Browsing Master i pedagogikk deltid MAPED by Title
Now showing items 82-101 of 112
-
Om elevers reaksjoner på dramatiske TV-nyheter : En kvalitativ undersøkelse blant 10. klassinger
(Master thesis, 2010) -
OneNote eller papir? En Q-metodologisk undersøkelse om ungdomsskoleelevers valg av kladdebok
(Master thesis, 2019)Norsk: Dette er en masteroppgave i artikkelform. Den består av et artikkelmanus samt en innledning. Artikkelen er skrevet med sikte på publisering. Masteroppgaven undersøker hvordan Q-metode kan undersøke ungdomsskoleelevers ... -
Opplevelser av endringer i skolen – en kvalitativ studie av et vellykket skoleutviklingsprosjekt
(Master thesis, 2024)Denne studien er et kvalitativ forskningsprosjekt som har sitt utgangspunkt i et vellykket skoleutviklingsprosjekt. Studien har hatt som formål å undersøke og belyse hvordan de ulike profesjonene i skolen forstår ... -
Pedagogers arbeid med sosial inkludering for elever med juvenil nevronal ceroid lipofuscinose : en fenomenologisk analyse av intervju med fire pedagoger
(Master thesis, 2013)Formål og problemstilling. Skolen har et ansvar om å sikre at alle elever har et godt psykososialt læringsmiljø som er preget av trygghet og tilhørighet. Skolen skal aktivt fremme atferd som skaper gode vekstbetingelser ... -
Pedagogikk, bærekraftighet og estetikk : et økologisk perspektiv på fysiske læringsmiljøer for hele kroppen
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven handler om det fysiske læringsmiljøet i skolen: Hvordan en kan benytte seg av prinsipper for bærekraftig utvikling, estetisk forståelse og innsikt i arkitektur for å kunne si noe om ønskede idealer for ... -
Psykososialt miljø i grunnskolen
(Master thesis, 2023)Sammendrag Grunnmuren i denne studien baserer seg på opplæringsloven kapittel 9A. Der står det skrevet at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Både skolen og ansatte ... -
Rådgivers rolle og bortvalg i videregående skole : I hvilken grad kan skolens rådgiver bruke sin rolle til å bidra til mindre bortvalg i videregående skole?
(Master thesis, 2015)Videregående opplæring synes å være viktig for det enkelte individ i dagens samfunn (Hernes, 2010). Det er derimot ikke alle elever i norske skoler som fullfører opplæringen, og på den måten står uten studie - eller ... -
Rektor og tillitsvalgte sammen om det gode arbeidet - en kvalitativ studie med fokus på Batesons kommunikasjonsteori
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitaitv studie som baserer seg på semistrukturerte intervjuer med rektorer og tillitsvalgte i videregående skole, hvor hensikten er å undersøke hvordan samarbeidet oppleves for deltagerne. ... -
Ressursteamet er nøkkelen! - En kvalitativ undersøkelse om hvordan veiledere i veiledningsordningen opplever sin praksisutøvelse.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Veiledningsordningen «Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole» ble iverksatt høsten 2018, med en prøveperiode til sommeren 2022. Veiledningsordningens mål er at «alle nyutdannede ... -
Salutogenesens relevans for livsmestring i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Denne studiens formål er å kunne bidra til kunnskap på et felt som tidligere er lite belyst, nemlig salutogenesen relevans og mulige anvendelse innen livsmestring i ungdomsskolen. Oppgaven tar utgangspunkt i begrepet ... -
"Sammen i musikken". En kvalitativ studie om musikkaktivitet som inkluderingsarena
(Master thesis, 2022)Hovedproblemstillingen i denne masteroppgaven er: «Kan musikkaktiviteten være en inkluderende arena? I tilfelle, på hvilken måte?» For å undersøke dette har jeg formulert følgende to underproblemstillinger: «Opplever ... -
Samtalen i skolen
(Master thesis, 2011)Min interesse for kollegasamarbeid begynte allerede i min første praksisperiode på lærerskolen. Da jeg begynte på masterstudiet ved Høyskolen i Lillehammer ble samtalen i skolen, noe som interesserte med stadig mer. Jeg ... -
Skoleungdommer i traumebehandling Hvordan regulerer traumatiserte ungdommer sine følelser på skolen, og hvilke metoder og faktorer har de erfaringer med?
(Master thesis, 2012)Metode Studien bygger på en kvalitativ undersøkelse med semi-strukturerte intervjuer av 6 skoleungdommer i traumebehandling. Teori Studien teoretiske tilnærminger er knyttet til traumer, nevrobiologi, tilknytning, ... -
Snart voksen: En kvalitativ studie av hva jenter med utviklingshemming kan og forstår om pubertet og seksualitet, og hvordan de tilegner seg dette
(Master thesis, 2013)Utgangspunktet for denne oppgaven har vært å belyse hva jenter med lett psykisk utviklingshemming kan og forstår om pubertet og seksualitet, og hvor de har lært det de kan. Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse ... -
Subjektivering og intersubjektivitet i objektiveringens tid
(Master thesis, 2021)Dette er et hermeneutisk litteraturstudium som undersøker hvordan utdanningen kan bidra til å motvirke skadelig objektivering av menneskene rundt oss. Denne objektiveringen kvantifiseres gjennom fenomenet affektiv polarisering ... -
Temakort som faglig og språklig læringsstøtte for elever og lærere i videregående opplæring. En triangulerende kvalitativ studie i yrkesrettet løp på videregående skole i form av pedagogisk designforskning med teoretisk forankring i sosiokulturelle læringsteorier.
(Master thesis, 2023)Følte meg selvstendig skrev en av elevene i videregående skole om hvordan det var å lage temakort som støtte til læring. Å føle seg selvstendig i læringsarbeid sammen med andre, kan kanskje forståes som at eleven hadde ... -
Temakort som faglig og språklig læringsstøtte for elever og lærere i videregående opplæring. En triangulerende kvalitativ studie i yrkesrettet løp på videregående skole i form av pedagogisk designforskning med teoretisk forankring i sosiokulturelle læringsteorier.
(Master thesis, 2023)Følte meg selvstendig skrev en av elevene i videregående skole om hvordan det var å lage temakort som støtte til læring. Å føle seg selvstendig i læringsarbeid sammen med andre, kan kanskje forståes som at eleven hadde ... -
Tilpasset opplæring i yrkesfagene - er det veien å gå og hva skal til for å lykkes? : en kvalitativ undersøkelse av videregående skoles erfaringer med tilpasset opplæring i fag- og yrkesutdanningene
(Master thesis, 2014)I denne studien har jeg ønsket å se på hvordan yrkesutdanningene i videregående skole kan tilpasse opplæringen, slik at elever som strever med å fullføre, kan få kompetanse som kan føre til varig arbeid og verdsatt rolle ...