Browsing Master i pedagogikk deltid MAPED by Title
Now showing items 52-71 of 109
-
En kasusstudie av gode lærere : "forestillinger om "den gode lærer""
(Master thesis, 2013)«Den gode lærer» har vært omtalt og diskutert til alle tider og får i dagens samfunn stor oppmerksomhet av politikere og media. I vår oppgave ser i på fenomenet «den gode lærer» og forestillinger om hva dette kan innebære. Vi ... -
Kommunikasjon i veiledning
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å synliggjøre viktigheten av god kommunikasjon i en veiledningssamtale og hvordan det er mulig å gjøre dette i praksis. Som karriereveileder har jeg gjennom min karriere tilegnet meg ... -
«Kompetanseutvikling og samarbeid i skolenhva sier lærerne? » En empirisk undersøkelse av skolebasert kompetanseutvikling.
(Master thesis, 2018)Hovedproblemstillingen i denne masteroppgaven er: Hva beskriver læreren som vesentlig i det kollektive samarbeidet i skolene når det gjelder sin egen kompetanseutvikling på arbeidsplassen? Formålet med å ta lærerperspektivet ... -
Kratten i skolesekken - Om nye utfordringer for utdanningssektoren i møtet med den digitale verden
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål for oppgaven Stort sett alle i vårt samfunn er en del av den digitale verden. Skolens oppgave er å forsikre at alle utvikler evnen til å beherske de digitale hjelpemidlene som eksisterer i dag. Bakgrunnen ... -
Kvalitet i feedback som formativ vurdering i høgere utdanning : en teoretisk og empirisk analyse og forståelse av kommunikasjonen og relasjonens betydning i feedback som formativ vurdering med sentrale implikasjoner for studenters læringsutbytte
(Master thesis, 2011)Innledning: Kvalitetsreformen legger føringer for mer bruk av formativ vurdering i høgere utdanning. Hvordan dette blir praktisert i ulike fagmiljøer og av hvilken kvalitet er fortsatt lite forsket på i Norge. Hvilke ... -
Ledermøtet – en arena for læring i organisasjonen?
(Master thesis, 2015)Denne studien har utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan reflekterer ledermøtene i barnehagen lærings- og utviklingsrelaterte temaer? Her fremkommer det at studien har fokus på lederskap og læring. For å besvare ... -
Lek i begynneropplæringen
(Master thesis, 2020)Denne studien fokuserer på å få innsikt og forståelse for hvilken plass leken har i begynneropplæringen i skolen. Med et ønske om å forstå dette ut ifra lærernes erfaringer og pedagogiske grunnsyn har jeg formulert følgende ... -
Lek i skolen : En kvalitativ undersøkelse av læreres forståelse av lekens betydning for de yngste elevene
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven i pedagogikk har vært å se nærmere på læreres forståelse av lek og lekens betydning for de yngste skoleelevene. Lek er av både teoretikere og forskere løftet fram som vesentlig i barns ... -
Levinas, Bauman og Biesta—Ansvarlighetens Dimensjon i Pedagogikk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg problemstillingen: Hvordan kan Levinas’ filosofi bidra til en dypere forståelse av pedagogikk, og hvordan kan Gert J. J. Biesta og Zygmunt Baumans perspektiver utvide denne forståelsen? ... -
Livsmestring i ungdomsskolen - Hvordan skolen kan bidra til å ruste unge mennesker for live
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan livsmestringstemaet i læreplanverket Fagfornyelsen, blir erfart av lærere og andre ansatte ved ungdomsskoler. I begrepet erfaring legger jeg hvordan de oppfatter ... -
Læremiddeldiskursen. Utdanningsfeltets møte med nye media og digitale læringsteknologier: fra Diderot til Wikipedia
(Master thesis, 2015-11-18)15 år etter at godkjenningsordninga for lærebøker ble fjernet, fyller elevene fremdeles skolesekken med forlagenes lærebøker. De siste 6 årene sammen med en bærbar PC. I klasserommet har læreboka beholdt sin dominerende ... -
Læreren og spesialpedagogens møte med begavede elever og begavede elever med lærevansker
(Master thesis, 2015-11-18)Oppgavens tema er begavede elever og begavede elever med lærevansker, og har følgende tittel: Læreren og spesialpedagogens møte med begavede elever og begavede elever med lærevansker. Forskning har hittil vist at begavede ... -
Lærerens kompetanse i arbeid med skolens psykososiale miljø. : En studie av hvordan lærere kombinerer sin egen livshistorie med arbeidet med det psykososiale miljøet i skolen.
(Master thesis, 2017)Dette prosjektet retter søkelyset mot lærerens refleksjoner rundt arbeid med skolens psykososiale miljø. Noen lærere lykkes godt i dette arbeidet, mens andre lærere opplever det som utfordrende å jobbe med skolemiljø. Denne ... -
Lærerens møte med undervisningsforstyrrende uro
(Master thesis, 2021)Uro oppleves fortsatt som et problem i norsk skole og er noe de fleste lærere opplever nesten daglig. Å praktisere teori oppleves ofte som vanskelig fordi læreren er nødt til å ta stilling til uroen der og da og uten tid ... -
Lærerens opplevelse av digital undervisning og elevens læring under koronapandemien
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven omhandler digital undervisning, i konteksten av korona-pandemien. Tematikken ble undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan opplever lærere at digital undervisning får betydning for ... -
Læreres og skolelederes læring støttet av skolebaserte nettressurser : En kvalitativ studie av læringsprosesser ved to skoler som arbeider med skolebaserte nettressurser
(Master thesis, 2021)Følgende problemstilling ligger til grunn i denne kvalitative studien: • Hvordan erfarer lærere og skoleledere læring støttet av skolebaserte nettressurser? Utgangspunktet for studien er «Nyhove barneskole» og «Storhove ... -
Læreres opplevelser av møtet med utfordrende elevatferd - en kvalitativ studie med fokus på utfordringer og dilemmaer
(Master thesis, 2020)Problemstillingen i denne studien er hvordan lærere opplever møtet med utfordrende elevatferd i skolen. Problemstillingen er utdypet med forskningsspørsmål som går nærmere inn på hva lærere opplever er krevende når de står ... -
Lærerne på broa - en undersøkelse av lærernes posisjon i arbeidet med skoleutvikling
(Master thesis, 2023)Sammendrag Dette er et kvalitativt forskningsprosjekt som har hatt som formål å utforske lærernes opplevelse av skoleutviklingens innhold og lærernes egen posisjon i dette arbeidet. Oppgaven har spesielt hatt fokus på ...