Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510
Nye registreringer
-
Sustainable development and indigeneity: Teachers of English in lower secondary school in Norway and their views on using indigeneity as a part of teaching sustainable development.
(Master thesis, 2024)Denne avhandlingen undersøker integreringen av urfolksfortellinger innenfor rammen av bærekraftig utvikling i engelskundervisning i ungdomsskolen i Norge. Etter som utdanningsreformen vektlegger de tverrfaglige temaene, ... -
En kvalitativ studie om læreres erfaringer ved bruk av iPad på ungdomstrinnet og satsing på digital kompetanseutvikling
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven omhandler den stadig økende digitaliseringen av skolen og fenomenet iPad på ungdomstrinnet. Gjennom denne avhandlingen har det blitt undersøkt ungdomsskolelæreres tanker, holdninger og erfaringer ... -
Danning i KRLE gjennom etisk bevissthet
(Master thesis, 2024)Skolens danningsoppdrag står sentralt i styringsdokumentene som regulerer virksomheten i den norske skolen. Overordnet del tydeliggjør at skolen har både et dannings- og utdanningsoppdrag. I lys av danningsoppdraget står ... -
Tverrfaglig undervisning som skoleutvikling
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er temaet tverrfaglig undervisning og skoleutvikling. I overordnet del i LK20 kommer tverrfaglig undervisning inn i skolen i form av tre tverrfaglige temaer alle skoler skal arbeide med. Denne studien ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom naturfag og mat og helse
(Master thesis, 2024)I den nye læreplanen fra 2020 er det satt stort søkelys på en tverrfaglig tilnærming til undervisningen. Ved at det er lagt inn tre tverrfaglige tema som skal være gjennomgående for alle fag, skal det føre til mer dybdelæring ... -
Choices and beliefs of teachers in primary and lower secondary school about literature in the classroom.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en studie av fire norske Engelsk som fremmedspråk (EFL) lærere sine valg og tanker rundt bruken av litteratur i klasserommet på mellomtrinnet og ungdomsskolen. Det dette innebærer helt spesifikt er ... -
Elevers helhetlige systemforståelse av drivhuseffekten og karbonets kretsløp
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er systemforståelse. UNESCO (2017) peker på systemforståelse som en nøkkelkompetanse, som vil bli viktig for fremtidens samfunnsborgere. I denne studien er det blitt undersøkt elevenes ... -
Bruk av film i samfunnsfag på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med denne undersøkelsen er å undersøke hvordan og hvorfor lærere på mellomtrinnet tar i bruk ulike typer film i sin samfunnsfagundervisning. Problemstillingen er: «Hvordan og hvorfor benytter samfunnsfagslærere ... -
Hva to barneskolelærere fremhever som sentralt i Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven delte to matematikklærere i barneskolen sine erfaringer knyttet til læringsverktøyet Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn. Dette ble delt gjennom semistrukturerte intervjuer, og datamaterialet består ... -
Litteratur som danning: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatninger om danningspotensialet til litteratur som tematiserer kulturmøter
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som utforsker hvilke oppfatninger norsklærere på ungdomsskolen har omkring litteraturens danningsfunksjon, samt litteraturen som tematiserer kulturmøter. Studiens overordnede ... -
Sum besøker Geotopia
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven er det blitt utviklet et produkt som baserer seg på historiefortelling i matematikkfaget. Produktet består av en lesebok, «Sum besøker Geotopia», og en lærerveiledning som inneholder ... -
Kritisk tenkning for å fremme egen og andres helse - en analyse av LK20, med vekt på naturfag
(Master thesis, 2024)Kritisk tenkning er beskrevet som en sentral kompetanse elever trenger for å utvikle helsekompetanse. I denne masteroppgaven undersøkes derfor koplingen mellom kritisk tenkning (KT) og folkehelse og livsmestringstemaet ... -
En dokumentanalyse av hvordan inkluderingsbegrepet har utviklet seg i læreplanen for kroppsøvingsfaget de siste 50 årene.
(Master thesis, 2024)Formålet med studien har vært å undersøke hvordan inkluderingsbegrepet har utviklet seg i læreplanene for kroppsøvingsfaget over de siste 50 årene, fra M74 til LK20. Studien skal gi et innblikk i bruken av inkludering og ... -
Bruk av digitale verktøy i undervisningen: En analyse av hvordan digitale verktøy brukes i matematikk for 9. trinn ved hjelp av SAMR-modellen og Blooms digitale taksonomi.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var for meg å bli bedre kjent med hvordan lærere bruker digitale verktøy i undervisningen sin. Herunder hvordan man planlegger en god økt hvor digitale verktøy er brukt på en måte som ... -
Kreativ samarbeidslæring - acroyoga Å være kreativ innenfor samarbeidslæring kan føre til en positiv utvikling hos elevenes sosiale kompetanse
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne entreprenørielle masteroppgaven er det utviklet og bearbeidet et didaktisk undervisningsopplegg med acroyoga som aktivitet. Opplegget er tilegnet elever på 5.-7. trinn i faget kroppsøving. Formålet med ... -
En kvalitativ studie om kroppsøvingsstudenters opplevelse av egen kompetanse i å inkludere elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien, var å undersøke hvordan siste års masterstudenter med kroppsøving som masterfag, opplever egen kompetanse i inkluderingen av elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøving. Studien har satt søkelys ... -
Formativ vurdering av helhetlig naturfagkompetanse ved bruk av exit-lapper
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven er exit-lapper videreutviklet som et verktøy for formativ vurdering av helhetlig naturfagkompetanse. Produktet inneholder en nettside med informasjon rundt bruk av exit-lapper, forslag ... -
«Escape Room: Oppdrag Miltbrann»: Utviklingen av et digitalt Escape Room knyttet til problemløsning og algebraisk tenkning
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har det blitt utviklet et digitalt Escape Room. Produktet er tiltenkt 10. trinn innenfor faget matematikk. Problemområdet mitt har vært å utvikle et digital Escape Room hvor elevene arbeider sammen ... -
Skeiv identitet i litteratur: En analyse av den samtidsrealistiske ungdomsromanen Felefeber (2023)
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøkes hvordan temaene identitet og seksuell orientering (homofili) belyses i den samtidsrealistiske ungdomsromanen Felefeber, skrevet av Elin Hansson (Hansson, 2023). I Felefeber møter leseren ... -
Medbestemmelsesprinsippet for foresatte: En kvalitativ analyse av læreres og foresattes erfaringer og opplevelser i skole-hjem samarbeidet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere og foresatte har erfart og opplevd å være en samarbeidende part i skole-hjem samarbeidet når barnet har en dysleksidiagnose. Oppgavens problemstilling ...