Blar i Brage INN på tittel
Viser treff 7398-7417 av 7454
-
Å møte det ukjente med det kjente -en prosessbasert studie av beredskapsorganisasjoner i møte med uforutsette hendelser
(Master thesis, 2017)Samfunnets evne til krisehåndtering utfordres stadig. Morgendagens trusler er ikke nødvendigvis like gårsdagens og man må forberede seg på trusler som man nødvendigvis ikke kjenner i dag eller kan forberede seg på før de ... -
Å plutselig bli stor. Om overgangen fra småbarnsavdeling til avdeling for store barn.
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: Denne oppgaven handler om utfordringene barn møter i overgangen mellom småbarnsavdeling og avdeling for store barn, og hvordan barnehagen ivaretar barnas behov for omsorg og tilknytning. Antall voksne halveres og ... -
Å puste i et mer-enn-menneskelig fellesskap - en autoetnografi i relasjoner til autistiske barn, om å vise annerledesheter gjestfrihet i det uendelige
(Master thesis, 2021)Norsk: Masterprosjektet er en autoetnografisk fremstilt studie som er gjort etter inspirasjon fra-, og som tilsvar til Nina Johannesen (2016) sin doktorgradsavhandling «Medvirkning som tiltale», hvor hun argumenterer for ... -
Å realisere tilpasset opplæring gjennom litteraturundervisning.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som formål å utvikle forståelsen av litteraturundervisning i engelskfaget. Videre er håpet at denne forståelsen vil kunne gi grunnlag for refleksjoner omkring ... -
Å råke så det svir: Alf Prøysen som arbeiderforfatter
(Master thesis, 2014)Norsk: Alf Prøysen (1914-1970) var en norsk vise- og prosaforfatter. Han vokste opp som husmannssønn i Ringsaker kommune, men levde store deler av sitt voksne liv i Nittedal. Prøysens forfatterskap er en kjært for mange, ... -
Å se de som ikke krever å bli sett: Anerkjennelse av de stille elevene i skolen
(Master thesis, 2019)English: The topic in this master's thesis in adopted education is recognition of the quiet pupils in school. This theme has been investigated based on the following research question: How do teachers experience their ... -
Å se livet forsvinne
(Bachelor thesis, 2015)Bakgrunn og hensikt: I praksis har vi møtt pårørende til pasienter med kreft i palliativ fase. Pårørende står ofte i korridoren på sykehuset for å søke hjelp av sykepleieren. Vi har selv opplevd og sett andre sykepleiere ... -
Å se norskfaget med andrespråksbriller. En studie av læremidler for 5.-7. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen analyseres et utvalg lærebøker for grunnskolens norskfag i lys av samfunnets økte flerspråklige mangfold. Spørsmålet som utforskes, er på hvilke måter lærebøkene, som alle er utgitt etter innføringen av ... -
Å sette sammen det sammensatte. En undersøkelse av hvordan hovedområdet komponering i Musikk fordypning 1 forberedes og synliggjøres i videregående skolers lokale fagplaner.
(Master thesis, 2014)Norsk sammendrag: Denne masteroppgaven undersøker norske videregående skolers lokale læreplaner – fagplanene – for hovedområdet komponering i Musikk fordypning 1, gjeldende for undervisningsåret 2013/2014. Utgangspunktet ... -
Å sitte stille i båten. En kvalitativ studie av hvordan fryktkultur beskrives og oppleves i politiet - og hva fører den til?
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven har vi valgt å ta for oss temaet fryktkultur i politiet. I forbindelse med terrorhandlingene i Oslo og på Utøya 22, juli 2011, fikk kulturen i norsk politi et voldsomt negativt fokus. I etterkant av ... -
Å skape en dynamisk trommeproduksjon
(Bachelor thesis, 2017)Denne bacheloroppgaven tar for seg en praktisk gjennomføring av vår problemstilling, med basis i relevant teori. Med denne oppgaven vil vi se nærmere på hvordan man planlegger og utfører en trommeproduksjon, og relevante ... -
Å spille med følelsene: Sorg og affektive rom i digitale spill, og hvordan spill kan bidra i sorgarbeid
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven søker å svare på hvordan de fire digitale spillene Oxenfree, Fragments of Him, That Dragon, Cancer og Life is Strange: Before the Storm kan skape affektive rom relatert til sorg og død, hva det ... -
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. ... -
Å strekke seg litt lenger: Hva kan vi lære av erfaringene av implementering av et fagutviklingsprosjekt i kroppsøving?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Flere studier viser at samarbeid mellom forskere og lærere kan bidra til å utvikle pedagogiske praksiser i kroppsøving, men kunnskapen om hvordan slike samarbeid kan operasjonaliseres, er mangelfull. I det vi har gitt ... -
Å tenke i alle fag - Fundamentet for de grunnleggende ferdighetene.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan filosofi som metode i grunnskolen skal kunne bidra til å fremme elevenes kritiske tenkning. Med støtte fra ulike kilder argumenteres det for hvordan kritisk tenkning er ... -
Å tolke lyset. Fra en samtale med Hanne Bramness
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Å tro på et liv før døden. En grounded theory studie av basehopperes subjektive opplevelse av egen helse
(Master thesis, 2014)Hovedmålet for denne oppgaven var å undersøke hvilke forhold basehopperes har til sin egen helse og hvilke rolle basehopping og risikotaking spiller i denne oppfattelsen. Problemstillingene for oppgaven er; Hva er B.A.S.E ... -
Å vera to om å fortelja eit liv. Ein analyse av forhandlinga om ei livshistorie i Demian Vitanzas Dette livet eller det neste
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen tek føre seg Demian Vitanzas Dette livet eller det neste (2017) for å diskutere kva det vil seia å fortelja og gjenfortelja eit liv. Romanen utforskar eit etisk og litterært grenseland, der forhandlinga mellom ...