldinger, i klasseromsundervisning sammenlignet med uteskole?
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan elevers læringshemmende atferd, og lærerens tilbakemeldinger, viser seg i klasserommet og i undervisning ute. Studien baserer seg på en kvalitativ metode og hermeneutisk ... -
Hvorfor kommer de ikke? Minoritetsspråklige foreldres erfaringer med hjem-skole-samarbeid i lys av teorier om makt og anerkjennelse
(Master thesis, 2013)Norsk sammendrag Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av minoritetsspråklige foreldres erfaringer med hjem–skole-samarbeid. Bakgrunnene for undersøkelsen ... -
I hvilken grad er læringsmiljøet ved en skole påvirket av skolestørrelse?
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven har tittelen ” I hvilken grad er læringsmiljøet ved en skole påvirket av skolestørrelse?” og er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Ved å jobbe ved en fådelt skole ... -
I hvilken grad kan samlingsstund i barnehagen sies å være tilpasset barn med nedsatt språkfunksjon?
(Master thesis, 2009)Norsk: Alle barn, uansett funksjonsnivå, har krav på et tilbud i barnehagen som er tilpasset deres behov og forutsetninger. Rammeplanen fra 2006 presiserer: ”Dette betyr at omsorgen og aktivitetstilbudet må tilpasses hvert ... -
I hvilken grad legger PP – rådgiver til rette for flerspråklige foreldres deltagelse i inntakssamtalen?
(Master thesis, 2013)Det norske samfunn er blitt et mer mangfoldig samfunn, noe som innebærer at befolkningen i Norge består av mennesker med forskjellige språk, kulturell og religiøs bakgrunn (Gjervan, Andersen & Bleka, 2012). Dette er ... -
I hvilken grad og på hvilken måte anerkjennes og synliggjøres elevenes kulturelle kapital i skolen?
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteravhandlingen omhandler synliggjøring av kulturelt mangfold i klasserommet. Med utgangspunkt i Pierre Bourdieus begrep kulturell kapital og Axel Honneths anerkjennelsesteori drøftes det hvorvidt ... -
I hvilken grad opplever elever med dysleksi, i småskolen, at de får tilpasset opplæring sammenlignet med elever uten vansker?
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Hedmark i studiet Master i tilpasset opplæring våren 2015. Det er foretatt kvantitative spørreundersøkelser for å belyse i hvilken grad elever med dysleksi i ...