Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217 by Title
Now showing items 58-77 of 85
-
Masteroppgave Refleksjonsevne blant KRLE-elever: En kvalitativ analyse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker elevenes kunnskaper om jødedommen og deres refleksjonsevne på 7.trinn. Tematikken er blitt undersøkt på bakgrunn av problemstillingen: “Hvordan bruker elevene sin refleksjonsevne og tilegnede ... -
Matematikklærerens syn på læreverket DragonBox Skole
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for studie har vært å utforske matematikklærerens syn på læreverket DragonBox Skole. Gjennom intervjuer med informanter som benytter seg av læreverket har jeg benyttet meg av analyseprosessen tematisk analyse ... -
Muligheter det digitale verktøyet gir i den andre skriveopplæringen.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er å utforske hvilke muligheter det digitale gir i den andre skriveopplæringen. Bakgrunn for valg av tema er at pedagogisk læringsteknologi stadig blir tatt i bruk i grunnskolen. Formålet ... -
Multimodal matematisk argumentasjon på småtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen undersøker multimodal matematisk argumentasjon på småtrinnet. Problemstillingen er «Hva karakteriserer 2.trinnselevers multimodale matematiske argumentasjon i arbeid med problemløsningsoppgaver?». ... -
Nyankomne minoritetsspråklig elever i matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)Tema: Nyankomne minoritetsspråklig elever i matematikkundervisning Bakgrunn og formål: Nyankomne elever utgjør en mangfoldig gruppe med ulik alder, ankomsttid, språkferdigheter og skolebakgrunn. I dagens klasserom er ... -
«Om skolen bare var litt mer opptatt av å inkludere oss døve foreldre» - En kvalitativ undersøkelse som tar utgangspunkt i hørselshemmede foresattes opplevelser i møte med skolens tilrettelegging for skole- hjem- samarbeidet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet i profesjonsrettet pedagogikk, og handler om skole-hjem-samarbeidet. Masteroppgaven tar utgangspunkt i en gruppe hørselshemmede foresattes opplevelser av samarbeidet med skolen. Hensikten ... -
Operasjonalisering av bokstavinnlæringen i lærebøker: En studie av bokstavinnlæringsaktiviteters formål og aktivitetsform i Nye Zeppelin 1A, Salto 1A og Ordriket 1.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «Hvordan er bokstavinnlæringen operasjonalisert i lærebøker i norsk?» gjennom en analyse av lærebøkene Nye Zeppelin 1A, Salto 1A og Ordriket 1 sine aktiviteter i ... -
Oral skills assessment: Teachers' beliefs and practices in lower primary school
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker fire lærere i grunnskolen på 1.-4.trinn om deres oppfatning og praksis rundt vurdering av muntlig ferdigheter i engelsk. Formativ vurdering er en grunnleggende del av undervisningen, og denne studien ... -
Påvirkningsfaktorer i læreres arbeid med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på barneskolen
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt problemstillingen “Hva påvirker lærere på småskoletrinnet sitt arbeid med folkehelse og livsmestring?” og forskningsspørsmålene: 1.Hvordan forstår lærere på småskoletrinnet det tverrfaglige ... -
Potensielle kognitive krav og type svar i multiplikasjonsoppgaver: En analyse av to norske lærebøker i matematikk på 4.trinn, med utgangspunkt i problemløsning.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har det blitt gjort en lærebokanalyse av to læreverk i matematikk på 4.trinn. De utvalgte læreverkene var Multi 4A Elevbok og Matematikk 4A fra Cappelen Damm Grunnbok. Begge publisert av to kjent ... -
Promoting environmental awareness and critical literacy using the picturebook Like the Ocean We Rise
(Master thesis, 2024)Utdanning har en viktig rolle i å utvikle bevissthet om bærekraftig utvikling blant elevene. Et av opplærings verdigrunnlag i den norske læreplanen er "respekt for naturen og miljøbevissthet" (Kunnskapsdepartementet, 2017), ... -
Rollen til multimodalt samspill i digitale læremidler.
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne masteroppgaven utforsker jeg rollen til det multimodale samspillet i to digitale læremidler. Studien tar for seg en sosialsemiotisk tilnærming til multimodalitetsanalysen. Dette for å undersøke hvordan ... -
Singing your way to better speaking skills
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning på bruk av sang til å lære språk, tilsier at sang i klasserommet kan forbedre elevenes språkinnlæring. Denne studien undersøker tre barneskolelæreres holdninger og syn på bruk av engelske sanger i det ... -
Skolevegrende atferd i tidlig skolealder: En kvalitativ studie av læreres erfaringer med å skape en trygg skolehverdag
(Master thesis, 2022)Det er lite forskning på skolevegrende atferd blant elever på småtrinnet. Derfor er temaet for denne kvalitative studien læreres erfaringer med skolevegrende atferd i tidlig skolealder, og tilrettelegging for å bedre ... -
Spillbasert læring: strategiutvikling
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi designet et brettspill spesielt tilpasset for elever på andre trinn. Hovedfokuset til spillet er at elevene skal kunne utvikle matematikk- og spillstrategier, og vi har tatt ... -
Spillbasert læring: strategiutvikling
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi designet et brettspill spesielt tilpasset for elever på andre trinn. Hovedfokuset til spillet er at elevene skal kunne utvikle matematikk- og spillstrategier, og vi har tatt ... -
Språkbruk i engelsk undervisning på barneskolen: En studie av lærerholdninger
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av norske grunnskolelæreres holdninger angående språkbruk og rollen til norsk i engelskundervisningen. Masteroppgaven samlet inn data gjennom semistrukturerte intervjuer med ... -
Statistisk resonnering på barneskolen: en kvalitativ studie av 4.klassingers statistiske resonnering
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i matematikk omhandler temaet statistikk og tar sikte på å besvare problemstillingen: Hva karakteriserer 4.klassingers statistiske resonnering? Formålet med studien er å identifisere hvilke kjennetegn ... -
Teaching Intercultural competence in the English subject: Teacher’s practices and perspectives from Norwegian primary schools
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Tittel: Undervisning i interkulturell kompetanse i engelskfaget: lærerens praksis og perspektiver fra norsk grunnskole Forfatter: Mariell Vesterås År: 2022 Sider: 100 (ikke medregnet vedlegg) Da fornyelsen ... -
The use of learners’ L1 in English lessons: a valuable resource or a source of interference?
(Master thesis, 2022)Gjennom bruken av intervju og spørreskjema har jeg utforsket læreres synspunkter og holdninger til å bruke elevers førstespråk som en ressurs. I tillegg har jeg utforsket hvordan både minoritets og majoritetsspråk kan bli ...