Blar i Master i pedagogikk deltid MAPED på tittel
Viser treff 89-108 av 112
-
Rådgivers rolle og bortvalg i videregående skole : I hvilken grad kan skolens rådgiver bruke sin rolle til å bidra til mindre bortvalg i videregående skole?
(Master thesis, 2015)Videregående opplæring synes å være viktig for det enkelte individ i dagens samfunn (Hernes, 2010). Det er derimot ikke alle elever i norske skoler som fullfører opplæringen, og på den måten står uten studie - eller ... -
Rektor og tillitsvalgte sammen om det gode arbeidet - en kvalitativ studie med fokus på Batesons kommunikasjonsteori
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitaitv studie som baserer seg på semistrukturerte intervjuer med rektorer og tillitsvalgte i videregående skole, hvor hensikten er å undersøke hvordan samarbeidet oppleves for deltagerne. ... -
Ressursteamet er nøkkelen! - En kvalitativ undersøkelse om hvordan veiledere i veiledningsordningen opplever sin praksisutøvelse.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Veiledningsordningen «Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole» ble iverksatt høsten 2018, med en prøveperiode til sommeren 2022. Veiledningsordningens mål er at «alle nyutdannede ... -
Salutogenesens relevans for livsmestring i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Denne studiens formål er å kunne bidra til kunnskap på et felt som tidligere er lite belyst, nemlig salutogenesen relevans og mulige anvendelse innen livsmestring i ungdomsskolen. Oppgaven tar utgangspunkt i begrepet ... -
"Sammen i musikken". En kvalitativ studie om musikkaktivitet som inkluderingsarena
(Master thesis, 2022)Hovedproblemstillingen i denne masteroppgaven er: «Kan musikkaktiviteten være en inkluderende arena? I tilfelle, på hvilken måte?» For å undersøke dette har jeg formulert følgende to underproblemstillinger: «Opplever ... -
Samtalen i skolen
(Master thesis, 2011)Min interesse for kollegasamarbeid begynte allerede i min første praksisperiode på lærerskolen. Da jeg begynte på masterstudiet ved Høyskolen i Lillehammer ble samtalen i skolen, noe som interesserte med stadig mer. Jeg ... -
Skoleungdommer i traumebehandling Hvordan regulerer traumatiserte ungdommer sine følelser på skolen, og hvilke metoder og faktorer har de erfaringer med?
(Master thesis, 2012)Metode Studien bygger på en kvalitativ undersøkelse med semi-strukturerte intervjuer av 6 skoleungdommer i traumebehandling. Teori Studien teoretiske tilnærminger er knyttet til traumer, nevrobiologi, tilknytning, ... -
Snart voksen: En kvalitativ studie av hva jenter med utviklingshemming kan og forstår om pubertet og seksualitet, og hvordan de tilegner seg dette
(Master thesis, 2013)Utgangspunktet for denne oppgaven har vært å belyse hva jenter med lett psykisk utviklingshemming kan og forstår om pubertet og seksualitet, og hvor de har lært det de kan. Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse ... -
Subjektivering og intersubjektivitet i objektiveringens tid
(Master thesis, 2021)Dette er et hermeneutisk litteraturstudium som undersøker hvordan utdanningen kan bidra til å motvirke skadelig objektivering av menneskene rundt oss. Denne objektiveringen kvantifiseres gjennom fenomenet affektiv polarisering ... -
Temakort som faglig og språklig læringsstøtte for elever og lærere i videregående opplæring. En triangulerende kvalitativ studie i yrkesrettet løp på videregående skole i form av pedagogisk designforskning med teoretisk forankring i sosiokulturelle læringsteorier.
(Master thesis, 2023)Følte meg selvstendig skrev en av elevene i videregående skole om hvordan det var å lage temakort som støtte til læring. Å føle seg selvstendig i læringsarbeid sammen med andre, kan kanskje forståes som at eleven hadde ... -
Temakort som faglig og språklig læringsstøtte for elever og lærere i videregående opplæring. En triangulerende kvalitativ studie i yrkesrettet løp på videregående skole i form av pedagogisk designforskning med teoretisk forankring i sosiokulturelle læringsteorier.
(Master thesis, 2023)Følte meg selvstendig skrev en av elevene i videregående skole om hvordan det var å lage temakort som støtte til læring. Å føle seg selvstendig i læringsarbeid sammen med andre, kan kanskje forståes som at eleven hadde ... -
Tilpasset opplæring i yrkesfagene - er det veien å gå og hva skal til for å lykkes? : en kvalitativ undersøkelse av videregående skoles erfaringer med tilpasset opplæring i fag- og yrkesutdanningene
(Master thesis, 2014)I denne studien har jeg ønsket å se på hvordan yrkesutdanningene i videregående skole kan tilpasse opplæringen, slik at elever som strever med å fullføre, kan få kompetanse som kan føre til varig arbeid og verdsatt rolle ... -
Tilrettelegging av læringsprosesser som bidrar til økt innsikt i medarbeiderrollen i en arbeidsmiljøkontekst
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å få kunnskap om hvordan prosessleder i rammen av IA- arbeidet (inkluderende arbeidsliv) kan tilrettelegge for læringsprosesser på arbeidsplassen som bidrar til utvikling av økt innsikt i ... -
To sider av samme sak? - om skolens demokratiopplæring og planleggingens medvirkning for barn og unge
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven settes skolens opplæring for, i og med demokrati for barn og unge i sammenheng med plan- og bygningslovens krav til medvirkning for barn og unge. Hensikten er å undersøke om kommunalt planarbeid kan ... -
Transformativ læring sett i lys av introduksjonsprogrammet
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven undersøker barrierer og muligheter for transformativ læring i introduksjonsprogrammet. Oppgaven bruker refleksiv tematisk analyse av sekundærdata som metode. Funn viser at deltaker-lærer relasjonen er av ... -
Trenerens rolle i å utvikle mestringstro blant unge eliteutøvere i skiskyting: En systematisk litteraturstudie basert på Banduras self-efficacy teori
(Master thesis, 2024)Tittel: «Trenerens rolle i å utvikle mestringstro blant unge eliteutøvere i skiskyting: En systematisk litteraturstudie basert på Banduras self-efficacy teori» Bakgrunn: Formålet med denne studien er å systematisk gjennomgå ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling : en analyse av læreplan og tre lærebøker i Mat og helse for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2014)Utdanning for bærekraftig utvikling skal som følge av et FN-initiativ og norske strategidokumenter være en del av norsk skole. Til tross for dette peker tidligere forskning på at dette i praksis ikke er tilfellet. ... -
Var det bare en drøm om en skole?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgavens tema er skolekritikk og dens innhold. Oppgaven redegjør for og analyserer innholdet i den sentrale skolekritikken fra rundt midten 1960-tallet til begynnelsen 1970-tallet. Formålet med oppgaven har ... -
«Vi og dem» Om skolefellesskapets innenforskap og utenforskap
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt på hvilken måte elever med funksjonsnedsettelser er sosialt integrert i skolens fellesskap, og reflektert over hvordan våre holdninger påvirkes av dette. Mitt forskningsmateriale ...