Brage INN: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 7786
-
Skoleeierskap i spennet mellom kontroll og støtte
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å forske på spennet mellom kontroll og støtte som utøves fra skoleeier til deres rektorgrupper. Administrative skoleeiere er tett knyttet sammen med sine rektorgrupper gjennom ... -
På hvilken måte bør barnehage og skole samarbeide for å gjøre overgangen til en sammenheng for barna?
(Master thesis, 2024)Sammendrag Allerede i 1990 kom den gang Familie- og forbrukerdepartementet, med en veiledende rammeplan for det pedagogiske tilbudet som skulle gis til seksåringene. Det ble presisert at det å skape en sammenheng mellom ... -
En spørreskjemaundersøkelse om ungdoms kunnskap og erfaringer knyttet til ulovlige rusmidler, og rusforebyggende arbeid
(Master thesis, 2024)Sammendrag Bakgrunn: Vi ønsket å trekke frem tema rus og ungdom da det har vært et sentralt tema både i nyhetsbildet og offentlige medier de siste årene. Vi opplevde at forebyggende arbeid knyttet til rus og ungdom var ... -
Hvordan lærere jobber med leseglede i klasserommet i overgangen mellom småtrinnet og mellomtrinnet.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien har vært hvordan opprettholde lesegleden fra småtrinnet til mellomtrinnet, med spesielt fokus på forskjeller på norskundervisning fra småtrinnet til mellomtrinnet. Formålet med masteroppgaven har ... -
Kontaktpersoners møte med foreldrekonflikt - en kvalitativ studie på opplevelsen av å jobbe i foreldrekonfliktsaker i barnevernet.
(Master thesis, 2024)Introduksjon: På bakgrunn av statistikk og forskning ser man at det er en økning i antall undersøkelser som inneholder foreldrekonfliktsaker. Dette utgjør en risiko for barns utvikling og helse ved omfattende og langvarige ... -
Læreres oppfatning av lesing på de to ulike mediene, læringsbrett og trykt papir
(Master thesis, 2024)Flere undersøkelser viser at norske elevers presterer dårligere og leser mindre enn før (Jensen et al., 2019; Wagner et al., 2021). Læringsbrettet har kommet for fullt inn i skolen, og har vært med å endre på lesevanene ... -
Læreres erfaringer med å tilpasse undervisningen for elever med en ADHD-diagnose
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hvilke erfaringer et utvalg lærere på barneskolen har med tilpasset opplæring knyttet til elever med en ADHD-diagnose. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av 6 lærere som ... -
Sustainable development and indigeneity: Teachers of English in lower secondary school in Norway and their views on using indigeneity as a part of teaching sustainable development.
(Master thesis, 2024)Denne avhandlingen undersøker integreringen av urfolksfortellinger innenfor rammen av bærekraftig utvikling i engelskundervisning i ungdomsskolen i Norge. Etter som utdanningsreformen vektlegger de tverrfaglige temaene, ... -
Språkbruk i engelsk undervisning på barneskolen: En studie av lærerholdninger
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av norske grunnskolelæreres holdninger angående språkbruk og rollen til norsk i engelskundervisningen. Masteroppgaven samlet inn data gjennom semistrukturerte intervjuer med ... -
Digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen: en analyse av læreplanen i norsk i lys av forskning
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke i hvilken grad og på hvilke måter læreplanen i norsk samsvarer med eller avviker fra forskning på bruk av digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen. ... -
En spørreskjemaundersøkelse om ungdoms kunnskap og erfaringer knyttet til ulovlige rusmidler, og rusforebyggende arbeid
(Master thesis, 2024)Sammendrag Bakgrunn: Vi ønsket å trekke frem tema rus og ungdom da det har vært et sentralt tema både i nyhetsbildet og offentlige medier de siste årene. Vi opplevde at forebyggende arbeid knyttet til rus og ungdom var ... -
Kontaktpersoners møte med foreldrekonflikt – en kvalitativ studie på opplevelsen av å jobbe i foreldrekonfliktsaker i barnevernet.
(Master thesis, 2024)Introduksjon: På bakgrunn av statistikk og forskning ser man at det er en økning i antall undersøkelser som inneholder foreldrekonfliktsaker. Dette utgjør en risiko for barns utvikling og helse ved omfattende og langvarige ... -
Blomsterblomstrenes evige nå: En litterær og semiotisk analyse av "Jan van Huysums Blomsterstykke" av Henrik Wergeland
(Master thesis, 2024)I denne avhandlingen er det ekfrasen «Jan van Huysums Blomsterstykke» av Wergeland som er brakt til torgs, og den forteller en fiktiv tilblivelseshistorie til et blomstermaleri fra 1700-tallet. Når man snakker om ekfraser, ... -
Stille barns medvirkning og deltakelse i barnehagen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg stille barns medvirkning og deltakelse i barnehagen. Problemstillingen er formulert slik: Hvordan opplever barnehagelærere å ivareta stille barns medvirkning og deltakelse? For å svare ... -
Fantasy literature as a tool for challenging patriarchal gender norms by fostering critical literacy
(Master thesis, 2024)Denne master oppgaven utforsker de ulike måtene lærere kan jobbe med engelsk fantasy-litteratur på videregående skoler for å fremme feministiske perspektiver gjennom «Critical literacy». Jeg har derfor gjennomført en ... -
Levels of BDNF, Pro-BDNF, Leptin and Adiponectin in inpatients with severe mental disorders: A cross-sectional cohort study
(Master thesis, 2024)Nevroner og dens dysregulering er knyttet til mentale lidelser. Hjerne-avledet nevrotrofisk faktor (BDNF) spiller en nøkkelrolle i nevronal utvikling, overlevelse og i å forbedre synaptisk plastisitet, mens forløperen ... -
En kvalitativ studie om læreres erfaringer ved bruk av iPad på ungdomstrinnet og satsing på digital kompetanseutvikling
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven omhandler den stadig økende digitaliseringen av skolen og fenomenet iPad på ungdomstrinnet. Gjennom denne avhandlingen har det blitt undersøkt ungdomsskolelæreres tanker, holdninger og erfaringer ... -
Danning i KRLE gjennom etisk bevissthet
(Master thesis, 2024)Skolens danningsoppdrag står sentralt i styringsdokumentene som regulerer virksomheten i den norske skolen. Overordnet del tydeliggjør at skolen har både et dannings- og utdanningsoppdrag. I lys av danningsoppdraget står ... -
Tverrfaglig undervisning som skoleutvikling
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er temaet tverrfaglig undervisning og skoleutvikling. I overordnet del i LK20 kommer tverrfaglig undervisning inn i skolen i form av tre tverrfaglige temaer alle skoler skal arbeide med. Denne studien ... -
Veilederrollen i FIRST LEGO League – Hvordan erfarne veiledere bygger støttestrukturer for elevenes læring
(Master thesis, 2024)FIRST LEGO League Challenge (FLL) er en internasjonal teknologikonkurranse for ungdom som stadig fler skoler velger å delta på som en måte å motivere ungdom og få programmering inn i undervisningen. Denne studien undersøker ...