Browsing Master i pedagogikk deltid MAPED by Title
Now showing items 42-61 of 109
-
"Har du det i deg?" : korleis ser det ut å "ha det i seg" og kvifor eignar film seg som eit pedagogisk verktøy for å illustrera den gode læraren
(Master thesis, 2014)Oppgåva er ein kvalitativ studie av den gode læraren. Eg har brukt filmen ”Freedom Writers” som materiale for å visualisera kva det vil seia å ”ha det i seg” . Studien har fylgjande problemformulering: Korleis ser det ... -
«Hva er digital mobbing blant barn og unge, og hva er årsakene til dette?»
(Master thesis, 2015)De senere års nye digitale medier gjør at barn og unge befinner seg på flere ulike arenaer, samtidig som de til enhver tid må forstå ulike koder som gjelder for disse (Østerud & Arnseth, 2008). Den moderne teknologien har ... -
Hva er problemet? En Bacchiinspirert analyse av Meld.St.21(2020-2021) Fullføringsreformen - med åpne dører til verden og fremtiden
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgavetksten tar for seg regjeringen Solbergs melding til Stortinget Meld.St.21(2020-2021), også kalt Fullføringsreformen. Ved hjelp av Caroll Bacchis What is the problem represented to be – ... -
Hva innebærer bærekraftig utvikling for barnehagens pedagogikk? En studie av 2 miljøbarnehager
(Master thesis, 2009)På bakgrunn av FNs klimarapport kan vi i dag si med sikkerhet at vi står ovenfor en rekke miljøutfordringer, og dagens økologiske problemer bør tilsi at miljø og miljøspørsmål må få større plass innen pedagogikken. I følge ... -
Hva mener lærere om betydningen av nasjonale prøver i grunnskolen?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hva lærerne mener om endringene som har skjedd i norsk skole siden årtusenskiftet og opprettelsen av Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem (NKVS) i 2003. Skolens kurs har i denne ... -
Hva opplever, erfarer og reflekterer elevene over i det tilrettelagte tilbudet i VGS- prosjektet?
(Master thesis, 2023)I en tid der mangel på utdanning skaper utfordringer både for den enkelte elev og for samfunnet, har man i denne studien sett nærmere på en elevgruppe det ofte vies mindre oppmerksomhet til; elever med psykiske utfordringer ... -
Hvordan forstår mellomledere kunnskap og kunnskapsdeling, og med hvilke utfordringer og muligheter?
(Master thesis, 2023)Denne studien setter søkelyset på hvordan mellomledere forstår kunnskap og kunnskapsdelingsprosesser, herunder hvilke forhold som fremmer og hemmer deling av kunnskap. Studien er inspirert av Innlandet fylkeskommunes fokus ... -
Hvordan kan eksistensialismen, fenomenologien og sosialkonstruksjonismen bidra til en forståelse av barn med atferdsvansker?
(Master thesis, 2011)Hensikten med masteroppgaven er å få en forståelse av hvordan atferdsvansker kan forstås og skapes gjennom eksistensialismen, fenomenologien og sosialkonstruksjonismen. Epistemologiene har ulike syn på om atferdsvanskerer ... -
Hvordan påvirkes den norske elevs psykososiale skolemiljø av sosiale mediers kraft?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven skal belyse hvordan barn og unge i dag erfarer det psykososiale sosiale skolemiljøet. Den norske skolen fremmer med lover og regler en skole som står for helse, trivsel og læring. Klarer den norske ... -
Hvorfor skal innsatte i fengsel lære spansk? : En kvalitativ undersøkelse om innsattes opplevelse av fengselsundervisning som ikke gir formell kompetanse
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven undersøker hvilken betydning fengselsundervisning som ikke gir formell kompetanse har for dem som deltar i den. Den type opplæring det kan handle om, er det som ofte omtales som livsmestringskurs ... -
En kasusstudie av gode lærere : "forestillinger om "den gode lærer""
(Master thesis, 2013)«Den gode lærer» har vært omtalt og diskutert til alle tider og får i dagens samfunn stor oppmerksomhet av politikere og media. I vår oppgave ser i på fenomenet «den gode lærer» og forestillinger om hva dette kan innebære. Vi ... -
Kommunikasjon i veiledning
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å synliggjøre viktigheten av god kommunikasjon i en veiledningssamtale og hvordan det er mulig å gjøre dette i praksis. Som karriereveileder har jeg gjennom min karriere tilegnet meg ... -
«Kompetanseutvikling og samarbeid i skolenhva sier lærerne? » En empirisk undersøkelse av skolebasert kompetanseutvikling.
(Master thesis, 2018)Hovedproblemstillingen i denne masteroppgaven er: Hva beskriver læreren som vesentlig i det kollektive samarbeidet i skolene når det gjelder sin egen kompetanseutvikling på arbeidsplassen? Formålet med å ta lærerperspektivet ... -
Kratten i skolesekken - Om nye utfordringer for utdanningssektoren i møtet med den digitale verden
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål for oppgaven Stort sett alle i vårt samfunn er en del av den digitale verden. Skolens oppgave er å forsikre at alle utvikler evnen til å beherske de digitale hjelpemidlene som eksisterer i dag. Bakgrunnen ... -
Kvalitet i feedback som formativ vurdering i høgere utdanning : en teoretisk og empirisk analyse og forståelse av kommunikasjonen og relasjonens betydning i feedback som formativ vurdering med sentrale implikasjoner for studenters læringsutbytte
(Master thesis, 2011)Innledning: Kvalitetsreformen legger føringer for mer bruk av formativ vurdering i høgere utdanning. Hvordan dette blir praktisert i ulike fagmiljøer og av hvilken kvalitet er fortsatt lite forsket på i Norge. Hvilke ... -
Ledermøtet – en arena for læring i organisasjonen?
(Master thesis, 2015)Denne studien har utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan reflekterer ledermøtene i barnehagen lærings- og utviklingsrelaterte temaer? Her fremkommer det at studien har fokus på lederskap og læring. For å besvare ... -
Lek i begynneropplæringen
(Master thesis, 2020)Denne studien fokuserer på å få innsikt og forståelse for hvilken plass leken har i begynneropplæringen i skolen. Med et ønske om å forstå dette ut ifra lærernes erfaringer og pedagogiske grunnsyn har jeg formulert følgende ... -
Lek i skolen : En kvalitativ undersøkelse av læreres forståelse av lekens betydning for de yngste elevene
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven i pedagogikk har vært å se nærmere på læreres forståelse av lek og lekens betydning for de yngste skoleelevene. Lek er av både teoretikere og forskere løftet fram som vesentlig i barns ...