Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 39-58 of 66
-
En kasusstudie av gode lærere : "forestillinger om "den gode lærer""
(Master thesis, 2013)«Den gode lærer» har vært omtalt og diskutert til alle tider og får i dagens samfunn stor oppmerksomhet av politikere og media. I vår oppgave ser i på fenomenet «den gode lærer» og forestillinger om hva dette kan innebære. Vi ... -
«Kompetanseutvikling og samarbeid i skolenhva sier lærerne? » En empirisk undersøkelse av skolebasert kompetanseutvikling.
(Master thesis, 2018)Hovedproblemstillingen i denne masteroppgaven er: Hva beskriver læreren som vesentlig i det kollektive samarbeidet i skolene når det gjelder sin egen kompetanseutvikling på arbeidsplassen? Formålet med å ta lærerperspektivet ... -
Kvalitet i feedback som formativ vurdering i høgere utdanning : en teoretisk og empirisk analyse og forståelse av kommunikasjonen og relasjonens betydning i feedback som formativ vurdering med sentrale implikasjoner for studenters læringsutbytte
(Master thesis, 2011)Innledning: Kvalitetsreformen legger føringer for mer bruk av formativ vurdering i høgere utdanning. Hvordan dette blir praktisert i ulike fagmiljøer og av hvilken kvalitet er fortsatt lite forsket på i Norge. Hvilke ... -
Ledermøtet – en arena for læring i organisasjonen?
(Master thesis, 2015)Denne studien har utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan reflekterer ledermøtene i barnehagen lærings- og utviklingsrelaterte temaer? Her fremkommer det at studien har fokus på lederskap og læring. For å besvare ... -
Lek i begynneropplæringen
(Master thesis, 2020)Denne studien fokuserer på å få innsikt og forståelse for hvilken plass leken har i begynneropplæringen i skolen. Med et ønske om å forstå dette ut ifra lærernes erfaringer og pedagogiske grunnsyn har jeg formulert følgende ... -
Læremiddeldiskursen. Utdanningsfeltets møte med nye media og digitale læringsteknologier: fra Diderot til Wikipedia
(Master thesis, 2015-11-18)15 år etter at godkjenningsordninga for lærebøker ble fjernet, fyller elevene fremdeles skolesekken med forlagenes lærebøker. De siste 6 årene sammen med en bærbar PC. I klasserommet har læreboka beholdt sin dominerende ... -
Læreren og spesialpedagogens møte med begavede elever og begavede elever med lærevansker
(Master thesis, 2015-11-18)Oppgavens tema er begavede elever og begavede elever med lærevansker, og har følgende tittel: Læreren og spesialpedagogens møte med begavede elever og begavede elever med lærevansker. Forskning har hittil vist at begavede ... -
Lærerens kompetanse i arbeid med skolens psykososiale miljø. : En studie av hvordan lærere kombinerer sin egen livshistorie med arbeidet med det psykososiale miljøet i skolen.
(Master thesis, 2017)Dette prosjektet retter søkelyset mot lærerens refleksjoner rundt arbeid med skolens psykososiale miljø. Noen lærere lykkes godt i dette arbeidet, mens andre lærere opplever det som utfordrende å jobbe med skolemiljø. Denne ... -
Læreres opplevelser av møtet med utfordrende elevatferd - en kvalitativ studie med fokus på utfordringer og dilemmaer
(Master thesis, 2020)Problemstillingen i denne studien er hvordan lærere opplever møtet med utfordrende elevatferd i skolen. Problemstillingen er utdypet med forskningsspørsmål som går nærmere inn på hva lærere opplever er krevende når de står ... -
Naturen brukt som læringsarena i en montessoribarneskole. Hvilken betydning har friluftpedagogikk for elevenes læring?
(Master thesis, 2018)Hovedmålet med min studie har vært å frembringe mer kunnskap om hvilken betydning friluftpedagogikk har for elevenes læring. Jeg ønsket å få elever og lærere til å fortelle om sine opplevelser med læringsaktiviteter ute ... -
Når dropouts dropper inn : En casestudie av frafallselever som vender tilbake som deltakere i voksenopplæringen
(Master thesis, 2019)I arbeidet med denne oppgaven har jeg undersøkt frafall og gjenopptak av videregående opplæring som fenomen. Studien har et aktørperspektiv. Tre deltakere har bidratt til empiriske data i casestudien. De fullførte ikke ... -
Om elevers reaksjoner på dramatiske TV-nyheter : En kvalitativ undersøkelse blant 10. klassinger
(Master thesis, 2010) -
Pedagogers arbeid med sosial inkludering for elever med juvenil nevronal ceroid lipofuscinose : en fenomenologisk analyse av intervju med fire pedagoger
(Master thesis, 2013)Formål og problemstilling. Skolen har et ansvar om å sikre at alle elever har et godt psykososialt læringsmiljø som er preget av trygghet og tilhørighet. Skolen skal aktivt fremme atferd som skaper gode vekstbetingelser ... -
Pedagogikk, bærekraftighet og estetikk : et økologisk perspektiv på fysiske læringsmiljøer for hele kroppen
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven handler om det fysiske læringsmiljøet i skolen: Hvordan en kan benytte seg av prinsipper for bærekraftig utvikling, estetisk forståelse og innsikt i arkitektur for å kunne si noe om ønskede idealer for ... -
Rådgivers rolle og bortvalg i videregående skole : I hvilken grad kan skolens rådgiver bruke sin rolle til å bidra til mindre bortvalg i videregående skole?
(Master thesis, 2015)Videregående opplæring synes å være viktig for det enkelte individ i dagens samfunn (Hernes, 2010). Det er derimot ikke alle elever i norske skoler som fullfører opplæringen, og på den måten står uten studie - eller ... -
Samtalen i skolen
(Master thesis, 2011)Min interesse for kollegasamarbeid begynte allerede i min første praksisperiode på lærerskolen. Da jeg begynte på masterstudiet ved Høyskolen i Lillehammer ble samtalen i skolen, noe som interesserte med stadig mer. Jeg ...