Blar i Brage INN på tittel
Viser treff 4631-4650 av 7454
-
Musikalsk identitet, smak og gehør : - en utredning av mulige sammenhenger knyttet til bandspill i ungdomsskolen
(Master thesis, 2010)Norsk: Temaet for denne oppgaven er ungdomsskoleelevers forutsetninger for å spille i band på bakgrunn av musikalsk identitet, smak og gehør. Oppgaven består av en teoridel og en empirisk del. I den teoretiske delen er det ... -
Musikalsk kompetanse som “mangfold og fordypning” Kunnskapsdiskurser i Rammeplan for kulturskolen.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Høsten 2016 forelå rammeplanen Mangfold og fordypning (Norsk Kulturskoleråd, 2016), som erstatter tidligere retningsgivende planer for norske kulturskoler. Planverket søker å legge til rette for et større mangfold i ... -
Musikalsk skolering for framtiden. Om valgets kvaler i dagens musikkundervisning
(Journal article; Peer reviewed, 2013)The article discusses music history teaching in today's primary and secondary school, as well as in higher education. The current curriculum in Norwegian music educating places few restrictions on what is regarded as ... -
Musikk - Menneske - Mening
(Master thesis, 2008)Norsk: Spørsmål om mening og meningsfortolkning i musikk tilhører musikkestetikkens og musikkfilosofiens grunnlagsproblemer, og gir gjenklang innenfor musikkvitenskap, musikkpedagogikk og andre musikalske praksiser. I ... -
Musikk i spesialundervisning.
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: Denne oppgaven handler om bruk av musikk i spesialundervisning i grunnskolen. Det er via et stratifisert utvalg plukket ut en barneskole i Hedmark som objekt for forskning og innhenting av empiri. Oppgaven etterstreber ... -
Musikk og dannelse i folkehøyskolen
(Master thesis, 2024)Master i kultur- og musikkdidaktikk ved høyskolen i innlandet 2024. Denne masteroppgaven utforsker forholdet mellom musikk og dannelse på folkehøyskole gjennom problemstillingen: «Hvilke betydninger har musikk for dannelse ... -
Musikk og dannelse. Et kvalitativt brevmetodisk forskningsprosjekt om musikkens betydning for individets dannelsesprosess.
(Master thesis, 2018)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet 2018. Oppgavens formål er å undersøke musikkens betydning for individets dannelse. Dannelsen av ethvert individ er en del av skolens mål. ... -
Musikk og eksistens: Potensielle interaksjoner mellom musikalske eksistensielle erfaringer og konstruksjon av musikalsk identitet
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne oppgaven skal jeg gjøre en fortolkning av to forskningsområder: den musikalske eksistensielle erfaring og musikalsk identitet, med den hensikt å kunne studere disse, ikke som adskilte fenomen, men som nært ... -
Musikk og gratistjenester: Å forstå deres brukere
(Bachelor thesis, 2016)I denne oppgaven ser vi på karakteristikker ved brukere som benytter seg av gratistjenestene YouTube og SoundCloud. Vi presenterer hvorfor dette er interessant og bygger opp våre antagelser med et teoretisk rammeverk basert ... -
Musikk og Integrering: En undersøkelse av musikk som ressurs for bedre integrering av minoritetsspråklige elever og innvandrere.
(Master thesis, 2018)Norsk: "Musikk og Integrering: En undersøkelse av musikk som ressurs for bedre integrering av minoritetsspråklige elever og innvandrere", er en masteroppgave som undersøker om musikk kan være en verdifull integreringsressurs, ... -
Musikk som relasjonsbygging. En kvalitativ undersøkelse av hvordan musikk brukes i relasjonsbygging mellom lærer og elev.
(Master thesis, 2021)Norsk: I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan musikk benyttes i relasjonsbygging mellom lærer og elev i ungdomsskolen. Den tar både for seg musikkfaget og musikk generelt. Oppgaven er skrevet med en fenomenologisk ... -
Musikk, identitet og makt - Autoetnografisk blikk på lærerutdanningsfaget musikk i Hamar
(Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Musikk/teknologi/didaktikk: Om digitalisert musikkundervisning, dens diskursivitet og (selv)ironi
(Acta humaniora;152, Doctoral thesis, 2002) -
Musikkopplevelse som fenomen
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven ønsker jeg å reflektere omkring musikkopplevelse som fenomen og dens estetiske og eksistensielle dimensjoner. Jeg belyser musikkopplevelsens rolle i våre liv og som del av skolehverdagen. Jeg tar ... -
Musikkpedagogiske fagsyn i Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2011)Norsk: Oppgavens hovedfokus er en tekstanalyse av musikkfagplanen i Kunnskapsløftet. Det teoretiske bakteppet omfatter estetisk teori, danningsteori og kulturteori. Problemstillingen er: Hvordan framstår musikkfagplanen ... -
Musikkteknologi, kunnskapsteori og pedagogisk ironi
(NMH-publikasjoner;2004:3, Chapter, 2004) -
Musikkterapi – et glimt av glede
(Bachelor thesis, 2015)Befolkningen i Norge blir stadig eldre, og antallet personer med demens vil stige de neste årene. Demens er blitt en av våre største folkehelseutfordringer, i dag har 71 000 personer diagnosen demens. Mange av disse bor ... -
Musikkundervisning i en flerkulturell situasjon
(Journal article, 1994)Forfatteren presenterer her mulige premisser for en didaktisk og demokratisk diskusjon omkring hva slags innhold musikkfaget skal ha i dag. Dyndahl tar utgangspunkt i det faktum at vi er en flerkulturell nasjon, enten vi ... -
Muskelstyrke som mål på fysisk funksjonsnivå hos friske eldre individer
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Det er en sammenheng mellom muskelstyrke og fysisk funksjonsnivå hos eldre personer. SPPB test er et vanlig brukt mål på fysisk funksjonsnivå hos eldre, men flere rapporterer at store andeler når taket av testen, ... -
«Muslimer passer ikke inn i vårt samfunn!» - Stereotypier mot muslimer og KRLE-læreres tilnærming til dette i undervisningen
(Bachelor thesis, 2018)Norsk: I denne bacheloroppgaven vil jeg utforske følgende problemstilling: ««Hvordan vil KRLE-lærere si at noen av de mest utbredte stereotypiene majoritetsbefolkningen i Norge har mot muslimer kommer til uttrykk og hvordan ...