Blar i Brage INN på tittel
Viser treff 4242-4261 av 7454
-
LÆRERS PERSPEKTIV OM ELEVSAMTALER I SKOLEN
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven er et resultat av forsking jeg har gjort som avslutning på min utdanning i Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Tema for denne studien er Elevsamtalen, hvordan den ... -
Lærers rolle i elevers gjennomføring av videregående opplæring
(Master thesis, 2023)Sammendrag Frafall i videregående opplæring, er en utfordring i Norge, som har konsekvenser både for enkeltindivid og samfunnet for øvrig. Formålet med denne oppgaven er å undersøke lærers opplevelse av sin rolle når det ... -
Lærersamarbeid – et profesjonelt læringsfellesskap?
(Master thesis, 2021)Norsk: Temaet for oppgaven er lærersamarbeid i profesjonelle læringsfellesskap. Hensikten har vært å undersøke om det profesjonelle læringsfellesskapet har de nødvendige vilkår for å være et virksomt profesjonelt ... -
Lærersamarbeid, Er det forskjell på hvordan mannlige og kvinnelige lærere samarbeider?
(Working paper, 2015)Dataene som presenteres i dette essayet kommer fra en stor kartleggingsundersøkelse gjennomført av SePU. Tema i oppgaven er: Lærersamarbeid, og problemstillingen vil være: Er det forskjell på hvordan mannlige og kvinnelige ... -
Lærerstudentenes arbeidsinnsats, mestring og fullføring
(Rapport;03/2013, Research report, 2013)Norsk: Prosjektet har følgende problemstillinger: 1. Hvordan er lærerstudenters arbeidsinnsats i løpet av studietiden? 2. Hvordan er lærerstudentenes opplevelse av mestring i studiet? 3. Hvordan er lærerstudentenes ... -
Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen undersøker vi fremtidige muligheter og utfordringer i femårige lærerutdanninger i kroppsøving og idrettsfag på masternivået, i lys av kvalitet og relevans for fagfeltet. I undersøkelsen ble det benyttet ... -
Lærerutdanningen og yrket. Læreres erfaringer med mulige sammenhenger.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med et formål om å få innsikt i hvordan erfarne lærere opplever mulige sammenhenger mellom lærerutdanningen og yrket. Lærere har etter noen år med erfaring fått mulighet til å ... -
Lærerveiledning - En lærers støtte for å gjennomføre matematiske samtaler i klasserommet.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg en innholdsanalyse av lærerveiledninger i matematikk på 1. trinn. Formålet med masteroppgaven er å se på hvilke kognitive krav oppgaver som legger opp til matematiske samtaler stiller. ... -
Læreverket Gyldendal si framstilling av naturvitskapens eigenart (NOS) og evolusjonsteorien
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva beskriv korleis læreverket til Gyldendal framstiller naturvitskapens eigenart (NOS) og evolusjonsteorien gjennom bøkene Refleks 5-7 og Element 8-10. Hensikta med oppgåva har vert å undersøke korleis ... -
Læring i barnehagen. Diffraksjoner og det materielles agentskap.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven tar opp spørsmål knyttet til hvordan pedagoger kan forstå læring i barnehagen. Jeg ønsker å sette fokus på nye måter å tenke læring på innenfor barnehagefaglig pedagogikk. Ved å sette fokus på ... -
Lærings og refleksjonskort Prosjekt 2008-2009. Gjennomført av Sykehuset Innlandet, Medisin H-1 og H-2 og Høgskolen i Hedmark (nå Høgskolen i Innlandet), avdeling for helse og idrett, institutt for sykepleie.
(Skriftserien;15/2021, Research report, 2021)Hovedveiledermodellen for veiledning av sykepleiestudenter er innført på praksisstedene ved sykehuset Innlandet, Hamar. Vi så behov for læringskort for refleksjon for å lette veilederfunksjonen til de daglige veilederene. ... -
Læringsbrett i lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven innen tilpasset opplæring handler om bruken av læringsbrett i lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen oppgaven har tatt utgangspunkt i er: Hvordan bruker lærere læringsbrett i lese- ... -
Læringsbrett i lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven innen tilpasset opplæring handler om bruken av læringsbrett i lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen oppgaven har tatt utgangspunkt i er: Hvordan bruker lærere læringsbrett i lese- ... -
Læringsbrettet er et verktøy og ikke hele opplæringsarenaen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ser jeg på digitale hjelpemidler, i form av læringsbrett. Jeg har valgt å fokusere på skriving, som er én av de fem grunnleggende ferdighetene vi finner i fagfornyelsen. I tillegg knytter jeg ... -
Læringsbrettets posisjon i den første skriveopplæringen på 1. trinn.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven dreier seg om bruk av læringsbrett i den første skriveopplæringen, og stiller spørsmål rundt hvordan læreren benytter seg av læringsbrettet, og hvilken forutsetning læreren har for å bruke læringsbrettet ... -
Læringsklima og tilfredsstillelse av de grunnleggende psykologiske behov
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvordan motivasjonelt klima påvirker elevenes grunnleggende behov? Metode: Kvantitativ metode med spørreundersøkelse på elever i grunnskolen i Sør-Østerdalen, med fokus på 9- og 15-åringer. Resultat: Gjennom ... -
Læringsmetodikk i friluftsliv: Hvordan bør man lære bort friluftsliv?
(Bachelor thesis, 2016)Forfatter: Sondre Skjerven, faglærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag 2013 - Høgskolen i Hedmark avd. Elverum Tittel: Læringsmetodikk i friluftsliv Problemstilling: Hvordan kan økt fokus på metodikk i ... -
Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022
(Skriftserien;22/2022, Research report, 2022)«LP Vest-Lofoten» har hatt sin prosjektperiode fra 2019 til 2022. Senter for praksisrettet utdanningsforskning har i denne perioden samarbeidet med de tre kommunene i Vest-Lofoten, Moskenes, Flakstad og Vestvågøy omkring ... -
Læringspyramiden - en undersøkelse av opphav, utbredelse og gyldighet.
(Peer reviewed; Journal article, 2009)The Learning Pyramid has appeared in Norwegian educational texts for more than 30 years, but the model's origin and empirical basis are dubious. Moreover, there is no agreement on how the model should look, which learning ... -
Læringsrum for integration og social retfærdighed: Succeshistorier fra elever med indvandrerbaggrund og skolesamfund i fire nordiske lande
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Forskning i forskellige multikulturelle samfund og skoler i de seneste årtier har vist, at mange indvandrere og indvandrerbørn er marginaliserede. Dette har været et incitament for en række publikationer i de seneste årtier ...