Now showing items 61-80 of 99

    • Formativ vurdering på 9.trinn. Om vurdering, motivasjon og mestring. 

      Bågårud, Therese (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne kvalitative og empiriske bacheloroppgaven bygger på problemstillingen: Hvordan påvirker formativ vurdering til økt motivasjon og mestring hos elever på 9.trinn? En forutsetning for optimal læring og utvikling ...
    • Tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever. 

      Al-Hasan, Afraa (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Alle elever har rett til likeverdig opplæring, og vi som lærere er forpliktet i alle overordnede styringsdokumenter til at undervisning skal tilpasses elevenes forutsetninger. Formålet med min studie er å undersøke ...
    • Litteratur i norskfaget på ungdomstrinnet: En studie av fire læreres refleksjoner omkring valg av litterære tekster 

      Amundsen, Annika (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Oppgaven tar for seg følgende problemstilling: Hvordan reflekterer et utvalg lærere på ungdomstrinnet omkring valg av litterære tekster til norskundervisningen? Målet med denne studien var å få kunnskaper om hva ...
    • Passivt mottagende VS Aktivt deltagende. En kvalitativ studie om aktivisering av elever. 

      Simensen, Jacob Hagelund (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I løpet av min utdanning har jeg så langt frontet et syn om at jo mer aktive elevene mine er, jo bedre. I denne bacheloroppgaven setter jeg som mål å utfordre og utforske mitt eget læringssyn med en kvalitativ ...
    • Korleis fangar ein energi frå lærebøker i naturfag? 

      Himle, Kristin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Dette studiet bygger på ei kvalitativ innhaldsanalyse om korleis to ulike lærebøker i naturfag nyttar språk og omgrep til å formidle omgrepsforståing for energi. Energi er eit omfattande omgrep, og det krever ein ...
    • Nærhetsetikk knyttet til digital dannelse 

      Skau, Tom André (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Nærhetsetikk ved Emmanuel Lévinas og digital dannelse er det overordnede temaet for denne oppgaven. For å gjøre oppgaven relevant for en kommende lærer er den tilspisset dagens skole og utfordringene en står ovenfor ...
    • Cooperative learning, og utviklingen av sosial kompetanse 

      Paulsbyen, Robin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne kvalitative undersøkelsen tar for seg temaet Cooperative learning, og hvordan metoden kan være med på å utvikle den sosiale kompetansen til elevene i skolen. Den sosiale kompetansen til elevene er en grunnleggende ...
    • Lærernes valg av arbeidsmåter og læringsstrategier i naturfagundervisningen på ungdomstrinnet. 

      Voldheim, Malin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven ser på hvordan tre naturfaglærere jobber med arbeidsmåter og læringsstrategier i naturfag. Det blir utført intervjuer av naturfaglærere på ungdomsskolen, der de har blitt spurt om erfaringer og ...
    • Jeg ser deg, ser du meg? 

      Strøm, Trude Bekkelien (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg sett på trekk ved den norske nikabdebatten og sett den opp mot grunnskolen, med særlig vekt på ungdomstrinnet. Islam legger stor vekt på riktig kledning, men graden av tildekking varierer. ...
    • Barn av Jehovas vitner i Skolen 

      Medlie, Kristian Aagaard-Nilsen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven omhandler barn av Jehovas vitner i skolen, hvilke utfordringer de kan møte på og hvordan lærere kan møte disse utfordringene på skolen og i undervisningssammenheng. Lærerens rolle vil, gjennom ...
    • Mikro- og makronivå i kreative fortellinger 

      Øveraas, Aina Eydis Steinsdottir (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsarbeid. Problemstillingen min er: «Hvordan bruker elevene mikro- og makronivå gjennom å skrive kreative fortellinger i naturfag, og hvordan viser ...
    • Vurdering for læring, en motiverende læringsprosess 

      Lunde, Lene Marie (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hva vurdering for læring er, og på hvilke måter det kan gi økt motivasjon for læring. Vurdering for læring kom som en nasjonal satsing i 2010, og er en prosessorientert måte å ...
    • Dannelsens paradokser. Skolens dannelsesoppdrag i et filosofisk og samfunnsetisk perspektiv. 

      Frøyhov, Steffen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven er et litteraturstudie om dannelsens paradokser i et samfunnsetisk og filosofisk perspektiv. Problemstillingen er: «Hva er dannelsens paradokser, og hvordan kan skolen drive dannelse på tross ...
    • Elevaktivitet i sexsualundervisning. 

      Haganæs, Maren Sandvik (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven belyses hvordan underviningsmetoden kan påvikrer elevens tilegnelse av kunnskap, gjennom å se på elevaktivitet kontra tradisjonell undervisning i naturfag med tema prevasjonsmiddler. Det har blitt ...
    • Begrepsforståelse og arbeidsmetoder i naturfag. 

      Jørgensen, Hanne Westmo (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven er det undersøkt hvordan begrepsforståelse kan øke elevenes begrepsforståelse gjennom ulike arbeidsmetoder. Jeg utførte en kvalitativ studie hvor jeg ved hjelp av rammeverket ”fra ord til begrep” ...
    • Alle elever skal få muligheten til å lære 

      Nysæter, Mia Kristine Furuseth (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Hensikten med denne oppgaven var å undersøke ulike aspekter ved tilpasset opplæring. Jeg var interessert i å finne ut hva som lå i begrepet, finne ut hva teori sier om hva tilpasset opplæring er, hva som må til for ...
    • Selvregulert læring som livslang læring. Et studie om hvordan selvregulert læring formidles i styringsdokumenter og litteratur. 

      Lamborg, Kristine Wold (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Norges forskningsråd (2015) har funnet at selvregulerte elever klarer seg bedre i livet, både når det kommer til utdanning og til arbeidsliv. Denne påstanden var bakgrunnen for valg av tema. Følgende problemstilling ...
    • «Når enden er god, er allting godt» - en studie om læringsutbytter av lekser. 

      Jacobsen, Christian (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven handler om hvordan lekser kan øke elevenes læringsutbytte. I et forsøk på å finne ut av dette, setter oppgaven forskjellige resultater fra undersøkelser gjort om dette emnet, opp mot hverandre. ...
    • «La oss skrive sammen» - Samskriving på ungdomstrinnet 

      Lihovd, Jo Tormod Helstad (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Samskriving er alle former for tekstproduksjon der to eller flere personer skriver sammen på en tekst (Eritsland, 2008). Denne kvalitative undersøkelsen viser at det er flere måter å jobbe med samskriving på. Blant ...
    • Et kritisk tenkende klasserom. Nøkkelen til visdom er gjennom spørsmål. Ved å tvile ledes vi til undersøkelse, og gjennom undersøkelse oppdager vi sannheten. 

      Helmersen, Jonatan (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I skolens styringsdokumenter står det at opplæringen skal fremme elevenes evne til kritisk tenkning. Dette var også hovedanliggende for Sokrates, som tok utgangspunkt i å stille sine studenter spørsmål for å finne ...