• Lærebok i engelskfaget: Et hinder for motivasjon? 

      Kveset, Torleif (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Både nasjonalt og internasjonalt viser undersøkelser til høy bruk og tillit til lærebøker i engelskundervisningen. Det er en føring fra fagpersoner om at det er for høy grad av lærebøker benyttet i engelskundervisning ...
    • Planbok som pedagogisk verktøy. 

      Mellum, Vegard Solbakken (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Problemstillingen i oppgaven er «Hvordan kan det pedagogiske verktøyet planbok hjelpe lærere i deres profesjonsutøvelse?». Oppgaven forsøker å svare på dette ved å ta for seg ulike aspekter tilknyttet planbok som ...
    • En vurdering av lærebøker i RLE-faget med fokus på kristendommens historie. 

      Jakobsen, Mia Emilsen (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne oppgaven tar utgangspunkt i fagområdet kristendommens historie i RLE og hendelser innenfor den. I læreplanen for RLE er det slått fast at det skal være et allmenndannende fag som oversikt og perspektiv over ...
    • Tilpasset opplæring for evnerike elever. 

      Fjell, Håkon (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven er et kvalitativt studie om tilpasset opplæring for evnerike elever. Problemstillingen handler om hvordan dette praktiseres ved tre utvalgte norske grunnskoler. Oppgaven undersøker hvordan ...
    • Tanker i et fellesskap. Kritisk tenkning gjennom filosofi som metode i skolen. 

      Markeng, Synnøve (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: I skolens styringsdokumenter står det at opplæringen skal fremme elevene og lærlingenes evne til kritisk tenkning. Dette har den filosofiske samtale i skolen også fokus på. Filosofi som metode i skolen har hatt ...
    • To verdener av grunnstoff 

      Dyve, Kristin (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Gjennom arbeidet med denne oppgaven har jeg forsøkt å finne svar på denne problemstillingen: «Hvordan er elevenes forståelse av grunnstoffbegrepet, og hvordan kan læreren ha påvirket denne forståelsen?». For å finne ...
    • Sakprosa på mellomtrinnet. 

      Fjeldberg, Malin Aasen (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Oppgaven tar for seg problemstillingen: Hva tenker lærere om lesing av sakprosatekster på mellomtrinnet? Jeg har benyttet meg av en kvalitativ metode, og samlet inn data gjennom intervju med fire lærere på ...
    • Learning by Dewey. Om praktisk tilnærming til opplæring og teori i skolen. 

      Odden, Annfrid Rasch (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne studien handler om to læreres erfaringer rundt tilretteleggingen for undervisningen i klasserommet. Mange elever sliter med det faglige i grunnskolen og kan senere droppe ut av videregående opplæring. Én ...
    • Variasjon for variasjonens skyld? 

      Eriksen, Charlotte Myking (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Variasjon er en viktig faktor for å kunne tilpasse undervisningen til elevmangfoldet. Læreren har ofte et bredt utvalg av variasjonsmetoder som kan brukes for å variere innfallsvinkler, aktiviteter og arbeidsmåter ...
    • Tilpasset opplæring og differensiering i styringsdokumenter og lærebøker. 

      Heflo, Ruben Halmrast (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Problemstillingen: Hva slags forståelse av tilpasset opplæring og differensiering får matematikklærere i møtet med styringsdokumentene og lærerbøkene i matematikk? Det blir først presentert et teorigrunnlag om ...
    • Selvregulert læring på ungdomstrinnet. 

      Bekkevold, Birgitte Gangsø (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Ved endringer i arbeids- og samfunnsliv, må skolen også endres. Å lære å lære blir omtalt som den viktigste evnen vi kan tillære dagens unge, slik at de kan fungere i et samfunn med stadig skiftninger, enorm ...
    • Å tenke i alle fag - Fundamentet for de grunnleggende ferdighetene. 

      Pedersen, Marthe Berger (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan filosofi som metode i grunnskolen skal kunne bidra til å fremme elevenes kritiske tenkning. Med støtte fra ulike kilder argumenteres det for hvordan kritisk tenkning er ...
    • Elever med særskilte behov. -Mental inkludering for å bli en del av fellesskapet. 

      Jernslett, Magnus (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne oppgaven fokuseres det på elever med særskilte behov, og hvorvidt de blir inkludert som en del av fellesskapet. Her er det et fokus ikke bare på den fysiske, men også den psykiske inkluderingen av eleven. ...
    • Sammen lager vi gull av gråstein! En studie om samarbeid for sosial utjevning. 

      Petersen, Karina Grøndahl (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Til tross for at styringsdokumentene for norsk skole legger stor vekt på sosial utjevning, viser forskning at sosial reproduksjon allikevel finner sted i dagens samfunn. Denne studien trekker paralleller, og ser ...
    • Dyrking av elevers indre motivasjon. 

      Haugen, Vegard Eide (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Oppgaven baserer seg på forskningsspørsmålet: Hvordan arbeider lærere målrettet for å fremme den indre motivasjonen hos gutter på 10. trinn i matematikk? For å svare på dette har jeg gjennomført kvalitative intervjuer ...
    • Gjør naturfagen mer motiverende! 

      Einmo, Marius (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven handler om motivasjon hos elever, og hvordan ulike arbeidsmetoder motiverer elever i naturfag. Hvilken type motivasjon elever har, deres mestringsopplevelse og målsetting. Alt dette med en sammenheng ...
    • ”Karakterer på sånne ting går etter magefølelsen uansett” -­ en oppgave om vurdering i musikkfaget. 

      Egge, Karen Kleppe (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Musikk er et stort fag innholdsmessig, som igjen setter mange krav til vurderingen. Jeg har gjennom studier og praksis fattet stor interesse for vurdering i musikkfaget, og spesielt hvordan man kan vurdere elever ...
    • Menneskeverd, anerkjennelse og den etiske fordringen. 

      Storeggen, Sondre Mariannesønn Øvre (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Oppgaven undersøker sammenhengen mellom menneskeverdet, anerkjennelse og den etiske fordringen. Det gjøres ved å studere hvilken måte disse begrepene relaterer til hverandre, og om det er mulig å argumentere for ...
    • Samarbeid mellom skole og hjem når foreldrene ikke bor sammen. 

      Odden, Andrea (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven tar for seg problemstillingen Hvordan tilrettelegger og håndterer lærere samarbeid med foreldre som ikke bor sammen?, med tre underordnede forskningsspørsmål. Oppgaven har som hensikt å belyse hvordan ...
    • Stasjonsundervisning. 

      Johansen, Randi (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven tar for seg følgende problemstilling “Hvordan opplever elever på 9.trinn læring gjennom stasjonsundervisning i forhold til tradisjonell undervisning i temaet geometri?”. I følge opplæringsloven har ...