Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH by Title
Now showing items 114-133 of 239
-
“Jeg er funksjonshemmet, so what!”
(Master thesis, 2013)Bakgrunn: Da jeg var så heldig å vokse opp med en gutt som lider av sykdommen Spinal muskelatrofi, har jeg kjennskap til en fantastisk og unik livshistorie. Denne gutten, nå mannen, er som alle oss andre, og har aldri vært ... -
Jeg prøver å gripe nuet. Hvordan tre lærere i voksenopplæringen takler ulike dilemmaer i hverdagen faglig og relasjonelt.
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en masteroppgave tilpasset opplæring ved Høgskolen Innlandet 2017. Bakgrunnen for studien er læreren som lærer og læreren som en hjelper for deltakere i voksenopplæringen for flerspråklige. Jeg har praksis ... -
"Jeg står utenfor vinduet og ser". Voksne minoriteter sin opplevelse av anerkjennelse i arbeidsrettet norskundervisning.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven utforsker hvordan minoritetsspråklige opplever undervisningen, med tanke på hvordan deres kulturelle kapital blir anerkjent i opplæringssituasjonen. Deltakerne har vært en del av arbeidsrettet ... -
"Jeg trodde han var norsk" - En tematisk analyse av minoritetsspråklige elevers opplevelse av anerkjennelse i skolehverdagen.
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg tatt for meg anerkjennelsesbegrepet i en skolekontekst. Mer konkret søkte jeg innsikt i minoritetsspråklige elevers opplevelse av anerkjennelse i skolehverdagen. Dette gjennom å blant annet sette ... -
«Jeg tror alle kan lære alt, man lærer bare på forskjellige måter» En kvalitativ undersøkelse om elever med ADHD og deres skolegang
(Master thesis, 2020)Norsk: I den norske skolen har man som lærer forskrifter, lover og læreplaner og forholde seg til. Opplæringsloven tar for seg blant annet elevens rettigheter om tilpasset opplæring (§1-3) og elevens rett til spesialundervisning ... -
«Jeg ønsker det egentlig, men vet ikke hvordan». En kvalitativ studie om sosial interaksjon for ungdom med kort botid i videregående skole.
(Master thesis, 2017)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan sosial interaksjon og relasjoner oppleves i den videregående skolen for ungdom med kort botid. Oppgaven er en kvalitativ studie og problemstillingen er som ... -
Jenter med diagnose ADHD i skolen
(Master thesis, 2009)Norsk: Diagnosen ADHD og medisinering av barn med sentralstimulerende midler vekker debatt i samfunnet. Enkelte hevder at vi har for smal forståelse av begrepet normalitet og at økende bruk av diagnoser er med på å ... -
Juleavslutninger i skolen – et inkluderende fellesarrangement?
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en kvalitativ studie som undersøker juleavslutninger som et inkluderende fellesarrangement, og problemstillingen lyder som ... -
Kan du vite det helt sikkert? En kvalitativ studie av pedagogers arbeid med etiske utfordringer i barnehagen.
(Master thesis, 2017)Norsk: Min masteroppgave handler om hvordan pedagoger i barnehagen opplever situasjonen rundt og relasjonen med et barn med utrygg tilknytning. Bakgrunnen for studien er etiske utfordringer en kan møte på i hele prosessen ... -
Kan Inkluderingshåndboka bli et bedre verktøy? Hvordan kan modellen for arbeidsprosessen i Inkluderingshåndboka utvikles?
(Master thesis, 2009)Norsk: Denne masteroppgaven belyser hvordan en modell for arbeidsprosessen i Inkluderingshåndboka kan utvikles med sikte på å redusere opplevde hindringer og motstand av en gjennomføring og videreføring av inkluderingsarbeidet ... -
Kan spesialundervisning bidra til økt inkludering? En kvantitativ studie med fokus på inkluderende spesialundervisning.
(Master thesis, 2017)English: The topic of the present thesis is inclusive special education, and the question is whether pupils with general learning difficulties experience social and academic inclusion. The voice of the pupils is important ... -
Kartlegging som en ressurs for elever med lese- og skrivevansker - En kvalitativ studie på mellomtrinnet
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne studien tar utgangspunkt i mine egne erfaringer som faglærer, kontaktlærer, spesialpedagog og særskilt norskopplæringslærer. Mine erfaringer ser jeg i samsvar med et økende krav om at stadig mer av lærerens ... -
Kjønnsforskjeller i språklige og sosiale ferdigheter i barnehagen - hvordan barna presterer og pedagogen vurderer. En kvantitativ tverrsnittstudie
(Master thesis, 2019)Norsk: Problemstilling Studiens tema har vært å se om det er forskjeller på gutter og jenters faglige og sosiale ferdigheter i barnehagealder, og hvordan pedagogen vurderer de samme ferdighetene hos barna. Med faglige ... -
Kompetanseutvikling i barnehagen. En diskursanalyse av barnehagepersonales betydning for kvalitet i barnehagen.
(Master thesis, 2015)Norsk: Gjennom studiet i Tilpasset opplæring har jeg blitt mer og mer bevisst hvor viktig lederens rolle er i forhold til kompetanseutvikling. Jeg ønsket derfor å studere barnehagenes praksis ... -
Kontaktlærere og spesialpedagogenes arbeid med å inkludere elever med lærevansker i ordinær undervisning
(Master thesis, 2022)Sammendrag Dette studiet handler om inkludering i ordinær undervisning for elever med lærevansker. Formålet med forskningsarbeidet er å få økt kunnskap om inkludering av elever med lærevansker i ordinær skole. Fokuset i ... -
Kulturelt mangfold i lærebøker i norsk –en kvalitativ tekst- og innholdsanalyse av to lærebøker
(Master thesis, 2018)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven har vært å belyse hvordan kulturelle erfaringer synliggjøres i to lærebøker i norsk, én for 5. og én for 6. trinn. Jeg har vært opptatt av å finne ut om lærebøkene kan være et ... -
La elevene prøve og oppleve selv for å lære.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hvordan fag- og yrkesopplæring bør legges opp for at elevene skal oppnå den kompetansen som næringslivet og samfunnet trenger. Bakgrunnen for studien er utfordringer som utdanningen ... -
Lavt presterende elever i matematikk.
(Master thesis, 2017)Norsk: De foreløpige eksamensresultatene fra våren 2017 i den videregående opplæringen viser at nesten to av fem elever strøk på matteeksamen i 2P. Det vil si at der en stor andel elever som går ut av videregående med ... -
Lese- og skrivevansker og psykisk helse : finnes det en sammenheng mellom lese- og skrivevansker og psykiske vansker hos 10. klassinger? Hvordan kan en eventuell sammenheng forklares?
(Master thesis, 2009)Norsk: Det er funnet signifikante sammenhenger mellom lese- og skrivevansker og psykiske vansker hos 10. klassingene. Disse sammenhengene finnes både mellom lese- og skivevansker og total vanskeskåre, og de fire delskalaene ... -
Leseopplæring : hvilket teoretisk perspektiv har lærer, og hviken oppfatning har de av tilpasset leseopplæring?
(Master thesis, 2012)Norsk: Dette er en masteroppgave i Tilpasset opplæring ved Høyskolen i Hedmark. Tema for oppgaven er leseopplæring. Mange lærere opplever at leseopplæringen er utfordrende fordi Opplæringsloven (1998) § 1-3 sier at all ...