Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 34-53 of 66
-
"Har du det i deg?" : korleis ser det ut å "ha det i seg" og kvifor eignar film seg som eit pedagogisk verktøy for å illustrera den gode læraren
(Master thesis, 2014)Oppgåva er ein kvalitativ studie av den gode læraren. Eg har brukt filmen ”Freedom Writers” som materiale for å visualisera kva det vil seia å ”ha det i seg” . Studien har fylgjande problemformulering: Korleis ser det ... -
«Hva er digital mobbing blant barn og unge, og hva er årsakene til dette?»
(Master thesis, 2015)De senere års nye digitale medier gjør at barn og unge befinner seg på flere ulike arenaer, samtidig som de til enhver tid må forstå ulike koder som gjelder for disse (Østerud & Arnseth, 2008). Den moderne teknologien har ... -
Hva innebærer bærekraftig utvikling for barnehagens pedagogikk? En studie av 2 miljøbarnehager
(Master thesis, 2009)På bakgrunn av FNs klimarapport kan vi i dag si med sikkerhet at vi står ovenfor en rekke miljøutfordringer, og dagens økologiske problemer bør tilsi at miljø og miljøspørsmål må få større plass innen pedagogikken. I følge ... -
Hvordan kan eksistensialismen, fenomenologien og sosialkonstruksjonismen bidra til en forståelse av barn med atferdsvansker?
(Master thesis, 2011)Hensikten med masteroppgaven er å få en forståelse av hvordan atferdsvansker kan forstås og skapes gjennom eksistensialismen, fenomenologien og sosialkonstruksjonismen. Epistemologiene har ulike syn på om atferdsvanskerer ... -
Hvorfor skal innsatte i fengsel lære spansk? : En kvalitativ undersøkelse om innsattes opplevelse av fengselsundervisning som ikke gir formell kompetanse
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven undersøker hvilken betydning fengselsundervisning som ikke gir formell kompetanse har for dem som deltar i den. Den type opplæring det kan handle om, er det som ofte omtales som livsmestringskurs ... -
En kasusstudie av gode lærere : "forestillinger om "den gode lærer""
(Master thesis, 2013)«Den gode lærer» har vært omtalt og diskutert til alle tider og får i dagens samfunn stor oppmerksomhet av politikere og media. I vår oppgave ser i på fenomenet «den gode lærer» og forestillinger om hva dette kan innebære. Vi ... -
«Kompetanseutvikling og samarbeid i skolenhva sier lærerne? » En empirisk undersøkelse av skolebasert kompetanseutvikling.
(Master thesis, 2018)Hovedproblemstillingen i denne masteroppgaven er: Hva beskriver læreren som vesentlig i det kollektive samarbeidet i skolene når det gjelder sin egen kompetanseutvikling på arbeidsplassen? Formålet med å ta lærerperspektivet ... -
Kvalitet i feedback som formativ vurdering i høgere utdanning : en teoretisk og empirisk analyse og forståelse av kommunikasjonen og relasjonens betydning i feedback som formativ vurdering med sentrale implikasjoner for studenters læringsutbytte
(Master thesis, 2011)Innledning: Kvalitetsreformen legger føringer for mer bruk av formativ vurdering i høgere utdanning. Hvordan dette blir praktisert i ulike fagmiljøer og av hvilken kvalitet er fortsatt lite forsket på i Norge. Hvilke ... -
Ledermøtet – en arena for læring i organisasjonen?
(Master thesis, 2015)Denne studien har utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan reflekterer ledermøtene i barnehagen lærings- og utviklingsrelaterte temaer? Her fremkommer det at studien har fokus på lederskap og læring. For å besvare ... -
Lek i begynneropplæringen
(Master thesis, 2020)Denne studien fokuserer på å få innsikt og forståelse for hvilken plass leken har i begynneropplæringen i skolen. Med et ønske om å forstå dette ut ifra lærernes erfaringer og pedagogiske grunnsyn har jeg formulert følgende ... -
Læremiddeldiskursen. Utdanningsfeltets møte med nye media og digitale læringsteknologier: fra Diderot til Wikipedia
(Master thesis, 2015-11-18)15 år etter at godkjenningsordninga for lærebøker ble fjernet, fyller elevene fremdeles skolesekken med forlagenes lærebøker. De siste 6 årene sammen med en bærbar PC. I klasserommet har læreboka beholdt sin dominerende ... -
Læreren og spesialpedagogens møte med begavede elever og begavede elever med lærevansker
(Master thesis, 2015-11-18)Oppgavens tema er begavede elever og begavede elever med lærevansker, og har følgende tittel: Læreren og spesialpedagogens møte med begavede elever og begavede elever med lærevansker. Forskning har hittil vist at begavede ... -
Lærerens kompetanse i arbeid med skolens psykososiale miljø. : En studie av hvordan lærere kombinerer sin egen livshistorie med arbeidet med det psykososiale miljøet i skolen.
(Master thesis, 2017)Dette prosjektet retter søkelyset mot lærerens refleksjoner rundt arbeid med skolens psykososiale miljø. Noen lærere lykkes godt i dette arbeidet, mens andre lærere opplever det som utfordrende å jobbe med skolemiljø. Denne ... -
Læreres opplevelser av møtet med utfordrende elevatferd - en kvalitativ studie med fokus på utfordringer og dilemmaer
(Master thesis, 2020)Problemstillingen i denne studien er hvordan lærere opplever møtet med utfordrende elevatferd i skolen. Problemstillingen er utdypet med forskningsspørsmål som går nærmere inn på hva lærere opplever er krevende når de står ... -
Naturen brukt som læringsarena i en montessoribarneskole. Hvilken betydning har friluftpedagogikk for elevenes læring?
(Master thesis, 2018)Hovedmålet med min studie har vært å frembringe mer kunnskap om hvilken betydning friluftpedagogikk har for elevenes læring. Jeg ønsket å få elever og lærere til å fortelle om sine opplevelser med læringsaktiviteter ute ... -
Når dropouts dropper inn : En casestudie av frafallselever som vender tilbake som deltakere i voksenopplæringen
(Master thesis, 2019)I arbeidet med denne oppgaven har jeg undersøkt frafall og gjenopptak av videregående opplæring som fenomen. Studien har et aktørperspektiv. Tre deltakere har bidratt til empiriske data i casestudien. De fullførte ikke ... -
Om elevers reaksjoner på dramatiske TV-nyheter : En kvalitativ undersøkelse blant 10. klassinger
(Master thesis, 2010)