Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education by Title
Now showing items 98-117 of 175
-
La elevene prøve og oppleve selv for å lære.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hvordan fag- og yrkesopplæring bør legges opp for at elevene skal oppnå den kompetansen som næringslivet og samfunnet trenger. Bakgrunnen for studien er utfordringer som utdanningen ... -
Lavt presterende elever i matematikk.
(Master thesis, 2017)Norsk: De foreløpige eksamensresultatene fra våren 2017 i den videregående opplæringen viser at nesten to av fem elever strøk på matteeksamen i 2P. Det vil si at der en stor andel elever som går ut av videregående med ... -
Lese- og skrivevansker og psykisk helse : finnes det en sammenheng mellom lese- og skrivevansker og psykiske vansker hos 10. klassinger? Hvordan kan en eventuell sammenheng forklares?
(Master thesis, 2009)Norsk: Det er funnet signifikante sammenhenger mellom lese- og skrivevansker og psykiske vansker hos 10. klassingene. Disse sammenhengene finnes både mellom lese- og skivevansker og total vanskeskåre, og de fire delskalaene ... -
Leseopplæring : hvilket teoretisk perspektiv har lærer, og hviken oppfatning har de av tilpasset leseopplæring?
(Master thesis, 2012)Norsk: Dette er en masteroppgave i Tilpasset opplæring ved Høyskolen i Hedmark. Tema for oppgaven er leseopplæring. Mange lærere opplever at leseopplæringen er utfordrende fordi Opplæringsloven (1998) § 1-3 sier at all ... -
«Likheter og forskjeller i tilnærmingen til tilpasset opplæring på offentlig skole og på steinerskolen, med vekt på læremidler og arbeidsmåter».
(Master thesis, 2019)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høyskolen i Innlandet. Formålet med oppgaven er å finne likheter og forskjeller i forståelsen og tilnærmingen til tilpasset opplæring på offentlig skole og på ... -
"Litterasitetsutvikling i en tospråklig kontekst" : hvordan opplever minoritetsspråklige voksne deltakere i norskopplæringen å kunne bruke morsmålet når de skal lære å lese og skrive?
(Master thesis, 2013)Norsk: Studien har tittelen «Litterasitetsutvikling i en tospråklig kontekst» og er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Gjennom videreutdanning og egne erfaringer som pedagog, har jeg opparbeidet ... -
Livsmestring hos elever med tegn til tilknytningsvansker.
(Master thesis, 2017)Norsk: Hensikten med denne studien har vært å belyse hvordan lærerne gjennom sin relasjonskompetanse kan være med å bidra til økt livsmestring hos elever som viser tegn til tilknytningsvansker. Studien er en kvalitativ ... -
Livsmestring i skolen
(Master thesis, 2019)Norsk: Formålet med denne oppgaven er å få lærere og rektorers meninger og erfaringer om hva de vektlegger for å fremme livsmestring hos elevene. Samtidig setter jeg blikket mot de nye læreplanene som kommer inn i skolene ... -
Lærere arbeider med inkludering - En empirisk undersøkelse av hvordan lærere arbeider med inkludering sett i lys av et sosiokulturelt perspektiv.
(Master thesis, 2016)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Gjennom forskningsarbeidet har jeg ønsket å finne ut hva lærerne selv vektlegger i sitt arbeid med inkludering, og se hvordan en sosiokulturell ... -
Læreren som fondsforvalter
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne mastergradsoppgaven i tilpasset opplæring har hatt som mål å undersøke hvordan lærere som benytter hjemmebesøk som praksis opplever at dette gir innsikt i elevenes kunnskaps- og identitetsressurser og hvilken ... -
Læreres digitale kompetanse i en digital skolehverdag
(Master thesis, 2019)Norsk: For elever i grunnskolen vil digital kompetanse være å kunne bruke digitale verktøy i konkrete læringssituasjoner. Læreren må kunne legge til rette for bruk av digitale verktøy på en måte som er didaktisk god, i ... -
Læreres vurdering av faglige og sosiale ferdigheter hos elever med ADHD-diagnose
(Master thesis, 2018)Norsk: Norge har gode forutsetninger for å skape verdens beste skole, og skolens mål om ‘å gi barn og unge muligheter for allmenndannelse, personlig utvikling, kunnskap og ferdigheter’ har bred politisk enighet i landet. ... -
Lærernes arbeid med sosial kompetanse «…det må ligge i bunnen for alt vi gjør»
(Master thesis, 2016)Norsk: «Lærernes arbeid med sosial kompetanse “…det må ligge i bunnen for alt vi gjør”», er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Bakgrunnen for oppgaven er at skolens styringsdokumenter ... -
Lærernes tilpasningsarbeid for evnerike elever i den norske skolen: Hvordan arbeider lærere med å tilrettelegge for gode læringsvilkår for evnerike elever, og hvilke utfordringer ligger i dette arbeidet?
(Master thesis, 2012)Norsk: Dette er en Masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse som tar sikte på å undersøke hvordan lærere legger til rette for en tilpasset opplæring for evnerike barn, ... -
Lærernes trinnsamarbeid som arena for praksis- og kompetanseutvikling
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven handler om skoleutvikling, med et fokus på grunnskolelærerens praksis- og kompetanseutvikling i profesjonsfellesskap. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan trinnsamarbeidet gir muligheter ... -
Læring i barnehagen. Diffraksjoner og det materielles agentskap.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven tar opp spørsmål knyttet til hvordan pedagoger kan forstå læring i barnehagen. Jeg ønsker å sette fokus på nye måter å tenke læring på innenfor barnehagefaglig pedagogikk. Ved å sette fokus på ... -
Læringsstiler eller ikke? Hvilken forskjell gjør det i undervisningen?
(Master thesis, 2008)Norsk: I mange tiår har tilpasset opplæring stått i nedfelt i offentlige læreplaner, og skolene har stått foran en utfordring for å få gjennomført dette. Tilpasset opplæring er et begrep de aller fleste har en mening om, ... -
Minoritetsspråklige barns medvirkning i barnehagen, hvem blir sett og hørt?
(Master thesis, 2009)Norsk: Siden den nye rammeplanen og barnehageloven trådte i kraft i 2006 har barns medvirkning fått en sentral plass i barnehagen, og personalet i barnehagen er forpliktet til å jobbe med barns medvirkning ut fra barnets ... -
Motivasjon i skolen. Ungdomsskoleelevers fortellinger om motivasjon.
(Master thesis, 2014)Norsk: Min masteroppgave handler om motivasjon, og tittelen er motivasjon og læring. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av fire ungdomsskoleelever. Bakgrunnen for oppgaven er blant annet at forskning viser at elever ... -
Motivasjon og fullføring : hvilken betydning har minoritetsspråklige elevers livsverden for motivasjon og fullføring av norsk videregående skole?
(Master thesis, 2010)Norsk: Bortvalg av videregående opplæring har vært et kjent tema lenge. Jeg ønsker å sette søkelyset på de minoritetsspråklige elevene. Ikke de som slutter, men de som blir. Undersøkelser viser at det er mange minoritetsspråklige ...