Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 by Title
Now showing items 67-86 of 90
-
Samarbeidslæring i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å utforske hvordan en intervensjonsperiode ville påvirke holdningen til en gruppe lærere, ovenfor grunntankene i den pedagogiske undervisningsmodellen Cooperative Learning. For å svare på ... -
Samarbeidslæring og inkludering i matematikkundervisning: Erfaringer fra en lærerstudent
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan jeg som lærer kan legge til rette for inkludering gjennom samarbeidslæring i matematikkfaget. For å forske på dette gjennomførte jeg et prosjekt over åtte mattetimer i løpet ... -
SAS Spektrum & ungdom: En kvalitativ undersøkelse av ungdom sine tanker og refleksjoner i møte med populærkulturen
(Master thesis, 2023)Karpe har gjennom en lang karriere bygd seg opp en enorm posisjon i dagens populærkultur. Denne posisjonen har de skildret hvordan det er å vokse opp og bo i Norge med en minoritetskultur. Deres nyeste album, Omar Sheriff, ... -
Seksualitetens og kjønnsidentitetens fremkomst i læreplaner fra 2006 og 2020.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag. Denne oppgaven er en masteravhandling i samfunnsfag ved Høgskolen Innlandet. Oppgaven bruker en kvalitativ innholdsanalyse på læreplaner fra 2006 (LK06) og 2020 (LK20) og forsøker å belyse problemstillingen ... -
Skoler og læreres arbeid for et trygt og godt klasse- og læringsmiljø i flerkulturelle klasser
(Master thesis, 2023)Tittelen på denne masteroppgaven er: «Skoler og læreres arbeid for et trygt og godt klasse- og læringsmiljø i flerkulturelle klasser». Studien tar for seg erfaringene til fire kompetente personer i skolesystemet, og hvilke ... -
Teachers' reported beliefs on how and why use literature to promote intercultural competence in lower secondary classroom: challenges and advantages
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning indikerer at litteratur har aspekter som kan være fordelaktig ved å utvikle interkulturell kompetanse i engelskfaget (Hecke 2013; Bland, 2020; 2013; et al.). Interkulturell kompetanse er blitt konseptualisert ... -
Text use in Norwegian lower secondary schools: Two teachers’ cognitions
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Tekstbruk i norske ungdomsskoler: To læreres kognisjoner» undersøker to engelsklærere i Norges tanker om tekstbruk gjennom forskningsspørsmålet «Hva slags tekster bruker engelsklærere i norske ungdomsskoler, ... -
Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Målet med studien er å avdekke lærernes kunnskap og forståelse av elevgruppen, og hvordan de bruker denne kunnskapen i arbeidet ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven har vært «Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk på ungdomstrinnet». I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere tilpasser undervisningen for evnerike elever og hvilke ... -
Tre læreres erfaring med utforskende undervisning i naturfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser på naturfaglæreres erfaringer med utforskende arbeidsmåter, samt naturfagslæreres forståelse av begrepet utforskende undervisning. I arbeidet med naturfag skal elevene arbeide utforskende. De skal ... -
Tverrfaglig undervisning: En analyse av lærerutdanneres forståelse og kunnskaper rundt temaet
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven er å svare på problemstillingen: Hvordan forstår lærerutdannere tverrfaglig undervisning, og hvilken kunnskap har de om dette? For å kunne svare på denne problemstillingen er det blitt gjort ... -
Underveisvurdering i matematikkfaget
(Master thesis, 2022)I 2010 ble det satt i gang en nasjonal satsning på underveisvurdering i Norge. Denne oppgaven søker å belyse hvordan ungdomsskoleelever beskriver underveisvurdering i matematikkfaget, over ti år etter at satsningen ble ... -
Undervisning av andre verdenskrig – en historiedidaktisk analyse gjennom multiperspektivitet
(Master thesis, 2023)Med en kvalitativ tilnærming er det gjennomført semistrukturerte intervjuer og digitale spørreskjemaer med informanter fra tre ulike land: Norge, Japan og USA. I tillegg er det foretatt en enkel dokumentanalyse. Formålet ... -
Undervisning for dybdelæring med bruk av modeller i naturfag
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan naturfaglærere reflekterer over hvordan modeller kan brukes for å legge til rette for dybdelæring i naturfag. Med bakgrunn i denne tematikken er følgende problemstilling ... -
Ungdomsskolelæreres oppfatninger om algebraundervisning
(Master thesis, 2023)Norske elever presterer desidert svakest i algebra sammenliknet med andre emner innenfor matematikk (Bergem, 2016; Grønmo et al., 2017; Kaarstein et al., 2020). En av grunnene til dette er at norske elever ikke ser poenget ... -
Using texts to teach about and promote intercultural competence in the English subject: Teachers’ perspectives and experiences from Norwegian lower secondary schools
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er interkulturell kompetanse forstått som kombinasjonen av kunnskap, ferdigheter og holdninger som er essensielle komponenter innenfor interkulturell kompetanse og nødvendige for elever å utvikle for ... -
Utdanning for Bærekraftig Utvikling
(Master thesis, 2023)Sammendrag Temaet for denne masteroppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling, og problemstillingen som belyses er: «Hvordan forstår samfunnsfaglærere utdanning for bærekraftig utvikling og hvordan underviser de i ... -
- Utforske, det er eit vanskeleg omgrep. Ein studie av korleis fire lærarar arbeider med utforsking i utforminga av skriveoppgåver i norskfaget.
(Master thesis, 2022)Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøke korleis fire norsklærarar utformar utforskande skriveoppgåver på ungdomstrinnet. Med fagfornyinga vart det eit fokus på omgrepet utforske i læreplanen i norsk. Norskfaget ... -
Utforskende algebraundervisning på 8. trinn
(Master thesis, 2023)Algebra er et abstrakt emne og viser seg å være et vanskelig tema for norske elever. Bakgrunn for forskningsprosjektet er først og fremst min egen interesse for utforskende undervisning og min egen oppfatning av at algebra ... -
Utforskende arbeidsmåter og scientific literacy i Newtonrommet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som belyser hvordan utforskende arbeidsmåter og scientific literacy kommer til uttrykk gjennom en undervisningsmodul i Newtonrommet og hvordan lærere forstår utforskende ...