Browsing Master i pedagogikk deltid MAPED by Title
Now showing items 33-52 of 109
-
Fint at ikke alle er like...? : utenlandsadopterte og identitet
(Master thesis, 2008) -
Fortellinger om natur i antropocen: En økovisuell undersøkelse av frigjørende, mer-enn-menneskelig tilsynekomst i pedagogikk for det 3. årtusen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en undersøkelse av visuelle, muntlige og skriftlige framstillinger av, forestillinger om og refleksjoner over menneskets forhold til det vi kaller natur. Oppgavens hensikt er å undersøke muligheter ... -
Fra allmenndannelse til dannelse: en kvalitativ tekst- og begrepsanalyse av utdanningspolitiske dokumenter
(Master thesis, 2020)Siden nyliberalismens innmarsj, har man i skolepolitikken lagt sin elsk på New Public Management-styringen. Denne politikken preget av konkurranse, målstyring og effektivisering kan se ut til å ha hatt innvirkning på ... -
«Fra idioti til spesialpedagogiske utfordringer» : ”Hvordan kan det idèhistoriske landskapet rundt Maria Montessori ha bidratt til å forme hennes syn på spesialpedagogiske utfordringer?»
(Master thesis, 2015)Formålet mitt med denne oppgaven har vært å få kunnskap om hva som kan ha bidratt til å forme Maria Montessoris syn på spesialpedagogiske utfordringer. Dette har jeg grepet fatt i ved å ta utgangspunkt i det idèhistoriske ... -
Fra taus kunnskap til profesjonell releasjonskompetanse?
(Master thesis, 2016)Formålet med denne undersøkelsen er å finne ut hvordan et utvalg lærere tenker om elev-lærer relasjonen, hvor bevisste de er og hvordan de anvender relasjonsperspektivet også i utfordrende relasjoner. For å belyse dette ... -
Fysisk aktivitet, læring og trivsel: En undersøkelse om hvordan et tiltak med mer bevegelse kan ivareta elevers læringsutbytte og psykososiale miljø, så vel som den generelle folkehelsa.
(Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne masteroppgaven er Johannessen, Tufte & Christoffersen (2010) sin mening om at all forskning er tuftet på nysgjerrighet. I den forbindelse har jeg ønsket å diskutere og reflektere rundt hvordan ... -
Gi meg en pause : om mindfulness i skolen
(Master thesis, 2014)Hvordan kan mindfulness bidra til mindre stress og uro på skolen? Forskningsspørsmålene er: Hvilke muligheter gir mindfulness på skolen? Kan mindfulness være en holdning som gir en effekt av mindre stress og uro i ... -
God skole er godt barnevern. Hva kan skolen gjøre for at barn og unge som er under tiltak fra barnevernet kan få økt mestring og læring i skolen?
(Master thesis, 2017)Hovedproblemstillinga i denne masteroppgava i pedagogikk er hva skolen kan gjøre for at barn og unge som er under tiltak fra barnevernet kan få økt mestring og læring i skolen. Forskningsspørsmålene er knytta til forståelse ... -
Gutter med AD/HD : hvordan opplever foreldrene veien fra bekymring til diagnose og tiden etterpå?
(Master thesis, 2013)I denne oppgaven, som er en kvalitativ studie, har jeg intervjuet to foreldrepar. Dette er foreldre til gutter som har fått diagnosen AD/HD. Bakgrunnen for valg av tema er at antall barn som får diagnosen AD/HD er økende ... -
"Har du det i deg?" : korleis ser det ut å "ha det i seg" og kvifor eignar film seg som eit pedagogisk verktøy for å illustrera den gode læraren
(Master thesis, 2014)Oppgåva er ein kvalitativ studie av den gode læraren. Eg har brukt filmen ”Freedom Writers” som materiale for å visualisera kva det vil seia å ”ha det i seg” . Studien har fylgjande problemformulering: Korleis ser det ... -
«Hva er digital mobbing blant barn og unge, og hva er årsakene til dette?»
(Master thesis, 2015)De senere års nye digitale medier gjør at barn og unge befinner seg på flere ulike arenaer, samtidig som de til enhver tid må forstå ulike koder som gjelder for disse (Østerud & Arnseth, 2008). Den moderne teknologien har ... -
Hva er problemet? En Bacchiinspirert analyse av Meld.St.21(2020-2021) Fullføringsreformen - med åpne dører til verden og fremtiden
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgavetksten tar for seg regjeringen Solbergs melding til Stortinget Meld.St.21(2020-2021), også kalt Fullføringsreformen. Ved hjelp av Caroll Bacchis What is the problem represented to be – ... -
Hva innebærer bærekraftig utvikling for barnehagens pedagogikk? En studie av 2 miljøbarnehager
(Master thesis, 2009)På bakgrunn av FNs klimarapport kan vi i dag si med sikkerhet at vi står ovenfor en rekke miljøutfordringer, og dagens økologiske problemer bør tilsi at miljø og miljøspørsmål må få større plass innen pedagogikken. I følge ... -
Hva mener lærere om betydningen av nasjonale prøver i grunnskolen?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hva lærerne mener om endringene som har skjedd i norsk skole siden årtusenskiftet og opprettelsen av Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem (NKVS) i 2003. Skolens kurs har i denne ... -
Hva opplever, erfarer og reflekterer elevene over i det tilrettelagte tilbudet i VGS- prosjektet?
(Master thesis, 2023)I en tid der mangel på utdanning skaper utfordringer både for den enkelte elev og for samfunnet, har man i denne studien sett nærmere på en elevgruppe det ofte vies mindre oppmerksomhet til; elever med psykiske utfordringer ... -
Hvordan forstår mellomledere kunnskap og kunnskapsdeling, og med hvilke utfordringer og muligheter?
(Master thesis, 2023)Denne studien setter søkelyset på hvordan mellomledere forstår kunnskap og kunnskapsdelingsprosesser, herunder hvilke forhold som fremmer og hemmer deling av kunnskap. Studien er inspirert av Innlandet fylkeskommunes fokus ... -
Hvordan kan eksistensialismen, fenomenologien og sosialkonstruksjonismen bidra til en forståelse av barn med atferdsvansker?
(Master thesis, 2011)Hensikten med masteroppgaven er å få en forståelse av hvordan atferdsvansker kan forstås og skapes gjennom eksistensialismen, fenomenologien og sosialkonstruksjonismen. Epistemologiene har ulike syn på om atferdsvanskerer ... -
Hvordan påvirkes den norske elevs psykososiale skolemiljø av sosiale mediers kraft?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven skal belyse hvordan barn og unge i dag erfarer det psykososiale sosiale skolemiljøet. Den norske skolen fremmer med lover og regler en skole som står for helse, trivsel og læring. Klarer den norske ... -
Hvorfor skal innsatte i fengsel lære spansk? : En kvalitativ undersøkelse om innsattes opplevelse av fengselsundervisning som ikke gir formell kompetanse
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven undersøker hvilken betydning fengselsundervisning som ikke gir formell kompetanse har for dem som deltar i den. Den type opplæring det kan handle om, er det som ofte omtales som livsmestringskurs ...