Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH by Title
Now showing items 86-105 of 228
-
Hvordan opplever elevene på 7.- og 8. trinn motivasjon og mestring i matteundervisningen?
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet, Hamar. Oppgaven er en studie der både kvalitativ og kvantitativ metode er benyttet, også kalt mixed methods. Formålet er å studere ... -
Hvordan opplever lærere at det har vært å arbeide med minoritetsspråklige elever under en pandemi?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om hvordan lærere har opplevd at koronapandemien har påvirket de minoritetsspråklige elevenes språklige og faglige utvikling, og hvilken innvirkning lange perioder med ... -
Hvordan opplever lærerne i videregående skole sin relasjonskompetanse i møte med elevene etter endt videreutdanning i veiledning, og hvordan mener lærerne det kan ha påvirket elevenes læringsstrategier?
(Master thesis, 2019)Norsk: Formålet med denne masteroppgave er å finne ut om det på en videregående skole har endret lærernes relasjonskompetanse i møte med elevene etter endt videreutdanning i veiledning, og om det videre har påvirket ... -
Hvordan opplever ungdomsskoleelever med dysleksi skolehverdagen? En kvalitativ studie basert på elevenes egne erfaringer.
(Master thesis, 2017)Norsk: Formålet med masteroppgaven er å få innsikt i hvordan ungdommer med dysleksi opplever sin skolehverdag og å fortelle fra deres ståsted. Jeg ønsker å gi dem en stemme. Denne oppgaven vil kunne hjelpe oss med å forså ... -
Hvordan opplever vi hverandre? En kvalitativ undersøkelse om hvilke diskurser som kommer til uttrykk i den forståelsen minoritetsforesatte og lærere har av hverandre før skolestart og hvordan disse utvikles i løpet av det første skoleåret.
(Master thesis, 2014)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2014. Oppgaven har som hensikt å finne ut hvilke diskurser som kommer til uttrykk i den forståelsen minoritetsspråklige foresatte og lærere ... -
Hvordan praktiseres tilpasset opplæring for en gruppe i en videregående skole slik elever og lærere oppfatter det? En empirisk studie på et utvalgt utdanningsprogram i en videregående skole
(Master thesis, 2008)Norsk: Jeg ønsker å undersøke hvilken forståelse lærerne i en videregående skole har av tilpasset opplæring, og hvordan de utøver dette i praksis. I oppgaven vil jeg se på hvordan lærerne sier at de praktiserer tilpasset ... -
Hvordan vises elevers læringshemmende atferd, og hvordan gir læreren tilbakemeldinger, i klasseromsundervisning sammenlignet med uteskole?
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan elevers læringshemmende atferd, og lærerens tilbakemeldinger, viser seg i klasserommet og i undervisning ute. Studien baserer seg på en kvalitativ metode og hermeneutisk ... -
Hvorfor kommer de ikke? Minoritetsspråklige foreldres erfaringer med hjem-skole-samarbeid i lys av teorier om makt og anerkjennelse
(Master thesis, 2013)Norsk sammendrag Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av minoritetsspråklige foreldres erfaringer med hjem–skole-samarbeid. Bakgrunnene for undersøkelsen ... -
I hvilken grad er læringsmiljøet ved en skole påvirket av skolestørrelse?
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven har tittelen ” I hvilken grad er læringsmiljøet ved en skole påvirket av skolestørrelse?” og er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Ved å jobbe ved en fådelt skole ... -
I hvilken grad kan samlingsstund i barnehagen sies å være tilpasset barn med nedsatt språkfunksjon?
(Master thesis, 2009)Norsk: Alle barn, uansett funksjonsnivå, har krav på et tilbud i barnehagen som er tilpasset deres behov og forutsetninger. Rammeplanen fra 2006 presiserer: ”Dette betyr at omsorgen og aktivitetstilbudet må tilpasses hvert ... -
I hvilken grad legger PP – rådgiver til rette for flerspråklige foreldres deltagelse i inntakssamtalen?
(Master thesis, 2013)Det norske samfunn er blitt et mer mangfoldig samfunn, noe som innebærer at befolkningen i Norge består av mennesker med forskjellige språk, kulturell og religiøs bakgrunn (Gjervan, Andersen & Bleka, 2012). Dette er ... -
I hvilken grad og på hvilken måte anerkjennes og synliggjøres elevenes kulturelle kapital i skolen?
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteravhandlingen omhandler synliggjøring av kulturelt mangfold i klasserommet. Med utgangspunkt i Pierre Bourdieus begrep kulturell kapital og Axel Honneths anerkjennelsesteori drøftes det hvorvidt ... -
I hvilken grad opplever elever med dysleksi, i småskolen, at de får tilpasset opplæring sammenlignet med elever uten vansker?
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Hedmark i studiet Master i tilpasset opplæring våren 2015. Det er foretatt kvantitative spørreundersøkelser for å belyse i hvilken grad elever med dysleksi i ... -
I hvor stor grad er skolen til for læring? En historisk analyse av motivene bak den norske grunnskolens utvikling frem til i dag.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med fokus på den historiske utviklingen av den norske grunnskolen. Formålet er å belyse læringens posisjon i denne historiske utviklingen fra rundt 1152 og frem til i ... -
"If I had been more intelligent" : anerkjennelse og identitet: anerkjennelsens betydning for identitetsutviklinga til elever som skifter undervisningsspråk i løpet av grunnskoletida
(Master thesis, 2009)Norsk: I denne avhandlinga ser jeg på sammenhengen mellom anerkjennelse og identitetsutvikling for elever som kommer til et nytt land i løpet av grunnskolen, og som ikke forstår undervisningsspråket. Jeg presenterer ulike ... -
Implementering av LP-modellen. En casestudie
(Master thesis, 2007)Tema for denne masteroppgaven er implementering av LP-modellen (læringsmiljø og pedagogisk analyse). Modellen er utviklet av Dr. polit Thomas Nordahl, og bygger på teoretiske og empiriske kunnskaper om atferdsproblematikk. ... -
Implementering og operasjonalisering av verdibegreper : En casestudie av 5 skoler tilknyttet verdi- og utviklingsnettverket Skal – skal ikke
(Master thesis, 2008)Norsk: Denne masteroppgaven er et oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, og målet er å undersøke hvordan fem skoler implementerer og operasjonaliserer verdibegreper innenfor verdi– og utviklingsnettverket Skal – skal ikke, ... -
Individuelle utviklingsplaner – et verktøy for tilpasset opplæring? IUP- hva er det, og hvordan fungerer det i praksis ved "Løkka" skole?
(Master thesis, 2008)Norsk: Denne oppgaven er en casestudie som tar for seg individuelle utviklingsplaner – IUP i en norsk skole. Jeg har observert bruken av IUP, samt intervjuet elever og lærere som bruker IUP og også foretatt noe dokumentanalyse. ... -
Ingen regel uten unntak
(Master thesis, 2011)Norsk: Frafall i videregående opplæring, - som kanskje er en av vår tids største samfunnsutfordring, har i de senere årene fått økt oppmerksomhet. Det er ved de yrkesfaglige utdanningsprogrammene at flest elever avbryter ... -
Inkluderende strategier i undervisningen
(Master thesis, 2019)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Gjennom forskningsarbeidet har jeg ønsket å få et større innblikk i hva inkluderende strategier er, og se hvilke erfaringer lærere i ...