Now showing items 104-109 of 109

    • Var det bare en drøm om en skole? 

      Tokle, Kathrine (Master thesis, 2024)
      Denne masteroppgavens tema er skolekritikk og dens innhold. Oppgaven redegjør for og analyserer innholdet i den sentrale skolekritikken fra rundt midten 1960-tallet til begynnelsen 1970-tallet. Formålet med oppgaven har ...
    • «Vi og dem» Om skolefellesskapets innenforskap og utenforskap 

      Dølven, Mari Stenseth (Master thesis, 2019)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt på hvilken måte elever med funksjonsnedsettelser er sosialt integrert i skolens fellesskap, og reflektert over hvordan våre holdninger påvirkes av dette. Mitt forskningsmateriale ...
    • Viten og vilje : en kvantitativ undersøkelse av vitensentre som inspirasjonskilde til ungdoms ønske om å velge realfaglig utdanning 

      Foss, Marte Helene (Master thesis, 2014)
      Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er hvorvidt vitensentrene i Norge inspirerer ungdom til et ønske om å velge realfaglig utdanning. Falk og Dierkings (2013) kontekstuelle læringsmodell bidrar til å se helheten ...
    • Vurdering for læring - hva betyr det egentlig? 

      Flinterud, Agnete; Smidesang, Øyvind Rindal (Master thesis, 2012)
      Denne masteroppgaven omhandler begrepsbruken og begrepsforståelsen omkring vurdering for læring. Vi vil se på både Utdanningdirektoratets egen forståelse av sin egen satsing, og hvorvidt denne satsingen er en naturlig ...
    • Vurderingsarbeid i den relasjonelle barnehagen 

      Lien, Åsemarit (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt vurderingsarbeidet i barnehagen knyttet til personalets rolle i lek. Bakgrunnen for undersøkelsen var en interesse for kvalitetsarbeidet i barnehagen. Jeg ønsket derfor å få innsyn ...
    • Å lytte til barns erfaringer : tre elevers beretninger om å gå i spesialgruppe 

      Mundal, Heidi Sivertssen (Master thesis, 2013)
      Aktualitet, formål og problemstilling: Norge har en uttalt politikk om at man ønsker en skole for alle, som følger prinsipper for inklusjon. Dette kommer frem både av nasjonale politiske dokumenter som NOU 2009:18 ”Rett ...