Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH by Title
Now showing items 170-189 of 238
-
Rasisme i skolen - en kvalitativ studie av barns forståelser av og erfaringer med rasisme
(Master thesis, 2022)Målet for arbeidet med oppgaven har vært å utvikle dypere innsikt i elever på mellomtrinnet sin forståelse av og erfaringer med fenomenet rasisme. Dette danner utgangspunkt for oppgavens problemstilling: Hvilke forståelser ... -
“Repeat after me” : hvordan møter lærerene førstetrinnselever som ikke behersker undervisningsspråket? En casestudie fra to førsteklasser, og deres lærere i Namibia
(Master thesis, 2009)Norsk: Oppgaven er en casestudie fra to første trinn klasser på en barneskole i Namibia. Jeg valgte en kvalitativ metode. Dataene ble hentet inn gjennom intervjuer av lærere og observasjon i klasserommet. Temaet for oppgaven ... -
Samarbeid hjem – skole. Hvordan opplever og forstår foreldre og kontaktlærere hjem – skole samarbeidet?
(Master thesis, 2013)Norsk sammendrag: Samarbeid hjem – skole er et kjent tema for både foreldre og lærere. Hvordan samarbeidet skal være er grundig beskrevet i styringsdokumenter for skolen. Hvilken betydning samarbeidet har for elevenes ... -
Samarbeid mellom PPT og skole: For tilrettelegging av opplæring for minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2011)Norsk: Målet med denne oppgaven er å utforske hvilke muligheter som kan ligge i samarbeidet mellom PPT og skole for å bedre de minoritetsspråkliges elevenes opplæringstilbud. Problemstillingen tar utgangspunkt i ... -
Samarbeid mellom skole og arbeidsliv i metoden studentbedrift
(Master thesis, 2017)Norsk: Studien tar for seg samarbeidet mellom skole og arbeidsliv i ungdomsbedrifter. Ungdomsbedrifter er en metode som benyttes på videregående skoler. De som deltar i samarbeidet er lærerne fra skolen side og mentorer ... -
Samarbeid mellom skole og foreldre med minoritetsbakgrunn : hvilke faktorer fremmer eller hindrer et godt samarbeid mellom skole og foreldre med minoritetsbakgrunn?
(Master thesis, 2009)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven har fokus på samarbeid mellom kontaktlærerne og foreldre med minoritetsbakgrunn. Jeg fant ikke noen nærmere definisjon i ulike ... -
Sammen kan vi klare det! : i hvilken grad får minoritetsspråklige foreldre muligheter til å bli myndiggjort i møtet med skolen gjennom et gitt opplegg for lese – og skriveopplæring, sett i lys av teori om anerkjennelse, makt og sosialisering
(Master thesis, 2010)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse om hvordan foreldre til elever fra språklige minoriteter får mulighet til å bli myndiggjorte i forhold ... -
Sammenhengen mellom elevers sosiale kompetanse og deres relasjon til læreren
(Master thesis, 2011)Norsk: Det har i de senere år vært fokus på elevenes læringsutbytte og trivsel i norsk skole. Det er mange elever som trives godt i skolen, men det er også elever som trives dårlig. Forskjellen mellom gutters og jenters ... -
"Se meg, hør meg, hjelp meg, støtt meg" : elev-lærer-relasjoner: Hvilke kvaliteter og egenskaper hos en lærer/veileder verdsetter elevene og hvordan kan læreren som veileder forebygge fenomenet skoletrette elever? : om tilpasset opplæring i den videregående skolen
(Master thesis, 2008)Norsk: Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring i den videregående skolen. Bakgrunnen for oppgaven er en avisartikkel som ble publisert med forsideoppslag i Hamar Arbeiderblad fredag 28.september ... -
Sin egen lykkes smed? Hvilke faktorer oppleves betydningsfulle, ut fra elevenes perspektiv, knyttet til det å fullføre videregående opplæring?
