Browsing Master i pedagogikk deltid MAPED by Title
Now showing items 12-31 of 112
-
Danning i barnehagen : en analyse av sentrale dokumenter for barnehagen, med fokus på danningsbegrepet
(Master thesis, 2014)Denne masteravhandlingen handler om danningsbegrepet som kom inn i barnehagens formålsparagraf etter vedtak i Stortinget i 2008. Norske barnehager har i løpet av de siste tiårene fått status som en svært viktig ... -
Dans, pedagogikk og mennesket : Bevegelse gjennom bevegelse
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven i pedagogikk er et kvalitativ studie av de estetiske virkningene av dans som kunstform. Feltarbeidet har dreid seg om en gruppe elevers deltakelse i et danseverksted på skolen hvor hensikten var at de ... -
Der pedagogikk møter menneske
(Master thesis, 2024)Samandrag Med eit bakteppe forankra i forsking som fortel om stadig auke av psykiske vanskar blant ungdom i skulealder og innføring av det tverrfaglege emnet folkehelse og livsmeistring i skulen, har eg i dette masterprosjektet ... -
‘Det tredje rom’ som mulighetsrom for profesjonsutvikling : En case-studie av fagsamtalen over en fagartikkel i grunnskolelærerutdanningen
(Master thesis, 2021)Som tittelen tilsier, har hensikten med denne studien vært å studere hvilke muligheter og potensial et undervisningssamarbeid i ‘det tredje rom’ gir for aktørenes læring og utvikling av profesjonskunnskap. Den nasjonale ... -
Det «gode» foreldreskap : En analyse av normer, idealer og diskurser om foreldreskap i noen nyere fagtekster
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven ser jeg på hvilke diskurser som blir uttrykt i noen nyere fagtekster om foreldreskap. Dette gjør jeg med utgangspunkt i Laclau og Mouffes diskursteori og deres begreper om hegemoni og antagonismer ... -
Du er god nok, du trenger ikke være best, men du er god nok: Inn på tunet – Den skjulte pedagogiske skatten
(Master thesis, 2012)Bakgrunn og hensikt: Hovedtema for denne studien er hvordan Inn På Tunet kan motivere elever til videre skolegang. Hensikten med studien har vært å finne ut mer om hvordan IPT fungerer som supplement og som et tilbud ... -
E-læring og studenter : Studenters beskrivelser av og refleksjoner over et e-læringskurs i akademisk skriving
(Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er e-læring og studenter. Studentene fikk tilgang til et akademisk skrivekurs gjennom læringsplattformen Fronter. Kurset var basert på 7 temaer innen akademisk skriving: problemstilling, ... -
En analyse og forståelse av elevens læring : Vurdering for læring i et teoretisk, empirisk, og ideologisk perspektiv Fra privatpraktiserende til felles harmoniserende vurderingspraksis - en ungdomsskole studie
(Master thesis, 2009)Forskningsspørsmål Denne masteroppgaven handler om vurdering for læring og hvilke implikasjoner denne prosessen kan ha på både norsk skoleutvikling og læringssituasjonen for elever og lærere i norsk skole. Oppgaven er ... -
En autoetnografisk fremstilling av «praksissjokk» som fenomen
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag: Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i en opplevelse av det å være ny i læreryrket og oppleve et praksissjokk. Gjennom en lagdelt forståelse av virkeligheten undersøker denne oppgaven hvilke ... -
En fenomenologisk, kvalitativ intervjustudie av fosterforeldres erfaringer
(Master thesis, 2023)Det er mangel på fosterhjem i Norge. Rekrutering foregår gjennom Bufetat, kommunene og obligatorisk kurs. Mange blir kjent med muligheten til å bli fosterhjem gjennom reklamer på alt fra TV, Facebook og til og med på ... -
En kvalitativ case-studie av skoleavdelingen på et barne- og ungdomspsykiatrisk behandlingshjem
(Master thesis, 2020)Denne case-studien handler om hvordan skoleavdelingen ved et barne- og ungdomspsykiatrisk behandlingshjem arbeider i praksis. For å belyse dette har jeg lagt særlig vekt på det historiske bakteppet ved psykiatrien og ... -
En kvalitativ casestudie om hvilken betydning bruken av læringsbrett kan ha for lærernes vurderingspraksis i matematikk
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilken betydning bruken av læringsbrett kan ha for lærernes vurderingspraksis i matematikkfaget. Nyere forskning fokuserer på hvordan digitale verktøy virker inn på elevenes ... -
En kvalitativ studie av åtte 10. trinn jenters opplevelser av hverdagen med skole, fritid og sosiale medier
(Master thesis, 2020)Med denne masteroppgaven har vi hatt som mål å få innsikt i hvordan jenter ved 10. trinn opplever sin hverdag med skole, fritid og sosiale medier. Disse tre arenaene har vi valgt ut på bakgrunn av ungdataundersøkelsene, ... -
En kvalitativ studie om betydningen av pedagogens kunnskap i møte med elever med ADHD og deres foreldre.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven søker innsikt i hvordan pedagoger tilrettelegger opplæringen for elevene med Attention-deficit/hyperactivity Disorder (ADHD), og hvordan pedagogen legger til rette for et godt skole-hjemsamarbeid der ... -
En kvalitativ undersøkelse om livskvalitet: “Det var så gøy, så gøy på skolen”
(Master thesis, 2014)Begrepet «livskvalitet» ble i Norge forbundet med begrepet «normalisering» innenfor sosialpolitikken sent på 1960- 70- tallet (St.meld. 88 (1966-67); St. meld. 23 (1977- 78)). Det vesentlige var å legge til rette tiltak ... -
En refleksjon over refleksjonens plass i sosialarbeiderens virke i NAV
(Master thesis, 2014)«En refleksjon over refleksjonens plass i sosialarbeiderens virke i NAV», er en masteroppgave i generell pedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Bakgrunnen for studien er mitt eget virke som sosialarbeider i NAV, og en ... -
En studie av klasseledelse : med vekt på lærerens stemme
(Master thesis, 2016)Lærerens stemme og posisjon står sentralt i oppgaven. Problematiseringen baserer seg på læreres opplevelser av god klasseledelse og den skjulte virkeligheten bak klasserommenes fire vegger. God klasseledelse regnes som et ... -
En undersøkelse av barnskolelærere sine erfaringer rundt tilrettelegging for barn med ADHD.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien var å undersøke og frembringe ny kunnskap i hvordan barneskolelærere opplever tilrettelegging for barn med ADHD i skolen, og hvordan konsentrasjonen og selvkontrollen hos barna med ADHD påvirker ... -
En undersøkelse av PP- rådgiveres bidrag til skolemiljøet
(Master thesis, 2019)For det første viser undersøkelsen at rådgiverne har utviklet relevante handlingskompetanser, og rådgiverne virker godt oppdatert på teorier og føringer for arbeidet. For det andre viser det seg at rådgivernes arbeid i ... -
English...what do we expect? : Exploring the mismatch between year 5 national tests in English and competence aims at the end of year 4
(Master thesis, 2017)The main objective of this thesis is to investigate and attempt to explain the mismatch between year 5 national tests in English and competence aims for the English subject at the end of year 4 in hope to justify frustrations ...