Browsing Master i økonomi og ledelse – markedsføringsledelse heltid MØLMH by Title
Now showing items 17-36 of 72
-
Effekt av splitt og spleis ved Oslo Børs
(Master thesis, 2020)Selskaper som gjennomfører en splitt eller spleis av aksjene sine gjennomfører i utgangspunktet en endring i selskapets kapitalstruktur, som ifølge klassisk finansteori ikke burde ha innvirkning på verdien til selskapet. ... -
Effekten av disruptive endringer i markedsføringen i den norske hotellnæringen
(Master thesis, 2024)Tidligere forskning har i en svært liten grad forsket på hvordan disruptiv innovasjon kan påvirke markedsføringen hos virksomheter, og det er svært begrenset hva litteraturen sier om denne tematikken i en norsk kontekst. ... -
Emosjoner som drivere av vareprat
(Master thesis, 2020)Hensikt: Denne studien har som hensikt å kartlegge i hvilken grad vareprat blir påvirket av ulike konkrete emosjoner ved bruk av film- og seriestrømmetjenester. Metode: Studien har en kvantitativ tilnærming hvor seks ... -
Empirisk analyse av finansielle nøkkeltall for de største selskapene i Eurosonen
(Master thesis, 2020)Som følge av fallende inflasjon og gjeldsoppbygging i Europa implementerte Den Europeiske Sentralbanken kvantitative lettelser i mellomrommet 2015 til 2018. Bakgrunnen for dette ukonvensjonelle tiltaket var å gi økt ... -
En analyse av kundeklager i retail bransjen: Hva påvirker noen kunder til å bruke elektronisk word-of-mouth for å fremme sine klager i sosiale medier?
(Master thesis, 2017)Formål - Denne masteroppgaven sikter på å forklare hva som gjør at kunder som har opplevd ugunstige situasjoner i forbindelse med kjøpsopplevelser i retail-bransjen velger å klage på sosiale medier. Forfatterne har tatt ... -
En eksplorativ studie av sammenhengen mellom emosjoner og engasjement i kundeatferd
(Master thesis, 2019)Studien skal belyse sammenhengen mellom emosjoner og engasjement i kundeatferd. Hensikten er å forstå mer rundt effekten av emosjoner, da det framkommer fra tidligere forskning at dette ikke er konsensus på. Det vil også ... -
En studie av ansattes engasjement i en virksomhet som implementerer dynamisk virksomhetsstyring
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven søker å forstå hva som påvirker ansattes engasjement når virksomhetsstyringen endres fra å fokusere på statiske budsjetter, til å tilnærme seg virksomhetsstyringen på en mer fleksibel og tilpasningsdyktig ... -
En studie av relasjonen mellom kundens psykologiske- og atferdsmessige merkevareengasjement i ulike kontekster
(Master thesis, 2017)I denne masteravhandlingen, har vi ved hjelp en elektronisk spørreundersøkelse, utsendt til 809 eksisterende Subaru kunder, forsøkt å konseptualisere forholdet mellom kundens psykologiske merkevareengasjement i en offline ... -
En studie om opphevelse av revisjonsplikten blant små aksjeselskaper
(Master thesis, 2020)I 2011 ble det besluttet at små aksjeselskaper innenfor gitte terskelverdier hadde mulighet til å velge bort revisjon (Revisorloven § 2-1, 2016). Lovendringen ble kritisert av Økokrim og Skatteetaten, hvor argumentet var ... -
En økonomisk verdsettelse av Norway Royal Salmon ASA
(Master thesis, 2021)I denne masteravhandlingen har jeg gjennomført en økonomisk verdivurdering av Norway Royal Salmon ASA for å komme frem til selskapets underliggende verdi. Formålet med dette har vært å estimere prisen på aksjen til selskapet. ... -
Faktorer som påvirker valg av hjemmekontor.
(Master thesis, 2021)COVID-19 pandemien har medført en kraftig økning i bruk av hjemmekontor. Selv om det foreligger moderate mengder av forskning på området innenfor bruk av hjemmekontor før COVID-19 har pandemien eksponert en langt større ... -
Finansieringen av norske statlige universiteter og høgskoler
(Master thesis, 2020)Denne studien omhandler finansieringssystemet for norske statlige universiteter og høgskoler (UH). Formålet med studien er å belyse hvordan statens finansieringsmodell kan påvirke virksomhetsstyringen til UH-institusjonene. ... -
Forankringseffekten: En studie om forbrukeres betalingsvillighet på digitale strømmetjenester
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har som hensikt å påvise forankringseffekt på forbrukeres betalingsvillighet på digitale strømmetjenester ved bruk av relevante ankerverdier. Oppgaven gir svar på et kunnskapsgap i teorien om forankring ... -
Fusjoner i kunnskapsinstitusjoner: Hvilke emosjoner preger medarbeidere i en fusjonsprosess - og på hvilken måte kan kommunikasjon påvirke disse emosjonene?
(Master thesis, 2017)Vi gikk inn i dette temaet med intensjon om å finne ut om fusjoner i kunnskapsinstitusjoner legger tilstrekkelig vekt på hvordan kommunikasjon påvirker medarbeideres emosjoner i slike endringsprosesser. Vi ønsket også å ... -
Given the current gap in EV adoption rate and the charging infrastructure developments, to what extent is the automotive industry prepared for a sustainable transition to a zero-emission ecosystem?
(Master thesis, 2024)Dette studiet tar utgangspunktet i å undersøke elbilmarkedet, tidligere identifisert som et blått hav, som forventes å bli et rødt hav i nær fremtid. Det fremhever innsats for å fremme en kultur for bærekraft og innovasjon ... -
Google anmeldelser: Brukergenerert innhold sin modererende påvirkning på kunders merkevareholdning og valg av restaurant
(Master thesis, 2020)Brukergenerert innhold blir stadig viktigere for virksomheter i den moderne tid, både for å tiltrekke seg kunder, gratis markedsføring og tilbakemeldinger. Merkevareholdning har lenge vært viktig i markedsføring og har ... -
How does brand communication affect consumer behavior: The influence of message strategy on word-of-mout
(Master thesis, 2020)Abstract Purpose: The recent studies on the leveraging of consumer voices has focused on electronic word-of-mouth, while few have assessed message strategies effect on a consumer's word-ofmouth. This study examines the ... -
How dynamic capabilities have helped firms seize digital transformation during the COVID-19 pandemic
(Master thesis, 2021)COVID-19 and its impact on digital transformation is a subject of great interest among many industries. This thesis aim to investigate how firms have utilized dynamic capabilities to seize digital transformation during ... -
How important is weather as a predictor for the demand for ski lift passes in the alpine skiing industry?
(Master thesis, 2021)This thesis aims to examine and interpret the importance of weather variables as predictors for demand in the Norwegian alpine skiing industry. A specific skiing facility has provided a unique data set, containing their ... -
Hva får klagende kunder til å bli værende i relasjonen?
(Master thesis, 2018)Å behandle kunders ugunstige opplevelser er en viktig oppgave for alle bedrifter som ønsker å maksimere verdien av kundebasen. Derfor bør håndtering av klager være en viktig og høyt prioritert oppgave i alle bedrifter. ...