(Master thesis, 2009)Norsk: Frafall fra videregående skole, og spesielt innen yrkesfaglig studieretning, er ut fra forskning og mediedebatt en stor samfunnsbekymring. Frafallet innen noen av de yrkesfaglige studieretningene er 4 av 10, noe som ... -
"Det skal skje noe…" - En kvalitativ studie om veilederes forståelse og praksis av veilederrollen i arbeid med LP-modellen
(Master thesis, 2013)"Det skal skje noe…." er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Bakgrunnen for studien er Kunnskapsløftet og andre sentrale styringsdokumenter som vektlegger kompetanse for utvikling i skolen. ... -
Skole-/hjemsamarbeid der hvor elever med ADHD er involvert
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven søker innsikt i hvilke erfaringer de deltakende lærerne i prosjektet har med skole-/hjemsamarbeid der hvor elever med ADHD er involvert. Problemstillingen jeg har utarbeidet er: Basert på fire læreres ... -
«Skolen må fortelle oss hva vi skal gjøre, så skal vi gjøre det!» En kvalitativ studie om likeverdighet i samarbeidet mellom foreldre med minoritetsbakgrunn og norske lærere.
(Master thesis, 2016)Norsk: Dette er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en kvalitativ studie av samarbeidet mellom norske lærere og minoritetsforeldre, og problemstillingen lyder som følger: Hvordan ... -
Skolens arbeid med å forebygge og avdekke seksuelle overgrep.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne oppgaven tar for seg hvordan skolen jobber forebyggende og avdekkende med seksuelle overgrep. Det viser seg fra flere hold at seksuelle overgrep er lite tematisert i skolen, og av den grunn har jeg ønsket å ... -
Skolens tilrettelegging for inkludering og tilpasning for elever med ADHD, som følger ordinær undervisning, i overgangen fra barne- til ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Dette masterprosjektet har utforsket overgangen til ungdomsskolen for elever med ADHD som følger ordinær undervisning. Formålet med prosjektet har vært å undersøke hva som blir vektlagt i overgangen og hvordan ... -
Skoler med en inkluderende praksis gir alle elever en mulighet til å lykkes i sine ordinære klasser. En kvalitativ studie rettet mot inkluderende praksis og utviklingsarbeid.
(Master thesis, 2018)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Det er en kvalitativ undersøkelse der jeg ønsker å finne ut hva som er viktige forutsetninger for at lærere, gjennom et utviklingsarbeid ... -
Skriftspråklig ferdighetstilegnelse i begynneropplæringen: Evaluering av forsøk med Fokus-metodikken – i lys av prinsippet tilpasset opplæring
(Master thesis, 2011)Norsk: Studien evaluerer klasseromstilpasning av Fokus – språklydsanger med oppgaver, opprinnelig utviklet innen spesialpedagogikken. Skjelfjords, Nyborgs og Frosts metoder er koblet sammen og tilsatt kreative læremidler ... -
«Skulle ønske de så meg som et menneske» En kvalitativ studie om barn med psykisk syke foreldre og deres møte med skolen
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne masteroppgaven handler om barn som pårørende og om hvordan vi i skolen på best mulig måte kan møte disse barna. Barn som pårørende kan også bli betegnet som «de usynlige» barna og de representerer en sårbar ... -
Slik føles det. Elevers opplevelse av tilpasset opplæring i matematikk.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne oppgavens tema er matematikk og tilpasset opplæring. Jeg har imidlertid ikke fokus på matematikkfaglige resultater eller den matematikkfaglige pedagogikken. Mange elever i norsk skole har en emosjonell motstand ... -
Sosial kompetanse i et flerkulturelt perspektiv. En sammenlikningsstudie av minoritetsspråklige og majoritetsspråklige elevers sosiale kompetanse i norsk ungdomsskole
(Master thesis, 2007)Et stadig tilbakevendende område innenfor temaet minoritetselever i norsk skole, er hvordanminoritetselever mestrer skolens faglige innhold. Det har blitt gjort en del undersøkelser pådette området som finner et gap i ...