Blar i Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 127
-
Vocabulary as a linguistic component in foreign language teaching. An analysis of three course books for year 5 in Norway
(Master thesis, 2008)English: The views on both the position and type of vocabulary teaching have changed over the years. The development of the different teaching approaches has been influenced by the trends in general linguistic theory. ... -
Musikk - Menneske - Mening
(Master thesis, 2008)Norsk: Spørsmål om mening og meningsfortolkning i musikk tilhører musikkestetikkens og musikkfilosofiens grunnlagsproblemer, og gir gjenklang innenfor musikkvitenskap, musikkpedagogikk og andre musikalske praksiser. I ... -
”Å lese fakta, fortellinger og tall” : en studie av litterasitetshendinger og litterasitetspraksiser i naturfag, norsk og matematikk på åttende trinn
(Master thesis, 2008)Norsk: I denne masteravhandlingen har jeg benyttet meg av sentrale begreper hentet fra sosiokulturelle leseteorier og forsøkt å belyse den overordnede problemstillingen: ”Hvilke litterasitetshendinger er fremtredende i ... -
Mysteriet korklang: en fenomenologisk studie av tre elitedirigenters klangpraksis
(Master thesis, 2008)Norsk: Denne masteravhandlingen er en fenomenologisk studie av tre elitedirigenters klangpraksis. Forskningsspørsmålet er: ”Hvordan forstår et lite utvalg ledende skandinaviske kordirigenter fenomenet korklang, og hvordan ... -
English Classroom Dialogues. A study of teacher-class interaction in one English language classroom in upper secondary school
(Master thesis, 2008)Norsk: Utgangspunktet for denne masteroppgaven har vært å belyse forholdet mellom muntlig interaksjon og andre/fremmedspråklæring innefor det utdanningspolitiske feltet. Oppgaven fokuserer spesielt på lærer-klasse interaksjon ... -
Kommunikativ funksjonalitet kontra formell korrekthet
(Master thesis, 2008)Norsk: Forståelighet og kommunikativ funksjonalitet er to sentrale kriterier innenfor vurderingen av ”Norskprøve 3”, som er prøven som skal måle hvorvidt kandidater har nådd det som i Felles europeisk rammeverk (2001) ... -
Kallet til å ville: En lesning av Hanne Ørstaviks kallet – romanen (2006)
(Master thesis, 2009)Norsk: I denne masteroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i flere teorier for å belyse forskjellige sider av romanen kallet – romanen (2006) av Hanne Ørstavik. Jeg har blant annet brukt teori om metafiksjon utarbeidet ... -
Den komplekse Paul Simon : en intermedial studie av "Still crazy after all these years" og "American Tune"
(Master thesis, 2009)Norsk: Oppgaven En intermedial studie av "Still crazy after all these years" og "American Tune" er en analyse av to av Paul Simons mest kjente melodier. Sentralt i oppgaven er å undersøke storstrukturene i sangene, det ... -
Mål og mening? : didaktiske perspektiv på nynorsk med fokus på elevholdninger
(Master thesis, 2010)Norsk: Holdninger både i og utenfor skolen har betydning for undervisningssituasjonen, og ifølge professor Tove Bull (1991) bør holdninger danne utgangspunktet for pedagogisk arbeid. Dette er også mitt utgangspunkt da jeg ... -
"Jeg mislikte at jeg liksom ikke fant fasiten...": En undersøkelse av ungdoms forståelse av to samtidsnoveller og hvordan litteraturdidaktiske arbeidsmåter kan påvirke deres forståelse
(Master thesis, 2010)Norsk: Målet med denne masteroppgaven har vært å studere utvalgte elevers lesninger av novellene Kino (2005) og Det var bare herr og fru Kvist (2009) og å vurdere hvordan litteraturdidaktiske arbeidsmåter kan påvirke ... -
How English language literature is taught in the Norwegian upper secondary school
(Master thesis, 2010)Norsk: Dette prosjektet forsøker å finne ut hvordan engelskspråklig litteratur brukes i norsk videregående skole. Dataene er samlet i form av intervjuer med dem som står midt i dette arbeidet – engelsklærerne, og i form ... -
Metaphorical comprehension in grade 8 English language learners from one town in Norway
(Master thesis, 2010)English: This investigation lies in the field of linguistics, more specifically the theory of second language acquisition. Most areas of research executed in metaphorical comprehension in the English language either focus ... -
Musikalsk identitet, smak og gehør : - en utredning av mulige sammenhenger knyttet til bandspill i ungdomsskolen
(Master thesis, 2010)Norsk: Temaet for denne oppgaven er ungdomsskoleelevers forutsetninger for å spille i band på bakgrunn av musikalsk identitet, smak og gehør. Oppgaven består av en teoridel og en empirisk del. I den teoretiske delen er det ... -
Meningsfull lesing: En studie av sju ungdomsskoleelevers lesing
(Master thesis, 2011)Norsk: Lesing er satt på dagsorden på alle trinn i grunnutdanningen til elever i norsk skole. Det har vist seg at norske elever ikke har hatt gode nok resultat på flere av leseundersøkelsene gjort den senere tiden. ... -
Musikkpedagogiske fagsyn i Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2011)Norsk: Oppgavens hovedfokus er en tekstanalyse av musikkfagplanen i Kunnskapsløftet. Det teoretiske bakteppet omfatter estetisk teori, danningsteori og kulturteori. Problemstillingen er: Hvordan framstår musikkfagplanen ... -
Lærebøker og litteraturundervisning : en litteraturdidaktisk undersøkelse av tekstutvalg, presentasjonsmåte og arbeidsoppgaver i tre norskverk for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag Denne oppgaven tar for seg hva slags litteraturundervisning det legges opp til i tre norskverk for ungdomstrinnet. Norskverkene er Norsk 7-9 (1991-1993), Fra saga til CD (2004 og 2008) og Kontekst (2006). ... -
Ungdom og korps: Hvorfor velger ungdommer å slutte i den frivillige, musikalske læringspraksisen som korpset utgjør?
(Master thesis, 2012)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler problematikken rundt ungdomsfrafall i korpsbevegelsen. Det å spille i korps er den nest største fritidsaktiviteten for barn og unge i Norge, men denne musikalske læringsarenaen sliter ... -
Vurderingsdiskurser: en analyse av vurderingsdiskurser på nettstedet «Vurdering for læring», fra et norskfaglig perspektiv
(Master thesis, 2013)Temaet for denne oppgaven er vurdering for læring. Utdanningsdirektoratet har en nettside som heter Vurdering for læring, og i denne oppgaven har jeg satt lys på hva slags vurderingsdiskurser nettstedet bærer oppe. Jeg har ... -
I skvis mellom dannelsesidealer - om romanen Blind og didaktiske utfordringer i skolen
(Master thesis, 2013)Hovedmålet med masteroppgava har vært å gå inn i hvordan både ulike lesninger av Lars Ove Seljestads roman Blind (2005) og didaktiske utfordringer i skolen kan betraktes som deler av en strid mellom dannelsesidealer. ... -
Farlege elskarar. Analyse av motivet farlege elskarar i litteraturen, med hovudvekt på Ibsens drama Fruen fra havet. Ei intertekstuell tilnærming med relevans for norskundervisning i vidaregåande skule.
(Master thesis, 2013)Norsk samandrag: Avhandlinga Farlege elskarar er ein skjønnlitterær analyse med didaktisk føremål. Den er ein intertekstuell motivanalyse, som samanliknar farlege elskarar frå ulike tekstar frå ulike tider. Verket som står ...