Now showing items 7378-7397 of 7458

    • Å finne balansen: En kvalitativ studie av lærerens engasjement og dynamiske matematikkverktøys påvirkning på effektiv matematikkundervisning på 9. trinn 

      Engelberg, Ida (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har hatt som mål å belyse hvordan bruk av dynamiske matematikkverktøy kan påvirke oppnåelsen av effektiv undervisning i matematikk på 9. trinn. Studien har i denne sammenheng fokusert på dynamiske ...
    • Å finne hverandre på godt og vondt : tenåringsjenter, psykisk helse og sosiale medier 

      Mauseth, Lise Malén (Master thesis, 2014)
      Oppgavens tittel: Å finne hverandre på godt og vondt – tenåringsjenter, psykisk helse og sosiale medier. Hensikt: Oppgaven har til hensikt å belyse fenomenet; tenåringsjenter, psykisk helse og sosiale medier. Jeg ønsker ...
    • Å finne igjen egne ressurser 

      Bjerke, Laila (Student paper, others, 2015)
      Problemstilling: På hvilken måte kan helsepersonell motivere til fysisk mestring når utfordringen er pasientens frykt for smerte? Metode: Oppgaven er en litteraturstudie, hvor jeg har søkt relevant kunnskap fra bøker og ...
    • Å finne veien i en «jungel av klikk» 

      Zachrisen, Berit (7;2002, Research report, 2002)
      Rapporten presenterer en evaluering av Puggandplay, gjennomført på oppdrag fra Høgskolen i Hedmark, avdeling for lærerutdanning våren 2002. Puggandplay er tenkt som et lærings- og leksehjelpprogram i fagene matematikk, ...
    • Å fremje livsmeistring hjå elevar i småskulen som viser eksternalisert åtferd, og profesjonsfellesskapet si betydning i dette arbeidet 

      Sande, Runa Aaberge (Master thesis, 2022)
      Mange elevar som viser eksternalisert åtferd har ofte vanskar med det som vert fremja som viktige kompetansar for å meistra livet. I faglitteratur og styringsdokument vert desse omtalt som livsmeistringskompetansar, og ...
    • Å fremme håp til unge menn som ønsker å avslutte livet 

      Johannesen, Marthe Ovesdatter; Nilsen, Tine (Bachelor thesis, 2017)
      Sammendrag Bacheloroppgavens hensikt er å sette fokus på selvmordstruende unge menn og hvordan sykepleier skal kunne nå fram for å fremme håp. Statistikker viser høyere tall blant menn enn kvinner og vi vil derfor gjennom ...
    • Å fremme mestring ved Crohns sykdom 

      Engh, Trine; Ørjansen, Veronika Skotheim (Bachelor thesis, 2013)
      Hensikt: Målet med denne oppgaven er å finne svar på problemstillingen «Hvordan kan vi som sykepleiere bidra til å fremme mestring hos unge pasienter med nyoppdaget Crohns sykdom?» Metode: Vi har strukturert oppgaven etter ...
    • Å få øye på det tause som blir "sagt": en estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver 

      Ilje-Lien, Johanne (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Fokus for denne artikkelen er hvordan barnehagepersonalet kan nærme seg de barneperspektiver som nykommere i norsk språk og barnehagekontekst bringer inn i barnehagefellesskapet. Artikkelen tar utgangspunkt i en estetikk-basert ...
    • Å fôra eller ikkje? Ei litteraturoversikt om fôring av storvilt 

      Milner, Jos M.; Schmidt, Karoline T.; Brook, Ryan K.; van Beest, Floris M.; Storaas, Torstein (Oppdragsrapport;1/2014, Research report, 2014)
      Ettersom storviltbestandane i Europa og Nord-Amerika har auka, ser folk ogso ulemper med tette bestandar. For å minska ulempene utan å redusera viltbestandane, har mange byrja å fôra. 2. Me har gått gjennom all tilgjengeleg ...
    • Å gi rom for muslimske barns tilnærming til faste i barnehagen 

      Giæver, Katrine (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      I denne artikkelen utforskes muligheten til å gi rom for barns livshistorier knyttet til religiøse praksiser i barnehagen. I lys av en fokusgruppesamtale om barnehagebarn som vokser opp i hjem med muslimske praksiser, ...
    • Å gjøre ADHD - En kvalitativ studie om kvinners opplevelser med å få diagnose ADHD i voksen alder. 

