Blar i Brage INN på tittel
Viser treff 7418-7437 av 7473
-
Å plutselig bli stor. Om overgangen fra småbarnsavdeling til avdeling for store barn.
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: Denne oppgaven handler om utfordringene barn møter i overgangen mellom småbarnsavdeling og avdeling for store barn, og hvordan barnehagen ivaretar barnas behov for omsorg og tilknytning. Antall voksne halveres og ... -
Å puste i et mer-enn-menneskelig fellesskap - en autoetnografi i relasjoner til autistiske barn, om å vise annerledesheter gjestfrihet i det uendelige
(Master thesis, 2021)Norsk: Masterprosjektet er en autoetnografisk fremstilt studie som er gjort etter inspirasjon fra-, og som tilsvar til Nina Johannesen (2016) sin doktorgradsavhandling «Medvirkning som tiltale», hvor hun argumenterer for ... -
Å realisere tilpasset opplæring gjennom litteraturundervisning.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som formål å utvikle forståelsen av litteraturundervisning i engelskfaget. Videre er håpet at denne forståelsen vil kunne gi grunnlag for refleksjoner omkring ... -
Å råke så det svir: Alf Prøysen som arbeiderforfatter
(Master thesis, 2014)Norsk: Alf Prøysen (1914-1970) var en norsk vise- og prosaforfatter. Han vokste opp som husmannssønn i Ringsaker kommune, men levde store deler av sitt voksne liv i Nittedal. Prøysens forfatterskap er en kjært for mange, ... -
Å se de som ikke krever å bli sett: Anerkjennelse av de stille elevene i skolen
(Master thesis, 2019)English: The topic in this master's thesis in adopted education is recognition of the quiet pupils in school. This theme has been investigated based on the following research question: How do teachers experience their ... -
Å se livet forsvinne
(Bachelor thesis, 2015)Bakgrunn og hensikt: I praksis har vi møtt pårørende til pasienter med kreft i palliativ fase. Pårørende står ofte i korridoren på sykehuset for å søke hjelp av sykepleieren. Vi har selv opplevd og sett andre sykepleiere ... -
Å se norskfaget med andrespråksbriller. En studie av læremidler for 5.-7. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen analyseres et utvalg lærebøker for grunnskolens norskfag i lys av samfunnets økte flerspråklige mangfold. Spørsmålet som utforskes, er på hvilke måter lærebøkene, som alle er utgitt etter innføringen av ... -
Å sette sammen det sammensatte. En undersøkelse av hvordan hovedområdet komponering i Musikk fordypning 1 forberedes og synliggjøres i videregående skolers lokale fagplaner.
(Master thesis, 2014)Norsk sammendrag: Denne masteroppgaven undersøker norske videregående skolers lokale læreplaner – fagplanene – for hovedområdet komponering i Musikk fordypning 1, gjeldende for undervisningsåret 2013/2014. Utgangspunktet ... -
Å sitte stille i båten. En kvalitativ studie av hvordan fryktkultur beskrives og oppleves i politiet - og hva fører den til?
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven har vi valgt å ta for oss temaet fryktkultur i politiet. I forbindelse med terrorhandlingene i Oslo og på Utøya 22, juli 2011, fikk kulturen i norsk politi et voldsomt negativt fokus. I etterkant av ... -
Å skape en dynamisk trommeproduksjon
(Bachelor thesis, 2017)Denne bacheloroppgaven tar for seg en praktisk gjennomføring av vår problemstilling, med basis i relevant teori. Med denne oppgaven vil vi se nærmere på hvordan man planlegger og utfører en trommeproduksjon, og relevante ... -
Å spille med følelsene: Sorg og affektive rom i digitale spill, og hvordan spill kan bidra i sorgarbeid
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven søker å svare på hvordan de fire digitale spillene Oxenfree, Fragments of Him, That Dragon, Cancer og Life is Strange: Before the Storm kan skape affektive rom relatert til sorg og død, hva det ... -
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. ... -
Å strekke seg litt lenger: Hva kan vi lære av erfaringene av implementering av et fagutviklingsprosjekt i kroppsøving?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Flere studier viser at samarbeid mellom forskere og lærere kan bidra til å utvikle pedagogiske praksiser i kroppsøving, men kunnskapen om hvordan slike samarbeid kan operasjonaliseres, er mangelfull. I det vi har gitt ... -
Å tenke i alle fag - Fundamentet for de grunnleggende ferdighetene.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan filosofi som metode i grunnskolen skal kunne bidra til å fremme elevenes kritiske tenkning. Med støtte fra ulike kilder argumenteres det for hvordan kritisk tenkning er ... -
Å tolke lyset. Fra en samtale med Hanne Bramness
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Å tro på et liv før døden. En grounded theory studie av basehopperes subjektive opplevelse av egen helse
(Master thesis, 2014)Hovedmålet for denne oppgaven var å undersøke hvilke forhold basehopperes har til sin egen helse og hvilke rolle basehopping og risikotaking spiller i denne oppfattelsen. Problemstillingene for oppgaven er; Hva er B.A.S.E ... -
Å vera to om å fortelja eit liv. Ein analyse av forhandlinga om ei livshistorie i Demian Vitanzas Dette livet eller det neste
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen tek føre seg Demian Vitanzas Dette livet eller det neste (2017) for å diskutere kva det vil seia å fortelja og gjenfortelja eit liv. Romanen utforskar eit etisk og litterært grenseland, der forhandlinga mellom ... -
Å vise empati i møte med den andre
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Dette handler om miljøterapeutisk arbeid med pasienter som er i behandling for spiseforstyrrelser i spesialisthelsetjenesten. Miljøterapi utgjør en tidsmessig stor andel av behandlingen ved døgnenheter i psykisk ...