Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 på tittel
Viser treff 61-80 av 90
-
Naturfaglærernes påvirkning på astronomiundervisningen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med masteroppgaven har vært å se på hvordan naturfaglærernes kunnskap, ferdigheter og holdninger påvirker astronomiundervisningen som gis til elevene på mellomtrinnet i grunnskolen. Bakgrunnen for valg ... -
Naturfagslæreres tilrettelegging av utforskende samtaler
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet har videomateriale fra LISSI-prosjektet blitt analysert for å kategorisere elevenes samtaler og undersøke hvilke støttestrukturer naturfagslærere på ungdomsskolen kan benytte for å legge til rette for ... -
Naturvitenskapens egenart gjennom andre læringsarenaer
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan man kan lære om naturvitenskapens egenart gjennom andre læringsarenaer. Dette var oppgavens problemstilling, og følgende forskningsspørsmål ble derfor formulert: ... -
Nynorsk er jo en del av vår språkhistorie og kulturarv
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å studere hvordan sidemålsundervisningen foregår i grunnskolen, og jeg har sett på hvilke lærerperspektiver til nynorsk som sidemål som kommer til utrykk hos tre norsklærere fordelt på ... -
Operasjonalisering av kjønn i musikk i LK20: En kvalitativ intervjustudie med musikklærere i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven løfter frem hvordan fire musikklærere operasjonaliserer kjønn, og hvordan dette kan påvirke elevenes læringsmuligheter. Den utforsker også mulige tilnærminger for å motvirke negative påvirkninger. ... -
Programmeringsoppgaver i Kikora: En studie av Kognitive Krav, Oppgavetype, Affordances & Constraints
(Master thesis, 2023)Denne studien har sett på programmeringsoppgaver på 9. trinn i det digitale læreverket Kikora med fokus på kognitive krav, oppgavetyper og affordances og constraints. Gjennom en grundig analyse av to temaer, Fra blokk til ... -
Samarbeidslæring i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å utforske hvordan en intervensjonsperiode ville påvirke holdningen til en gruppe lærere, ovenfor grunntankene i den pedagogiske undervisningsmodellen Cooperative Learning. For å svare på ... -
Samarbeidslæring og inkludering i matematikkundervisning: Erfaringer fra en lærerstudent
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan jeg som lærer kan legge til rette for inkludering gjennom samarbeidslæring i matematikkfaget. For å forske på dette gjennomførte jeg et prosjekt over åtte mattetimer i løpet ... -
SAS Spektrum & ungdom: En kvalitativ undersøkelse av ungdom sine tanker og refleksjoner i møte med populærkulturen
(Master thesis, 2023)Karpe har gjennom en lang karriere bygd seg opp en enorm posisjon i dagens populærkultur. Denne posisjonen har de skildret hvordan det er å vokse opp og bo i Norge med en minoritetskultur. Deres nyeste album, Omar Sheriff, ... -
Seksualitetens og kjønnsidentitetens fremkomst i læreplaner fra 2006 og 2020.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag. Denne oppgaven er en masteravhandling i samfunnsfag ved Høgskolen Innlandet. Oppgaven bruker en kvalitativ innholdsanalyse på læreplaner fra 2006 (LK06) og 2020 (LK20) og forsøker å belyse problemstillingen ... -
Skoler og læreres arbeid for et trygt og godt klasse- og læringsmiljø i flerkulturelle klasser
(Master thesis, 2023)Tittelen på denne masteroppgaven er: «Skoler og læreres arbeid for et trygt og godt klasse- og læringsmiljø i flerkulturelle klasser». Studien tar for seg erfaringene til fire kompetente personer i skolesystemet, og hvilke ... -
Teachers' reported beliefs on how and why use literature to promote intercultural competence in lower secondary classroom: challenges and advantages
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning indikerer at litteratur har aspekter som kan være fordelaktig ved å utvikle interkulturell kompetanse i engelskfaget (Hecke 2013; Bland, 2020; 2013; et al.). Interkulturell kompetanse er blitt konseptualisert ... -
Text use in Norwegian lower secondary schools: Two teachers’ cognitions
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Tekstbruk i norske ungdomsskoler: To læreres kognisjoner» undersøker to engelsklærere i Norges tanker om tekstbruk gjennom forskningsspørsmålet «Hva slags tekster bruker engelsklærere i norske ungdomsskoler, ... -
Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Målet med studien er å avdekke lærernes kunnskap og forståelse av elevgruppen, og hvordan de bruker denne kunnskapen i arbeidet ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven har vært «Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk på ungdomstrinnet». I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere tilpasser undervisningen for evnerike elever og hvilke ... -
Tre læreres erfaring med utforskende undervisning i naturfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser på naturfaglæreres erfaringer med utforskende arbeidsmåter, samt naturfagslæreres forståelse av begrepet utforskende undervisning. I arbeidet med naturfag skal elevene arbeide utforskende. De skal ... -
Tverrfaglig undervisning: En analyse av lærerutdanneres forståelse og kunnskaper rundt temaet
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven er å svare på problemstillingen: Hvordan forstår lærerutdannere tverrfaglig undervisning, og hvilken kunnskap har de om dette? For å kunne svare på denne problemstillingen er det blitt gjort ... -
Underveisvurdering i matematikkfaget
(Master thesis, 2022)I 2010 ble det satt i gang en nasjonal satsning på underveisvurdering i Norge. Denne oppgaven søker å belyse hvordan ungdomsskoleelever beskriver underveisvurdering i matematikkfaget, over ti år etter at satsningen ble ... -
Undervisning av andre verdenskrig – en historiedidaktisk analyse gjennom multiperspektivitet
(Master thesis, 2023)Med en kvalitativ tilnærming er det gjennomført semistrukturerte intervjuer og digitale spørreskjemaer med informanter fra tre ulike land: Norge, Japan og USA. I tillegg er det foretatt en enkel dokumentanalyse. Formålet ... -
Undervisning for dybdelæring med bruk av modeller i naturfag
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan naturfaglærere reflekterer over hvordan modeller kan brukes for å legge til rette for dybdelæring i naturfag. Med bakgrunn i denne tematikken er følgende problemstilling ...