      Haugsdal, Beate (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven omhandler opplevelser knyttet til sen-diagnostisering av ADHD hos kvinner. Det blir poengtert at det er positivt og viktig å få diagnosen, for å vite hvordan ADHD kan påvirke hvordan man opplever å ...
    • Å gå med i pasienten si livsverd. Tankar omkring ei sjukepleieforteljing 

      Lid, Else Marie; Kvigne, Kari; Roghell, Per Kristian (Peer reviewed; Journal article, 2016)
      Based on a nursing experience from a Norwegian local hospital, we reflect on the personal narrative in the story presented as well as on essential caring near the end of life. Important questions are: What will the challenging ...
    • Å komme til kort eller være på høyden : en undersøkelse av trivselen i skolen og på fritiden til barn som har en vanske med språk. 

      Kure, Ellen (Master thesis, 2017)
      Mennesker har et medfødt behov for å kommunisere med omgivelsene og mye av læringen og utviklingen i oppveksten forutsetter at man kan bruke språk. For noen er dette en utfordring. Dette kan ha mange ulike årsaker. Barna ...
    • Å lede asymmetriske kunnskapsorganisasjoner - "mission impossible"? 

      Paulsen, Jan Merok (Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Den særegne logikken i utdanningsorganisasjoner har vært et puslespill som har fascinert både utdanningsforskere og organisasjonsteoretikere siden 1970-tallet. Utdanningsforskere observerte tidlig at skolereformer fikk ...
    • Å lede forbedringsarbeid 

      Aglen, Bodil (Master thesis, 2020)
      Norsk: Denne masteroppgaven inneholder to delstudier og en overbyggende kappe. Formålet med oppgaven er å få en dypere forståelse for hvordan ledere av barnehagen kan lede forbedringsarbeid i barnehagen. Det er gjennomført ...
    • Å lede forbedringsarbeid 

      Heidi Lain Knudsen (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven tar for seg ledelse av pedagogisk forbedringsarbeid i skolen. Hensikten med masteroppgaven er å vise hvordan skoleledere kan lede arbeidet med forbedring av pedagogisk praksis med sikte på å øke elevenes ...
    • Å leve med en tikkende «bombe» 

      Amdal, Katrine; Sætre, Elisabeth Amundstad (Bachelor thesis, 2016)
      Bakgrunn: Abdominalt aortaaneurisme (AAA) er forbundet med høy dødelighet ved ruptur. Hvilke tanker, reaksjoner og psykiske påkjenninger oppstår hos pasientene når de får denne beskjeden? Hensikt: Få mer kunnskap og økt ...
    • Å leve med to personer i en 

      Johansen, Annika; Bareksten, Linda Wæhler (Bachelor thesis, 2015)
      Hensikt: Å få økte kunnskaper om hva pårørende innen psykiatrien har behov for og hvordan vi som sykepleier kan møte dem på en best mulig måte. Samtidig håper vi at oppgaven kan bidra til et økt fokus på pårørende i ...
    • Å leve med ulver tett på: En kvalitativ studie fra et ulvedistrikt 

      Øverby, Ann Kristine (Master thesis, 2019)
      Norsk sammendrag Hensikt: Å utdype forståelsen og få økt kunnskap om hvordan det kan være å leve tett på ulven i et ulvedistrikt. Teoretisk forankring: materialet er sett i lys av fenomenologisk-hermeneutisk tenkning. ...
    • Å leve mens du er i live: livskvalitet i livets sluttfase 

      Danielsen, Linn Cecilie; Nordholm, Maren (Bachelor thesis, 2017)
      Tema: Palliativ pleie til pasienter som ønsker å avslutte livet i eget hjem. Hensikt: Å få mer kunnskap om palliative pasienter slik at vi som sykepleiere kan ivareta verdigheten og skape trygghet, i denne sårbare ...